”Konkurrensklausuler används slentrianmässigt”

Konkurrensklausuler i anställningsavtal ska användas i syfte att bevara viktiga företagshemligheter och ska användas restriktivt. Men en ny medlemsundersökning från Akavia visar att var femte medlem har konkurrensklausuler i sina avtal och kan få se dem först vid signeringen.

Akavias chefsjurist Karin Lundin befarar att konkurrensklausuler hindrar rörligheten på arbetsmarknaden.

– Att så många har konkurrensklausuler i sina anställningsavtal trots att de inte jobbar med företagshemligheter är allvarligt och kan vara tecken på att det används slentrianmässigt. Konkurrensbegränsande villkor ska endast användas när det finns ett starkt syfte, säger Karin Lundin, chefsjurist på Akavia.

Akavias undersökning visar att konkurrensklausuler är vanligare inom vissa branscher, som it- och revisionsbranschen. I undersökningen framkom också att hälften av medlemmarna inte heller får kompensation för konkurrensförbudet under karantäntiden, utan kan få gå utan arbete och lön i flera månader. Medlemmarna med längst bindningstid var de som i minst utsträckning hade rätt till kompensation.

– Resultatet är anmärkningsvärt. Konkurrensklausuler som inte ger arbetstagaren någon kompensation har flera gånger underkänts i domstol eftersom de anses oskäliga. Ändå fortsätter sådana klausuler att användas. Detta riskerar ju att begränsa en rörlighet på arbetsmarknaden som är viktig för såväl arbetstagare som arbetsgivare, säger Karin Lundin.

Läs hela undersökningen här.

Fakta:

• Undersökningen är genomförd under november och december 2021.
  • 3 809 personer svarade på undersökningen, vilket är en svarsfrekvens på drygt 40 procent.
  • 40 procent skulle överväga att inte ta ett jobb med en konkurrensklausul. Personer i branscher där klausulerna är vanligare är mest kritiska (IT 48%, Revision 51%).
  • 48 procent uppger att skyddande av kundkontakter är skäl till användandet av konkurrensklausuler.

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 130 000 medlemmar och är det näst största förbundet inom Saco.