Business Wire

Konsolidering och integration av upphovsrättsinnehavare är framtiden i den digitaliserande medieindustrin

Dela

Arthur D. Little (ADL) publicerar idag sin rapport “Consolidate, Diversify, or Perish” där bolaget har analyserat den globala utvecklingen av finansiella flöden inom medieindustrin. Rapporten visar på en fortsatt transformation av industrin från det analoga till det digitala. Den globala industrin uppskattas växa med 4 procent under de kommande fem åren, framförallt drivet av ökade digitala reklamintäkter och ökad digital mediekonsumtion slutkonsumenter. I de nordiska länderna spås längre tillväxt än på global basis med 2,4 procent tillväxt till 2020, men även har drivs tillväxten primärt av online och applikationer.

Nordiska bolag har historiskt presterat sämre än sina europeiska och framförallt amerikanska konkurrenter, gällande tillväxt av både omsättning och vinst. Anledningar som lyfts fram är att amerikanska bolag har gjort mer omfattande investeringar inom TV/video och att flera europeiska bolag kommit längre inom sin digitala transformationsresa inom nyhetssegmentet – för vissa aktörer är transformationsgraden upp mot 50 procent. I de nordiska länderna varierar medieindustrins konverteringsgrad till digitalt mellan 21-30 procent av totala omsättningen. Nordiska bolag har därför en möjlighet att accelerera sin digitala transformation och skapa nya lönsamma affärsmodeller givet att de nordiska ländernas höga tillgänglighet till digital media genom högt internetanvändande och hög digital mognadsgrad.

Digitaliseringen av medieindustrin drivs bland annat av den ’hyper-uppkopplade’ konsumenten, som i allt större grad efterfrågar tillgång till medier och tjänster på olika plattformar snarare än att äga det faktiska innehållet. Genom ändrade beteenden och nya tekniska lösningar blir konsumenter även mer engagerade i flera delar av värdekedjan och har ändrat vårt sett att se på media. Exempel som lyfts fram är Youtube och Instagram där konsumenter kan välja att agera producent, redaktör eller aggregatör från en dag till en annan. Ökat engagemang och aktivitet genererar stora datamängder vilket är en potentiell guldgruva för mediebolagen. Genom dataanalys hoppas många mediebolag kunna skapa medieinnehåll och marknadsföring baserat på enskilda konsumenters beteenden och behov. ADL förutspår att denna trend inom en snar framtid även kommer påverka värdekedjan för analoga medier.

För många mediebolag innebär den digitala transformationen en stor utmaning. Nyckelfaktorer för att försvara och bygga nya lönsamma affärer är kontroll över premium-innehåll och diversifiering inom mediesegment nära kärnverksamheten. På senare år har priserna för premiuminnehåll, så som Premier League och Bundesliga, skjutit i höjden vilket sätter press på de traditionella aggregatörerna och distributörerna. Vinnarna på detta är upphovsrätts-innehavarna och medieskaparna som kan sätta höga prislappar på sitt innehåll och därigenom stärka sina positioner i värdekedjan. Detta har även gjort medieskaparna med premiuminnehåll till attraktiva kandidater för uppköp. Vidare har flera globala aktörer under flera års tid byggt starka positioner och stora användargrupper vilket ger stor konkurrensfördel. Exempel på sådana aktörer är amerikanska Netflix inom video och svenska Spotify inom musik.

Agron Lasku, ansvarig för medieindustrin inom Arthur D. Little Norden, konstaterar: “När den digitala marknaden expanderar skapas en möjlighet för traditionella mediebolag att omdefiniera sin roll i den mediala värdekedjan och bygga position som skapare, aggregatör eller distributör. De bolag som inte klarar av att konsolidera sin verksamhet tillräckligt snabbt kommer missa affärsmöjligheter samt potentiella konkurrensfördelar och kommer därmed få svårt att överleva i ett längre perspektiv.”

Rapporten i sin helhet hittar du här www.adl.com/mediaindustry

Contact information

Arthur D. Little
Agron Lasku
Tel: +46(0)708 832 035
lasku.agron@adlittle.com

Om

Business Wire
Business Wire



Följ Business Wire

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från Business Wire

Dropbox erbjuder kraftfulla företagsklassade verktyg till enskilda användare genom Dropbox Professional17.10.2017 16:00Pressmeddelande

Dropbox lanserar idag Dropbox Professional, en ny produkt som introducerar företagsklassade verktyg till enskilda användare som vill lagra, dela och spåra arbete från en enda säker plats. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20171017006404/sv/ Dropbox Professional är utformat för att tillgodose behoven hos frilansare – en redan stor grupp som förväntas växa till 47,6 miljoner år 2022 [1]. Det nya erbjudandet för samman de mest populära lösningarna för lagring, delning och support från Dropbox med nya sätt att presentera arbetet så att användaren kan visa upp sin kreativitet på bästa möjliga sätt. ”Arbetet blir mer flytande efterhand som omfattningen av de projekt som frilansare kan åta sig växer” säger Todd Jackson, produktchef på Dropbox. ”

Den ekonomiska effekten av Nord Stream 2 – analys av Arthur D. Little4.10.2017 07:00Pressmeddelande

