Konflikter i klassrummen!

Religion har blivit ett alltmer laddat ämne i samhällsdebatten och i skolan. I de mångkulturella klassrummen kan det bli ordentliga konflikter. För en del elever känns det ovant att betrakta sin religion med distans som man gör i religionsundervisningen.

Att balansera mellan öppenhet och gränsdragning är inte helt enkelt i ett mångkulturellt klassrum.

”Det har varit en känslig fråga som det är dags att ta itu med på allvar” säger Peder Thalén professor i religionsvetenskap till Lärarnas tidning. Han menar att styrdokumenten och lärarutbildningen inte riktigt hängt med i det mångkulturella samhället.

Tillsammans med Olof Franck, docent i religionsfilosofi, står de bakom den nyutgivna boken Interkulturell religionsdidaktik som är den första i sitt slag i Sverige. Boken närmar sig ämnet ur en mängd synvinklar. Livfulla skildringar från mångkulturella klassrum ur verkligheten varvas med mer teoretiskt resonerande kapitel. I boken ges råd och strategier som visar vägar framåt.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 136 anställda.

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.