Konfirmandgrupp håller aftonbön i World of Warcraft

Bild från konfirmandgruppens första aftonbön i World of Warcraft

Konfirmandgruppen med inriktning på teknik och spelande har funnits i Norrköpings pastorat i cirka fyra år. Gruppen leds av prästen Jenny Folkö Witt, som varit en del av gruppen i tre år, och församlingspedagogen Samuel Lerström, som var med när gruppen startades.

– Vi märkte då att det fanns vissa ungdomar som vi inte nådde ut till, bland annat teknik- och spelintresserade ungdomar. De kommer kanske inte till oss i vår vanliga verksamhet så då var det här ett bra sätt att nå ut till dem och visa att vi ser dem, förklarar Samuel.

På grund av de restriktioner som nu finns med anledning av Covid-19 kan konfirmandgruppen inte träffas som vanligt. För att skapa en gemenskap valde gruppen därför att anordna ett LAN hemifrån så de kunde mötas trots att de inte kunde ses fysiskt. De bestämde träff i spelet World of Warcraft och pratade där med varandra via textchatt och röstsamtal.  Kvällen avslutades med en aftonbön, en idé som kom från en av konfirmanderna.

– I en av spelet större städer finns det en katedral och du kan höra hur kyrkklockorna ringer med jämna mellanrum, förklarar Samuel vidare. Vid en sådan klockringning var det någon som sa ”nu ringer det in till gudstjänst”. Vanligtvis avslutar vi ju alltid våra träffar med en gudstjänst eller andakt så vi ville inte att det skulle vara annorlunda den här gången heller. Så vi höll en aftonbön där vi läste texten om Maria bebådelse och bad ”Gud som haver” tillsammans.

Den första träffen har fått spridning på sociala medier och gruppen har nåtts av många fina ord och uppmuntrande tillrop.

– Vi har fått meddelanden och telefonsamtal från andra församlingar i landet som har sett och hört om vår aftonbön. De undrade hur vi gjort och hur man kunde arbeta framåt. Vi utvärderar efter varje träff och sen får vi se hur vi fortsätter med våra digitala träffar. Ungdomarna är alltid välkomna att fortsätta spela när de vill och när det passarför dem. Vår discordserver är alltid uppe och där kan de kontakta varandra och spela tillsammans, avslutar Samuel.

Konfirmandgruppen kommer att träffas igen torsdag den 2 april kl. 22.00 för att spela tillsammans och be aftonbön.

Bild från konfirmandgruppens första aftonbön i World of Warcraft