Business Wire

Konsolidering och integration av upphovsrättsinnehavare är framtiden i den digitaliserande medieindustrin

Dela

Arthur D. Little (ADL) publicerar idag sin rapport “Consolidate, Diversify, or Perish” där bolaget har analyserat den globala utvecklingen av finansiella flöden inom medieindustrin. Rapporten visar på en fortsatt transformation av industrin från det analoga till det digitala. Den globala industrin uppskattas växa med 4 procent under de kommande fem åren, framförallt drivet av ökade digitala reklamintäkter och ökad digital mediekonsumtion slutkonsumenter. I de nordiska länderna spås längre tillväxt än på global basis med 2,4 procent tillväxt till 2020, men även har drivs tillväxten primärt av online och applikationer.

Nordiska bolag har historiskt presterat sämre än sina europeiska och framförallt amerikanska konkurrenter, gällande tillväxt av både omsättning och vinst. Anledningar som lyfts fram är att amerikanska bolag har gjort mer omfattande investeringar inom TV/video och att flera europeiska bolag kommit längre inom sin digitala transformationsresa inom nyhetssegmentet – för vissa aktörer är transformationsgraden upp mot 50 procent. I de nordiska länderna varierar medieindustrins konverteringsgrad till digitalt mellan 21-30 procent av totala omsättningen. Nordiska bolag har därför en möjlighet att accelerera sin digitala transformation och skapa nya lönsamma affärsmodeller givet att de nordiska ländernas höga tillgänglighet till digital media genom högt internetanvändande och hög digital mognadsgrad.

Digitaliseringen av medieindustrin drivs bland annat av den ’hyper-uppkopplade’ konsumenten, som i allt större grad efterfrågar tillgång till medier och tjänster på olika plattformar snarare än att äga det faktiska innehållet. Genom ändrade beteenden och nya tekniska lösningar blir konsumenter även mer engagerade i flera delar av värdekedjan och har ändrat vårt sett att se på media. Exempel som lyfts fram är Youtube och Instagram där konsumenter kan välja att agera producent, redaktör eller aggregatör från en dag till en annan. Ökat engagemang och aktivitet genererar stora datamängder vilket är en potentiell guldgruva för mediebolagen. Genom dataanalys hoppas många mediebolag kunna skapa medieinnehåll och marknadsföring baserat på enskilda konsumenters beteenden och behov. ADL förutspår att denna trend inom en snar framtid även kommer påverka värdekedjan för analoga medier.

För många mediebolag innebär den digitala transformationen en stor utmaning. Nyckelfaktorer för att försvara och bygga nya lönsamma affärer är kontroll över premium-innehåll och diversifiering inom mediesegment nära kärnverksamheten. På senare år har priserna för premiuminnehåll, så som Premier League och Bundesliga, skjutit i höjden vilket sätter press på de traditionella aggregatörerna och distributörerna. Vinnarna på detta är upphovsrätts-innehavarna och medieskaparna som kan sätta höga prislappar på sitt innehåll och därigenom stärka sina positioner i värdekedjan. Detta har även gjort medieskaparna med premiuminnehåll till attraktiva kandidater för uppköp. Vidare har flera globala aktörer under flera års tid byggt starka positioner och stora användargrupper vilket ger stor konkurrensfördel. Exempel på sådana aktörer är amerikanska Netflix inom video och svenska Spotify inom musik.

Agron Lasku, ansvarig för medieindustrin inom Arthur D. Little Norden, konstaterar: “När den digitala marknaden expanderar skapas en möjlighet för traditionella mediebolag att omdefiniera sin roll i den mediala värdekedjan och bygga position som skapare, aggregatör eller distributör. De bolag som inte klarar av att konsolidera sin verksamhet tillräckligt snabbt kommer missa affärsmöjligheter samt potentiella konkurrensfördelar och kommer därmed få svårt att överleva i ett längre perspektiv.”

Rapporten i sin helhet hittar du här www.adl.com/mediaindustry

Contact information

Arthur D. Little
Agron Lasku
Tel: +46(0)708 832 035
lasku.agron@adlittle.com

Om

Business Wire
Business Wire



Följ Business Wire

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Business Wire

President Obama kommer till Europa för att tala på Nordic Business Forum21.6.2018 07:58Pressmeddelande

President Obama kommer att resa till Europa för att delta på Nordic Business Forum i Helsingfors den 26–27 september 2018. Obama kommer att tala till en av de största publikerna i Norden och avrunda tvådagarskonferensen med den avslutande konversationen. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20180621005424/sv/ Europe’s leading business and leadership conference brings President Obama to Helsinki, Finland to speak to business executives and owners. (Photo: Business Wire) Aslak de Silva, VD för Nordic Business Forum: ”Vi är utan tvekan ärade att få vara värd för Obama - men detta ögonblick tillhör verkligen vår publik och Norden som helhet. Det kommer att bli oförglömligt. " Ville Saarikalle, ansvarig för Speaker Relations på Nordic Business Forum: "President Obama är en av de mest anmärkningsvärda ledarna för sin tid. Hans livsresa är unik: från blygsamma förhållanden till president i USA. Det är verkligen en

Box presenterar Box Zones med lagringsmöjligheter i flera regioner24.5.2018 09:00Pressmeddelande

