Konkurrenskraftigt Tjänstemannaavtal inom byggsektorn tryggar byggjobben

Idag växlar Sveriges Byggindustrier yrkanden med Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen. Yrkandena berör det sista avtalsområdet av tre på vilka Sveriges Byggindustrier är avtalspart. Sveriges Byggindustriers målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen så att jobben tryggas, än mer ordning och reda skapas samt att fler väljer att arbeta i bygg- och installationssektorn.

– Nu när de sista yrkandena på våra avtalsområden lämnas gör vi det med en ambition om att utveckla kollektivavtalet på tjänstemannaområdet ytterligare med en förhoppning om att få ännu fler företag att välja att omfattas av kollektivavtalen.  Vi vill också underlätta så att fler söker sig till sektorn, säger Malin Erasmie, huvudförhandlare för Tjänstemannaavtalet, Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier har en förhoppning om att årets avtalsrörelse ska genomföras i en gemensam konstruktiv anda. Inte minst för att göra branschen attraktiv för fler människor att söka sig till.

– Vi har under flera år tillsammans med våra avtalsparter på tjänstemannasidan bedrivit avtalsförhandlingarna med sikte på de långsiktiga frågorna för bygg- och installationssektorn. Vi vill fortsätta partssamarbetet kring hur vi utvecklar branschen och förbättrar chefers och medarbetares arbetssituation för en ökad mångfald och förbättrad arbetsmiljö. För vår del är det viktigt att vi får till sifferlösa processlöneavtal med samtliga förbund och ett nytt enkelt arbetstidsavtal, fortsätter Malin Erasmie.

Även om den övergripande målsättningen för Sveriges Byggindustrier är att fortsätta arbetsgrupper tillsätts för att arbeta fram långsiktigt hållbara lösningar för Tjänstemannaavtalet, innehåller yrkandena en rad konkreta önskemål, exempelvis:

• Att bättre förutsättningar skapas för att företagen ska kunna planera för frånvaro i samband med semestermånaderna.
  • Att regler som förenklar anställning vid sidan av studier införs.
  • Att en ordningsföreskrift införs i kollektivavtalet för att skärpa efterlevnaden av arbetsgivarens arbetsmiljöinstruktioner för att få färre att inte följa instruktioner och anvisningar på området.

Det nya Tjänstemannaavtalet ska vara på plats till den 1 april. Vid sidan av Tjänstemannaavtalet förhandlar Sveriges Byggindustrier även Byggavtalet med Byggnads samt Väg- och banavtalet med Seko.

För kompletterande information, kontakta Jonas Rodny, presskontakt för Malin Erasmie, 0761-90 90 51

Malin Erasmie

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch i nationella planen för infrastruktur4.6.2018 15:02Pressmeddelande

På en pressträff idag måndag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018-2029. Regeringen har beräknat att den nationella planen kommer ligga till grund för 235 000 årsarbeten över perioden 2018-2029. - Det är positivt att regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch. Det skickar en viktig signal till Sveriges alla kommuner att utveckla bygg- och anläggningsprogrammen för att göra dem attraktiva för unga tjejer och killar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Regeringen missar tåget som går - måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala31.5.2018 10:29Pressmeddelande

- Stefan Löfven (S) håller på att missa tåget som går för att rusta Sverige för 11 miljoner invånare 2025. Regeringen måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala. Om bostadsbyggandet går ner är det viktigt att hålla uppe investeringstempot för infrastruktur. Järnvägssträckan Stockholm - Uppsala är viktig inte bara för Stockholmsregionen utan för hela Sverige. Sträckan påverkar alla tåg som går längst Ostkustbanan mot Sundsvall och Gävle, samtidigt som den påverkar Dalabanan mot Sala och Borlänge, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Svante Hagman omvald till ordförande för Sveriges Byggindustrier17.5.2018 13:11Pressmeddelande

På årets Byggstämma omvaldes Svante Hagman, NCC AB, till förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier. Till vice ordförande omvaldes Carin Stoeckmann, Vd Byggmästar´n i Skåne AB. - Jag är stolt över att ha fått förtroendet att leda Sveriges Byggindustrier ytterligare ett år. Nu ska vi jobba vidare med våra fyra fokusområden – attraktiva kollektivavtal, sund konkurrens, kompetensförsörjning samt hållbarhet/säkerhet, säger Svante Hagman.