Nordax Bank

Komplisert bankspråk forvirrer nordmenn – mange er bekymret for å ta dårlige økonomiske beslutninger

Det er mye å tenke på når man skal kjøpe bolig. Skal man velge flytende eller fast rente? Trenger jeg mellomfinansiering? Hvordan fungerer det egentlig med en kausjonist? De fleste har mange spørsmål før møtet med banken. Men faktisk fører selve bankspråket til enda flere spørsmål og bekymringer blant nordmenn, viser en ny undersøkelse fra Nordax Bank og Novus.

- Ofte kan det være vanskelig å forstå økonomiske begreper man møter i hverdagen, ikke minst når man kjøper bolig. Det er en stor og viktig handel som man vanligvis gjør ganske sjelden, noe som selvfølgelig gjør det enda mer komplisert. Dessverre er det mange som ikke tørr å spørre når man ikke forstår, men later som de henger med, forteller Gard Eriksen som er boliglånsekspert i Nordax Bank.

Undersøkelsen viser at nesten fire av ti (38 prosent) synes at bankene bruker et språk som er vanskelig å forstå. Så mange som 64 prosent er iblant bekymret for iblant å ta dårligere økonomiske beslutninger som følge av at de ikke forstår bankens ord og terminologi - størst er bekymringen hos de unge, der 76 prosent av de under 35 år oppgir at de er usikre.

- Det er vanskelig nok å forstå bankbegreper som det er, tenk så komplisert det er hvis du ikke har norsk som morsmål. At et stort flertall også er bekymret for at det vil påvirke deres økonomiske beslutninger negativt, er et viktig varselsignal som alle banker bør ta inn over seg. For oss er det viktig at alle har like forutsetninger når det gjelder økonomien, fordi det er en så stor del av hverdagen vår, sier Gard Eriksen.

I lys av dette har Nordax Bank utviklet plug-in-løsningen Banklingo, som oversetter eller forenkler vanlige økonomiske ord og begreper som dukker opp i hverdagen, i banken og i media. Banklingo fungerer på alle nettsteder og forenkler de økonomiske ordene som er vanskeligst å forstå. Den oversetter også direkte til noen av de største språkene i Norge: engelsk, arabisk, tyrkisk, farsi, samt bosnisk, kroatisk og serbisk. Banklingo kan lastes ned her.

Om undersøkelsen
Undersøkelsen er utført av Novus på oppdrag fra Nordax Bank. Formålet har vært å undersøke den norske befolkningens forståelse av bankenes språkbruk i Norge. Undersøkelsen er utført via nettintervjuer av en nær samarbeidspartner av Novus. Totalt ble det gjennomført 1091 intervjuer i befolkningen (18+ år). Undersøkelsen ble gjennomført 9.–14. mars 2022.

Om Nordax Bank

Nordax Bank

Om Nordax Bank
Nordax er en ledende nordisk spesialistbank som tilbyr konkurransedyktige innskudd og utlån til cirka 190 000 privatkunder i Sverige, Norge, Finland og Tyskland. Vi har ca. 230 ansatte og gjennom vår sentraliserte forretningsmodell drives hele virksomheten fra kontoret i Stockholm. Nordax ble grunnlagt i 2003, og siden den gang har vi vokst og bygget en organisasjon basert på stor kunnskap og engasjement. Siden januar 2019 har Svensk Hypotekspension vært en del av Nordax-konsernet.

Følg pressemeldinger fra Nordax Bank

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nordax Bank på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nordax Bank

Var femte kvinna har inte kunnat lämna en relation på grund av boendesituationen22.2.2021 11:41:51 CET | Pressmeddelande

Påverkar den svenska bostadsmarknaden människors möjlighet att ta sig ur en relation? En ny Novus-undersökning på uppdrag av Nordax Bank visar att så är fallet - var sjätte svensk (15 procent) har stannat kvar i en relation till följd av svårigheterna att få en ny bostad. För att belysa de problematiska förutsättningarna på bostadsmarknaden lanserar Nordax nu den nya rapporten “Svenskarnas boende och relationer”.

Storstadsborna prioriterar plats för skrivbord - och Leif G W Persson - i sina hem16.2.2021 12:09:42 CET | Pressmeddelande

De flesta av oss tillbringar 2021 på samma plats som vi tillbringade 2020 - i hemmet. Ytterligare restriktioner har lett till att fler förmodligen kommer fortsätta att spendera en stor del av sina dagar hemmavid, och tankarna vandrar iväg till hur den nuvarande boendesituationen och vem man vill dela denna med. Därför har nu Nordax Bank undersökt hur pandemin påverkat storstadsbors boendesituation - och vilken kändis man helst skulle vilja ha lockdown med.