Business Wire

Konsolidering och integration av upphovsrättsinnehavare är framtiden i den digitaliserande medieindustrin

Dela

Arthur D. Little (ADL) publicerar idag sin rapport “Consolidate, Diversify, or Perish” där bolaget har analyserat den globala utvecklingen av finansiella flöden inom medieindustrin. Rapporten visar på en fortsatt transformation av industrin från det analoga till det digitala. Den globala industrin uppskattas växa med 4 procent under de kommande fem åren, framförallt drivet av ökade digitala reklamintäkter och ökad digital mediekonsumtion slutkonsumenter. I de nordiska länderna spås längre tillväxt än på global basis med 2,4 procent tillväxt till 2020, men även har drivs tillväxten primärt av online och applikationer.

Nordiska bolag har historiskt presterat sämre än sina europeiska och framförallt amerikanska konkurrenter, gällande tillväxt av både omsättning och vinst. Anledningar som lyfts fram är att amerikanska bolag har gjort mer omfattande investeringar inom TV/video och att flera europeiska bolag kommit längre inom sin digitala transformationsresa inom nyhetssegmentet – för vissa aktörer är transformationsgraden upp mot 50 procent. I de nordiska länderna varierar medieindustrins konverteringsgrad till digitalt mellan 21-30 procent av totala omsättningen. Nordiska bolag har därför en möjlighet att accelerera sin digitala transformation och skapa nya lönsamma affärsmodeller givet att de nordiska ländernas höga tillgänglighet till digital media genom högt internetanvändande och hög digital mognadsgrad.

Digitaliseringen av medieindustrin drivs bland annat av den ’hyper-uppkopplade’ konsumenten, som i allt större grad efterfrågar tillgång till medier och tjänster på olika plattformar snarare än att äga det faktiska innehållet. Genom ändrade beteenden och nya tekniska lösningar blir konsumenter även mer engagerade i flera delar av värdekedjan och har ändrat vårt sett att se på media. Exempel som lyfts fram är Youtube och Instagram där konsumenter kan välja att agera producent, redaktör eller aggregatör från en dag till en annan. Ökat engagemang och aktivitet genererar stora datamängder vilket är en potentiell guldgruva för mediebolagen. Genom dataanalys hoppas många mediebolag kunna skapa medieinnehåll och marknadsföring baserat på enskilda konsumenters beteenden och behov. ADL förutspår att denna trend inom en snar framtid även kommer påverka värdekedjan för analoga medier.

För många mediebolag innebär den digitala transformationen en stor utmaning. Nyckelfaktorer för att försvara och bygga nya lönsamma affärer är kontroll över premium-innehåll och diversifiering inom mediesegment nära kärnverksamheten. På senare år har priserna för premiuminnehåll, så som Premier League och Bundesliga, skjutit i höjden vilket sätter press på de traditionella aggregatörerna och distributörerna. Vinnarna på detta är upphovsrätts-innehavarna och medieskaparna som kan sätta höga prislappar på sitt innehåll och därigenom stärka sina positioner i värdekedjan. Detta har även gjort medieskaparna med premiuminnehåll till attraktiva kandidater för uppköp. Vidare har flera globala aktörer under flera års tid byggt starka positioner och stora användargrupper vilket ger stor konkurrensfördel. Exempel på sådana aktörer är amerikanska Netflix inom video och svenska Spotify inom musik.

Agron Lasku, ansvarig för medieindustrin inom Arthur D. Little Norden, konstaterar: “När den digitala marknaden expanderar skapas en möjlighet för traditionella mediebolag att omdefiniera sin roll i den mediala värdekedjan och bygga position som skapare, aggregatör eller distributör. De bolag som inte klarar av att konsolidera sin verksamhet tillräckligt snabbt kommer missa affärsmöjligheter samt potentiella konkurrensfördelar och kommer därmed få svårt att överleva i ett längre perspektiv.”

Rapporten i sin helhet hittar du här www.adl.com/mediaindustry

Contact information

Arthur D. Little
Agron Lasku
Tel: +46(0)708 832 035
lasku.agron@adlittle.com

Om

Business Wire
Business Wire



Följ Business Wire

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Business Wire

Adnuntius utökar sina geotargeting-funktioner med Digital Elements IP-intelligence-lösning13.12.2018 09:02Pressmeddelande

Digital Element, den globala leverantören av IP-geolocationdata och tjänster, har idag tillkännagivit att, Adnuntius, en plattform som är specialiserad på onlineannonsering- och marknadsföring, valt sin NetAcuity PulseTM för att förbättra inriktningskapaciteten för sina globala publishing- och marknadsföringskunder Adnuntius erbjuder en helhetslösning för dataanvändning, inköp och försäljning av programmering och effektiva annonstjänster till internationella kunder. Genom att distribuera Digital Elements NetAcuity Pulse IP-intelligence kommer Adnuntius att uppnå den högsta nivån av geotargeting som är tillgänglig för sina kunder, ända ner till en hyper-lokal postnummernivå. Identifieringen av anslutningstyp och hastighet, mobiloperatör och internetleverantör hjälper också Adnuntius kunder att effektivt bygga mycket exakta inriktningsprofiler. "Vi gör det möjligt för utgivare och marknadsförare att nå rätt publik med rätt annons i rätt sammanhang," kommenterade Stian Remaad, VD och medg

Efter en PC-lansering 2017 som slog alla rekord får nu PC-världen tillgång till Destiny 2 utan kostnad8.11.2018 06:21Pressmeddelande

