Konkurrenskraftigt Tjänstemannaavtal inom byggsektorn tryggar byggjobben

Idag växlar Sveriges Byggindustrier yrkanden med Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen. Yrkandena berör det sista avtalsområdet av tre på vilka Sveriges Byggindustrier är avtalspart. Sveriges Byggindustriers målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen så att jobben tryggas, än mer ordning och reda skapas samt att fler väljer att arbeta i bygg- och installationssektorn.

– Nu när de sista yrkandena på våra avtalsområden lämnas gör vi det med en ambition om att utveckla kollektivavtalet på tjänstemannaområdet ytterligare med en förhoppning om att få ännu fler företag att välja att omfattas av kollektivavtalen.  Vi vill också underlätta så att fler söker sig till sektorn, säger Malin Erasmie, huvudförhandlare för Tjänstemannaavtalet, Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier har en förhoppning om att årets avtalsrörelse ska genomföras i en gemensam konstruktiv anda. Inte minst för att göra branschen attraktiv för fler människor att söka sig till.

– Vi har under flera år tillsammans med våra avtalsparter på tjänstemannasidan bedrivit avtalsförhandlingarna med sikte på de långsiktiga frågorna för bygg- och installationssektorn. Vi vill fortsätta partssamarbetet kring hur vi utvecklar branschen och förbättrar chefers och medarbetares arbetssituation för en ökad mångfald och förbättrad arbetsmiljö. För vår del är det viktigt att vi får till sifferlösa processlöneavtal med samtliga förbund och ett nytt enkelt arbetstidsavtal, fortsätter Malin Erasmie.

Även om den övergripande målsättningen för Sveriges Byggindustrier är att fortsätta arbetsgrupper tillsätts för att arbeta fram långsiktigt hållbara lösningar för Tjänstemannaavtalet, innehåller yrkandena en rad konkreta önskemål, exempelvis:

• Att bättre förutsättningar skapas för att företagen ska kunna planera för frånvaro i samband med semestermånaderna.
  • Att regler som förenklar anställning vid sidan av studier införs.
  • Att en ordningsföreskrift införs i kollektivavtalet för att skärpa efterlevnaden av arbetsgivarens arbetsmiljöinstruktioner för att få färre att inte följa instruktioner och anvisningar på området.

Det nya Tjänstemannaavtalet ska vara på plats till den 1 april. Vid sidan av Tjänstemannaavtalet förhandlar Sveriges Byggindustrier även Byggavtalet med Byggnads samt Väg- och banavtalet med Seko.

För kompletterande information, kontakta Jonas Rodny, presskontakt för Malin Erasmie, 0761-90 90 51

Malin Erasmie

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.