En nyligen genomförd studie av Arthur D. Little (ADL) – “The economic impact on Europe of the Nord Stream 2 Project” – analyserar de ekonomiska konsekvenserna för EU av det pågående projektet att anlägga två nya rörledningar från Ryssland till Tyskland. Studien uppskattar att det totala värdet av rörledningarna uppgår till €5,15 miljarder. Det kommer att skapa 31,000 heltidsarbeten inom EU över de 5 år som projektet pågår. Dessa omfattar flera industrisektorer. BNP ökar med €2,25 miljarder. Det totala ekonomiska bidraget till Sveriges ekonomi från Nord Stream 2 uppgår till €300 miljoner (SEK 2,7 miljarder). Detta 1,700 heltidsarbeten i Sverige över fem års tid och ökar Sveriges BNP med €160 miljoner (SEK 1,5 miljarder). Nord Stream 2 är ett stort infrastrukturprojekt för naturgastransport genom Östersjön som kommer att öka transportkapaciteten till Europa med 55 milja

Londons Metropolitan Police Service väljer Box för molnbaserad innehållshantering för 50 000 medarbetare5.9.2017 09:00Pressmeddelande

Box, Inc. (NYSE: BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, meddelade idag att Londons Metropolitan Police Service (the Met) går över till Box. Polismyndigheten, som har Greater London med 8,6 miljoner invånare som arbetsområde, kommer ha upp till 50 000 användare inom hela organisationen för molnbaserad innehållshantering som ett steg på vägen mot digitalt polisarbete. – Det är mitt jobb att leverera digital omvandling på the Met och förse våra chefer och medarbetare med den bästa tekniken för att förbättra servicen och brottsbekämpningen i. Genom att välja Box omvandlar vi hur vi alla får åtkomst till innehåll, vilket gör oss mycket mer effektiva, något som är av allra största vikt i arbetet med brottsbekämpning, säger Angus McCallum, Chief Information Officer på the Met. – The Met är den största polisstyrkan i Storbritannien. Genom att välja Box ger the M

Nu ännu enklare att hitta rätt däck! Mcdackonline.com – nya funktioner och modern design, optimerad för mobil visning4.9.2017 15:27Pressmeddelande

Mcdackonline.com har genomgått en “ansiktslyftning” samtidigt som sökfunktion och produktsortiment utvidgats. Den nya utseendet på webbplatsen ger bättre överblick och erbjuder dessutom nya användarvänliga funktioner som gör köp online hos Mcdackonline.com ännu bekvämare. Eftersom allt fler besökare använder mobila enheter när de handlar på motorcykeldäck, (som drivs av Europas största webbutik för däck, Delticom), så är den uppdaterade sidan responsivt utformad och därför optimerad för visning på smartphones och surfplattor. Responsivt utformade webbsidor anpassar sig automatiskt till storleken på aktuell skärm, så att hela innehållet ses tydligt också på mindre skärmar. Det är nu väldigt enkelt att söka efter passande motorcykeldäck. Du hittar nu ett urval tillåtna fram- och bakdäck direkt i sökfönstret genom att antingen filtrera på däckdimension eller – och det är alldeles nytt – motor

Idag lanserar tech21 sin nya kollektion av mobilskydd designade för Samsung Galaxy Note8.23.8.2017 17:31Pressmeddelande

Tech21 lanserar idag en ny kollektion mobilskal och skärmskydd för Samsung Galaxy Note8. Mobilskydden är utformade av unika och patenterade material för att garantera det mest effektiva fallskyddet på marknaden. Denna Smart News-version använder multimedia. Se den fulla versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20170823005890/sv/ Evo Tactical for Samsung Galaxy Note8 (Foto: Business Wire) Tech21s produkter är alla designade för att skydda, fall efter fall. För att på bästa sätt göra detta, använder tech21 vetenskapligt testade material som alla genomgår rigorösa tester framtagna i samarbete med National Physical Laboratory (NPL). Tech21s mobilskydd falltestas 20 gånger för att säkerställa hållbarhet och långvarigt skydd mot de många olika smällarna och tappen mobilen är med om varje dag. Den nya serien av produkter innehåller:

Improve Digital förbättrar målinriktningen för videoannonser med geografiskt baserad teknik från Digital Element14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Digital Element, den ledande leverantören av system för IP-baserad geografisk lokalisering, meddelade idag att Improve Digital, en heltäckande marknadsföringsplattform för utgivare, innehållsleverantörer och sändningsföretag, har valt NetAcuity Edge som system för geografiskt riktad marknadsföring Företagets kunder kan därmed visa rätt annonser, för rätt mottagargrupp, på rätt plats. Tekniken från Digital Element har integrerats i 360 Polaris som är Improve Digitals tekniska full stack-plattform för intäktsgenerering. Plattformen riktar sig till leverantörer av innehåll för video, webb och mobil. Den här programbaserade annonslösningen integrerar en premiumannonsserver plus en plattform på leverantörssidan. Systemet hjälper leverantörer att maximera intäkterna på ett helt transparent sätt. Improve Digital har över 250 mediapartners, och samarbetar med ledande företag inklusive H

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum