Konflikter i klassrummen!

Religion har blivit ett alltmer laddat ämne i samhällsdebatten och i skolan. I de mångkulturella klassrummen kan det bli ordentliga konflikter. För en del elever känns det ovant att betrakta sin religion med distans som man gör i religionsundervisningen.

Att balansera mellan öppenhet och gränsdragning är inte helt enkelt i ett mångkulturellt klassrum.

”Det har varit en känslig fråga som det är dags att ta itu med på allvar” säger Peder Thalén professor i religionsvetenskap till Lärarnas tidning. Han menar att styrdokumenten och lärarutbildningen inte riktigt hängt med i det mångkulturella samhället.

Tillsammans med Olof Franck, docent i religionsfilosofi, står de bakom den nyutgivna boken Interkulturell religionsdidaktik som är den första i sitt slag i Sverige. Boken närmar sig ämnet ur en mängd synvinklar. Livfulla skildringar från mångkulturella klassrum ur verkligheten varvas med mer teoretiskt resonerande kapitel. I boken ges råd och strategier som visar vägar framåt.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 136 anställda.

Ett nytt perspektiv på läraryrket som profession14.2.2019 08:47:12Nyheter

De senaste åren har debatten om förstelärarreformen och avprofessionaliseringen av läraryrket varit livlig och känslorna har många gånger varit starka, något som kan stå i vägen för en mer objektiv diskussion kring arbetsinnehållet och vad införandet av förstelärarna egentligen kan tillföra skolan. Det menar Johan Alvehus, lektor vid Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap, Lunds Universitet.