Konjunkturbarometer för första kvartalet 2019

Tisdagen den 12 mars kl. 07.00 presenterar Teknikföretagen sin konjunkturbarometer för årets första kvartal.

Undersökningen omfattar uppgifter från 542 företag med en sammanlagd försäljning på 740 miljarder kronor från anläggningar i Sverige, varav 81 procent säljs på export.

Teknikföretagens konjunkturbarometer innehåller uppgifter om den senaste utvecklingen för bil- och transportmedelsindustrin, maskinindustri, tele- och elektro, instrumentindustri och metallvaruföretag. Därtill redovisas utvecklingen för ett antal stort antal leverantörer till olika grupper av teknikindustri samt till bygg- och anläggningsindustrin.

Teknikföretagens kvartalsvisa konjunkturbarometrar visar företagens egna beskrivningar av det faktiska läget kvartal för kvartal. Undersökningarna presenteras i början av mars, juni, september respektive december.