Idag på Box World Tour Europe presenterade Box (NYSE:BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, sitt flaggskepp Box Zones med stöd för flera regioner som ger kunderna möjlighet att lagra data och samarbeta smidigt i Box alla befintliga sju zoner, allt från en enda Box-instans. Box Zones lanserades första gången 2016 och bröt ny mark inom molnbaserad innehållshantering när kunderna fick möjlighet att lagra sina data i valfri region för första gången. Idag står företag inför en situation med nya och alltmer komplexa globala regler och efterlevnad. Box gör det möjligt för företag att ha ännu bättre kontroll över sin datahemvist samtidigt som användarna har en helt friktionsfri samarbetsupplevelse oavsett var de arbetar. "Branschen har aldrig haft ett högre tempo och samtidigt gör regelförändringar som dataskyddsförordningen och den ständigt föränderliga säkerhetsmiljön det ännu mer komplext, och det blir allt svårare att skapa en digital arbetsplats där anställda får den

Fujitsu väljer Box för att stärka samarbetet på sin interna globala kommunikationsplattform9.5.2018 01:00Pressmeddelande

Box, Inc. (NYSE:BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, meddelar idag att Fujitsu har valt att implementera Box som samarbetsverktyg på sin globala kommunikationsplattform, för att stärka samarbetet mellan sin personal, kunder och leverantörer. Box har redan lanserats till 80 000 anställda i Japan och implementeras nu (sedan december 2017) globalt för all personal. Fujitsu främjar intern kommunikation med hjälp av den senaste tekniken, och det gör det möjligt för de anställda att arbeta från vilken plats som helst och via vilken enhet som helst. Fujitsu har valt Box för att stärka samarbetet mellan intern personal och kunder, och för säker delning av innehåll med personer utanför företaget. Fujitsus globala kommunikationsplattform använder Microsofts Office 365 för kommunikations- och kunskapsutbyte mellan företagen i gruppen. Fujitsu har valt Box, som är integrerat med Office 365, för molnbaserad innehållshantering i en säker miljö som möjliggör förbättrat samarbet

Usabilla B.V.: Hur användarfeedback hjälper BSH Home Appliances AB att bli mer kundcentrerad3.5.2018 07:05Pressmeddelande

Usabilla B.V. (www.usabilla.com) är stolta över att ha blivit utvalda av BSH Home Appliances AB, med bl.a. Bosch, Siemens och Neff som varumärken, till företagets Voice of Customer-lösning, för att samla in användarfeedback i realtid på deras webbplatser. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20180503005023/sv/ BSH Home Appliances AB, den största tillverkaren av hushållsapparater i Europa och ett av världens ledande företag inom branschen, har implementerat Usabilla som sin Voice of Customer-lösning. För att stödja sin kundcentrerade strategi, har BSH Home Appliances AB valt att samla in feedback i realtid från sina webbplatsbesökare. Enligt Torbjörn Persson, Webb Manager på BSH Home Appliances AB: "Usabilla kommer att stödja vår kundfokuserade strategi i och med att vi kan samla in data i realtid från våra kunder, vilket utgör grunden för att optimera våra digitala kanaler och förbättra kundupplevelsen fort

Digital Element ingår samarbete med Discovery Inc. för att förbättra noggrannheten i företagets videorättigheter med hjälp av system som baseras på geografiska data25.4.2018 07:00Pressmeddelande

Digital Element, den ledande leverantören av system för IP-geografisk lokalisering, meddelade idag att det globala mediaföretaget, Discovery Inc., har börjat använda NetAcuity för hyperlokal IP-geografisk lokalisering. Syftet är att se till att rätt personer ser rätt innehåll samt att uppfylla de geografiska rättigheter som gäller i Europa. Discovery har över tre miljarder tittare globalt i över 220 länder och områden och erbjuder många ledande TV-kanaler inklusive Eurosport, Discovery Channel, Animal Planet med flera. Varumärket är välkänt internationellt och når tittare med digitala program från bland annat Group Nine Media, Discovery VR och Eurosport Player. Europeiska telekommunikationsföretag arbetar ofta över flera områden och distribuerar IP-adresser till flera regioner. Hanteringen av geografiska TV-rättigheter kan därmed bli komplicerad. Genom NetAcuity som är Digital Elements IP Intelligence-lösning kan Discovery identifiera tittarnas exakta geografiska plats och tillåta åtko

Cobra Biologics tilldelas Queen’s Award for Enterprise in International Trade21.4.2018 08:00Pressmeddelande

Cobra Biologics (”Cobra”) är en internationellt ledande organisation för kontraktsutveckling och tillverkning som i dag offentliggör att företaget har tilldelats Queen’s Award 2018 for Enterprise, i kategorin internationell handel. Detta prestigefyllda pris är ett erkännande av Cobras kommersiella framgångar som tjänsteleverantör till företagets globala kundbas. Queen’s Awards har sedan 52 år tillbaka uppmärksammat exceptionella brittiska företag. Nu när Cobra blir en del av denna tradition kommer företaget att närvara vid en mottagning på Buckingham Palace. Därefter kommer priset att överlämnas av en representant för Hennes Majestät Drottningen på Cobras anläggning i Storbritannien senare i år. Cobra har under 20 år arbetat inom life science med kontraktsutveckling och tillverkning av biofarmaceutiska produkter, från prekliniska och kliniska försök till kommersiell tillverkning. Företaget exporterar just nu 85 % av sina tjänster från anläggningarna i Storbritannien och Sverige. Cobras

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum