Konflikter i klassrummen!

Religion har blivit ett alltmer laddat ämne i samhällsdebatten och i skolan. I de mångkulturella klassrummen kan det bli ordentliga konflikter. För en del elever känns det ovant att betrakta sin religion med distans som man gör i religionsundervisningen.

Att balansera mellan öppenhet och gränsdragning är inte helt enkelt i ett mångkulturellt klassrum.

”Det har varit en känslig fråga som det är dags att ta itu med på allvar” säger Peder Thalén professor i religionsvetenskap till Lärarnas tidning. Han menar att styrdokumenten och lärarutbildningen inte riktigt hängt med i det mångkulturella samhället.

Tillsammans med Olof Franck, docent i religionsfilosofi, står de bakom den nyutgivna boken Interkulturell religionsdidaktik som är den första i sitt slag i Sverige. Boken närmar sig ämnet ur en mängd synvinklar. Livfulla skildringar från mångkulturella klassrum ur verkligheten varvas med mer teoretiskt resonerande kapitel. I boken ges råd och strategier som visar vägar framåt.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 136 anställda.

Rektorer som förstår sammanhanget kan förändra till det bättre10.5.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Förändringströttheten är stor i skolans värld, där mängder av välmenande och ambitiösa utvecklingsinitiativ samsas med en pressad vardag. Så vad kan vi göra för att säkerställa att utvecklingsarbete verkligen leder till konkreta förbättringar och inte bara till mer förändring? Allt fler forskare pekar på betydelsen av att förstå sammanhanget för att kunna driva ändamålsenligt förbättringsarbete.