Konfirmandledare intar Uppsala slott

Den 9-11 september samlas 500 kyrkliga medarbetare från de nordiska länderna på Uppsala slott. I fokus står konfirmationen och dess möjligheter och utmaningar i dag.
Konfirmationen står i fokus när kyrkliga medarbetare från Norden möts i Uppsala nästa vecka. Foto: Johannes Frandsen/Ikon.

En röd tråd under dagarna är det goda ledarskapet och ett välkänt namn som möter är Carolina Klüft. Utifrån sin egen karriär berättar hon om betydelsen av att ha ett bra ledarskap omkring sig.

Medverkar gör också skolledaren Lina Axelsson Kihlbom, som först blev känd i tv-serien Rektorerna, då hon lyckades vända utvecklingen vid den problemtyngda Ronnaskolan i Södertälje. Hon talar om hur man skapar arbetssätt som stärker unga människor.

Under dagarna möter också inspiratörer från församlingar som arbetat på nya sätt för att göra konfirmationstiden meningsfull och attraktiv för unga.

Det blir också praktiskt arbete i workshops om ämnen som sociala medier, psykisk ohälsa bland barn och unga och lekens betydelse.

Framför allt är konferensen ett tillfälle att mötas och inspireras i arbetet med unga, säger Anna Lundgren, handläggare för konfirmandfrågor i Svenska kyrkan på nationell nivå.

- Vi ser att vi är många som har ett stort intresse för konfirmandarbete och som brinner för uppgiften. När konfirmationen fungerar som bäst så rustar den unga människor för livet.  Vi hoppas att de här dagarna ska göra oss ännu mer kreativa och flexibla när det gäller möta unga människor där de är, i det som är viktigt i deras liv.

Nordisk konfirmandledarkonferens
Nordisk konfirmandledarkonferens 2019 arrangeras av Svenska kyrkan på nationell nivå tillsammans med Uppsala stift och Uppsala pastorat. Konferensen hålls vartannat år i något av de nordiska länderna. Nästa gång blir i Norge 2021.

Anna Lundgren. Foto: Magnus Aronson/Ikon