Sedan lanseringen 2017 har Destiny 2 lockat stora skaror av hängivna fans och har uppskattats av miljontals spelare världen över. Nu kommer fangruppen att utökas, då nya Guardians utan kostnad kan ansluta sig till Destiny 2 och dess värld i november. För att fira ett helt år på PC meddelar Bungie och Activision, i samarbete med Blizzard Entertainment, att från den 2 november till den 18 november kommer alla på Blizzards spelplattform Battle.net som inte redan har köpt Destiny 2 - eller nya medlemmar som ansluter sig till Battle.net - kunna ladda ner spelet som en kostnadsfri gåva. Destiny 2 kommer att vara tillgängligt på Battle.net-appen utan kostnad under drygt två veckor i november och spelare kan ladda ner spelet när de har gjort anspråk på gåvan*. Nya Battle.net-konton som har skapats efter kl. 20:00 CET den 2 november 2018 kommer att behöva aktivera Blizzard SMS Protect innan de gör anspråk på sin spellicens. Destiny 2 kan hämtas på https://account.blizzard.com/gifts/. För att fi

Iconex tillkännager slutligt avtal om att förvärva Schades och R+S6.11.2018 06:30Pressmeddelande

Iconex™, den ledande lågkostnadstillverkaren av lösningar för kvitton och differentierade etiketter, tillkännagav i dag undertecknandet av ett slutligt avtal om att förvärva Schades och R+S från Hansol Paper. I och med transaktionen kommer Iconex, som redan är marknadsledande i Nordamerika, även att bli marknadsledande i Europa. Schades har sitt huvudkvarter i danska Skive och konverterar termopapper åt sina kunder, däribland kvittopappersrullar till kassaapparater och självhäftande etiketter. De har en marknadsledande ställning i Europa med en unik kundbas som innefattar detaljhandel, kontorsmateriel, distributörer av livsmedel och andra varor samt logistik. R+S, som har sitt huvudkontor i tyska Sarstedt, konverterar och säljer termopapper för kvitto-, kupong- och biljettlösningar samt etiketter. Båda företagen införlivas i Iconex för att bilda ett integrerat europeiskt företag med oöverträffad branschspecifik och regional kunskap, expertis och kapacitet som kommer att gynna kunder, a

L&T Technology Services öppnar nytt ingenjörscenter i Göteborg31.10.2018 12:26Pressmeddelande

L&T Technology Services Limited (NSE: LTTS), ett ledande globalt företag inom renodlad ingenjörsservice, meddelar idag att de öppnar ett Digital Engineering Centre i Göteborg. Centret, som är beläget i Lindholm Science Park, kommer verka som ett nearshore-utvecklingscenter för LTTSs kunder i regionen och kommer tack vare sitt läge kunna erbjuda tätare support till företagets olika initiativ i regionen. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20181031005427/sv/ Official Opening of L&T Technology Services’ Digital Engineering Centre in Gothenburg (Photo: Business Wire) L&T Technology Services har i över 10 år varit den givna ingenjörspartnern för många av de största företagen i Norden och har varit med och utvecklat den senaste tekniken för industrigiganter som Volvo Cars, Scania och Vestas. För att ytterligare stärka sin position på den nordiska marknaden så expanderar LTTS sin lokala närvaro i Sverige för att

itslearning tecknar avtal för att stödja utbildning i Kina30.10.2018 09:00Pressmeddelande

Thomas Gunleiksrud, VP för International Sales hos itslearning säger: ”I samarbete med Traceboard är vi fast beslutna att hjälpa den kinesiska regeringen att nå framgång med den nuvarande femårsplanen för utbildning. Detta så att kinesiska barn till 2020 ska ha åtkomst till en plattform som tillåter dem att, med hjälp av teknologi, nå sin fulla potential och därigenom bli bättre rustade inför framtiden. Planen är att de två företagen tillsammans ska leverera en lärplattform till utbildningsinstitutioner i Kina. ”Med det här avtalet kommer vi att använda de bästa digitala undervisnings- och inlärningsmetoderna från västvärlden och arbeta med Traceboard för att erbjuda en lösning i världsklass som syftar till att förbättra utbildningen. Detta betyder mycket för oss”, säger Gunleiksrud. itslearning har idag sju miljoner aktiva användare. Partnerskapet erbjuder en möjlighet att fördubbla antalet användare under de närmaste åren. Traceboard levererar redan digitala inlärningsprodukter i fle

MyHeritage har utnämnts till huvudsponsor för Eurovision Song Contest 201928.9.2018 13:20Pressmeddelande

MyHeritage, det ledande globala familjehistorie- och DNA-företaget, har idag utnämnts av European Broadcasting Union (EBU) till huvudsponsor av Eurovision Song Contest 2019. Som evenemangets huvudsponsor har MyHeritage fått omfattande global evenemangs-, media- och digitala rättigheter för den kommande sångtävlingen, som kommer att hållas i Tel Aviv. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20180928005296/sv/ MyHeritages tjänster gör det enkelt för alla, överallt, att göra en fascinerande resa för att upptäcka sina rötter. Genom MyHeritage DNA-test, den integrerade släktträdsplattformen och samlingar på 9 miljarder historiska dokument, gör MyHeritage det möjligt för miljoner människor att upptäcka sin familjs förflutna och lära sig hur de passar in i den globala mänskliga mosaiken. Detta partnerskap med Eurovisionens sångtävling kommer kort tid efter att MyHeritage har blivit den mest populära familjehistoriska

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum