Kön går före lön vad gäller uttag av föräldraledigheten

Männens högre lön är den vanligaste orsaken till ojämställt uttag av föräldraledigheten. Det uppger föräldrarna i en nyligen genomförd Sifo-undersökning på uppdrag av Försäkringskassan. Men Försäkringskassans egen statistik visar att kvinnor tar ut flest dagar – även när de tjänar mest.

Bland de svarande i attitydundersökningen, gjord av Sifo på uppdrag av Försäkringskassan, anger 50 procent av männen att den främsta orsaken till att deras partner tar ut mer föräldraledighet är att det är mest ekonomiskt fördelaktigt. Bland de som delade lika var istället den viktigaste faktorn att båda ville vara hemma med barnet, ekonomin kom då i andra hand.

Statistik från Försäkringskassan visar dock att i de fall då kvinnor tjänar mer än män så är det fortfarande oftast kvinnan som tar ut mer föräldraledighet än mannen. Kön går före lön.

‒ Myten om att det är ekonomiskt mest fördelaktigt för kvinnan att stanna hemma med barnen består, men vi vet att många familjer faktiskt skulle tjäna ekonomiskt på att dela mer lika även om den ena parten tjänar mer. Dessutom ser vi att även när kvinnan tjänar mer så är det oftast hon som ändå är hemma en längre tid, säger Niklas Löfgren familjeekonomisk talesperson på Försäkringskassan.

Det finns flera faktorer som gör att föräldrarna kan tjäna mer på att dela mer jämställt. Till exempel betalar många arbetsgivare ofta så kallad föräldralön som täcker upp för en del av inkomstbortfallet vid föräldraledighet. Många glömmer också att räkna med de långsiktigt negativa ekonomiska effekter det medför för kvinnor att vara borta från arbetet längre än män i form av sämre löneutveckling och lägre pension.

Fakta
Idag tar kvinnor ut cirka 75 procent av föräldradagarna och män cirka 25 procent. Försäkringskassan har i uppdrag av regeringen att verka för ett jämställt uttag av Föräldraförsäkringen och därför pågår just nu en kampanj som du finner mer information om på www.fifty-fifty.se. Att dela lika på dagarna är här definierat som att föräldrarna har tagit ut 40-60 procent av dagarna när barnet fyllt två år.

Bifogat
SIFO-undersökning
Socialförsäkringsrapport 2013:8, De jämställda föräldrarna

Kontakt
Vill du veta mer eller ha hjälp med kontakt: ring presstjänsten på 010-116 98 88.

Försäkringskassan vill se lagskärpning för att komma åt brottsliga assistansanordnare12.11.2019 13:35:37 CETPressmeddelande

Efter att en dom i Högsta förvaltningsdomstolen klargjort rättsläget har Försäkringskassan uppmärksammat att olämpliga, och ibland rent brottsliga, företag har större möjlighet att arbeta med personlig assistans. Därför föreslår Försäkringskassan i en skrivelse till regeringen en skärpning av lagen. Domen, som meddelades i januari i år, har fått konsekvensen att myndigheten inte längre kan neka att betala ut assistansersättning till en enskild försäkrad, även om assistansen utförts av en anordnare som saknar tillstånd.

Lokalt projekt visar att aktiv chef och god samverkan ger lägre sjuktal15.10.2019 10:07:40 CESTPressmeddelande

När arbetsgivare kommer in tidigt i sjukskrivningsprocessen och chefen har en tydligare roll i samverkan med vården och Försäkringskassan så leder det till friskare medarbetare och snabbare återgång i arbete. Det visar ett lokalt projekt i kommunerna Ljungby, Torsås och Vimmerby där Försäkringskassan, kommunerna och lokala vårdgivare deltagit. Nu håller projektet en slutkonferens i Alvesta där bland annat Mandus Frykman, regeringens samordnare för en välfungerande sjukskrivningsprocess, deltar.

Myndighetssamverkan mot organiserad brottslighet inom tandvårdsstödet1.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Försäkringskassan har i samarbete med flera andra myndigheter kartlagt och avvärjt brott kopplade till tandvårdsstödet. Genom avancerade bolagskonstruktioner och bedrägerier har kriminella element försökt att brottsligt utnyttja tandvårdsstödet. Samverkan mellan myndigheterna har lett till flera fällande domar samt att framtida felaktiga utbetalningar stoppats. Det visar den slutrapport som nu presenteras.