Konjunkturbarometer: Lång väg kvar

Coronakrisen ligger som ett stort svart moln över framtidsutsikterna. Det är en lång väg kvar innan företagen når upp till ett normalt affärsläge och att produktionen ökar i årstakt. Det visar Teknikföretagens konjunkturbarometer för det tredje kvartalet.

Helt eller delvis nedstängda ekonomier började åter öppna upp efter årets andra kvartal. Teknikföretagens undersökning visar att produktionsnivån ökar mellan andra och tredje kvartalet i år. Jämfört med tredje kvartalet i fjol kommer dock produktionsnivån fortsätta att vara oroväckande låg.

– Trots ökad orderingång för teknikindustri sammantaget ligger orderstockens storlek på fortsatt låg nivå. Positivt är att utfallet för orderstocken på index 85,6 tredje kvartalet ändå lämnat krisnivån 80,5 förgående kvartal, säger Mats Kinnwall, chefekonom på Teknikföretagen.

– Efter en nära kollaps under andra kvartalet för maskinindustrin och dess leverantörer ökar nu orderingången om än i begränsad omfattning. Samtidigt minskar index för storleken på orderstocken för maskinindustrin oroväckande från 85,5 andra kvartalet till 82,7. Det signalerar mycket nära krisnivå. Rapporteringen av orderstockar är en återspegling av en mycket låg global efterfrågan på maskinutrustning för närvarande, säger Bengt Lindqvist, ekonom på Teknikföretagen.

Ett tidigare omfattande fall i orderingång för transportmedels- och metallvaruindustrin har förbytts till en måttlig ökning. I instrumentindustrin och för medicinteknik är efterfrågan påfallande bra och de har inte påverkats negativt som övriga branscher inom teknikindustri.

Teknikföretagens konjunkturbarometer för tredje kvartalet omfattar bedömningar från 520 företag. Försäljningen uppgår sammanlagt till 823 Mdr SEK, varav 81% säljs på exportmarknader. Barometern utges i mars, juni, september och december.

Mats Kinnwall, chefekonom på Teknikföretagen.
Bengt Lindqvist, ekonom på Teknikföretagen.

Anders Borg: ”stora ärr i ekonomin efter krisen”15.9.2020 15:43:52 CESTPressmeddelande

Coroapandemin har lett till en stor ekonomisk chock för världsekonomin. Den globala tillväxten går ner med tre till fyra procent i år. Eurozonen faller sex till sju procent och Norden tre till fyra procent. ”Produktion och handel har utvecklats sämre och osäkerheten gör att bolagen skär ner sina investeringsbudgetar”, sade tidigare finansminister Anders Borg på ett seminarium i Stockholm inför kommande avtalsrörelse.

Trendmässigt högre arbetskraftskostnadsökningar i Sverige än i viktiga konkurrentländer10.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den svenska ökningstakten för arbetskraftskostnaderna fortsätter trendmässigt att vara högre än i viktiga konkurrentländer. Den var mer än en procentenhet högre än i Västeuropa och euroområdet 2019. Tack vare den svaga svenska kronan är inte kostnadsläget i Sverige alarmerande högt – men en rejäl appreciering av växelkursen skulle snabbt förändra spelplanen. Det visar Teknikföretagens rapport om industrins arbetskraftskostnader internationellt.