Könsskillnader i finansieringen till unga lantbruksföretagare

En stor andel unga kvinnor som är lantbruksföretagare upplever möjligheterna till finansiering som dåliga eller mycket dåliga. Närmare 60 procent av kvinnorna som svarat i LRFs Jämställdhetsakademis undersökning skickar den signalen.

Endast tre procent av kvinnorna upplever möjligheterna till finansiering som mycket goda, att jämföra med tolv procent av männen.

Lantbruket kräver stora kapitalinsatser, det är höga fastighetspriser och höga investeringsnivåer på mark och nybyggnation. Det är en jämställdhetsfråga att kvinnor och män har samma chans till finansiering från till exempel bank, annat finansinstitut eller företagsstöd.

Ny rapport om unga och jämställdhet

Frågan om finansiering var en del i en enkät till unga lantbruksföretagar. Resultaten är nu sammanställda i rapporten Ung och lovande från LRFs Jämställdhetsakademi som släpps idag.

Åt rätt håll med det obetalda hemarbetet

Rapporten visar också en positiv utveckling mot att fler unga delar mer på det obetalda hemarbetet än äldre gjort. Den positiva utveckling syns när årets resultat bland unga, jämförs med resultaten från samma fråga för tio år sedan, då mot lantbrukare i alla åldrar. De unga kvinnorna har i mindre utsträckning ansvar för ”allt” hemarbete - från 19 procent till 3 procent. I andra änden av arbetsfördelningen uppger en minskande andel män att de utför bara ”en liten del” av hemarbetet – från 59 procent till 19 procent.

Kvinnor står annars fortfarande för en stor del av det vardagliga hemarbetet. Av de unga kvinnorna uppger 73 procent av de som svarat att de står för det mesta av hemarbetet. Motsvarande siffra för männen är 16 procent.

Hur familjer väljer att fördela det obetalda hemarbetet påverkar yrkeslivet. Den som drar det tyngsta lasset hemma har svårt att satsa fullt ut på företag, arbete eller kanske styrelseuppdrag i de gröna näringarna.

Om undersökningen och rapporten

Undersökningen gjordes i oktober 2020 och skickades ut till lantbruksföretagare mellan 18 och 35 år. Enkäten innehöll 11 frågor. Totalt inkom 274 svar, varav 205 män, 68 kvinnor och 1 annat.

Rapporten Ung och lovande bygger på resultaten och innehåller dessutom tankar från LRFs Jämställdhetsakademi och krönikor från unga lantbruksföretagare. Rapporten Ung och lovande är den första som fokuserar på hur det ser ut med jämställdhet i det gröna näringslivet utifrån ungas perspektiv.

LRFs Jämställdhetsakademi har funnits i 11 år. Det är en tankesmedja som genom idéutveckling, forskning och opinionsbildning sprider kunskap om kvinnors och mäns möjligheter att starta och driva företag, äga jord och skog eller på andra sätt engagera sig i de gröna näringarna.

Räntan hindrar 3 miljarder i investeringar för grön omställning och stärkt livsmedelsberedskap27.3.2024 09:37:01 CET | Pressmeddelande

Den svenska inflationen är på väg ned mot 2 procentsmålet och därför borde Riksbanken ha sänkt styrräntan. "En räntesänkning över tid med 2 procentenheter motsvarar cirka 3 miljarder kronor för det svenska lantbruket. Det är kapital som exempelvis kunde investeras i 700 bevattningsdammar och underhåll av diken som motsvarar sträckan Stockholm – Överkalix tur och retur 10 gånger om (1000 mil)”. Säger Palle Borgström LRFs förbundsordförande och fortsätter,

Uppdaterade riktlinjer och sänkta krav på skyddsjakt av varg23.3.2024 06:37:12 CET | Pressmeddelande

Naturvårdsverket har redovisat ett regeringsuppdrag om skyddsjakt på varg. Det är ett viktigt uppdrag eftersom vargen ökar och sprider sig. Särskilt snabb har ökningen varit i Götaland på senare år. Det har lett till en mängd angrepp på tamdjur, främst får. Även nötkreatur och hundar är drabbade. Länsstyrelsernas hantering av skyddsjaktärenden har varierat kraftigt mellan olika län. Det beror delvis på att regelverket är komplicerat men framför allt på att Naturvårdsverkets vägledning till länsstyrelserna blivit inaktuell och otillräcklig, när vi nu har så mycket varg i områden där stor andel av landets tamdjursbesättningar finns. För lantbrukare som drabbas eller riskerar att drabbas av vargangrepp är förutsägbarhet helt avgörande för förtroendet för rovdjursförvaltningen.

Onödigt riskfylld väg kan justeras rätt av jordbrukets gröna omställning - LRF kommenterare Klimatpolitiska rådets rapport21.3.2024 16:10:37 CET | Pressmeddelande

Med rätt investeringar i jordbrukets gröna omställning har Sverige potential att bli världens första fossilfria välfärdsland. Tillsammans med flera av Klimatpolitiska rådets rekommendationer kan investeringarna även skapa ordentliga förutsättningar för att trygga Sveriges beredskapsförmåga. Sveriges bönder kan stå redo att försörja fler utanför Sveriges gränser med både mat och förnybara råvaror.

LRF välkomnar ökat fokus på bioekonomi och fossilfria bränslen19.3.2024 17:50:37 CET | Pressmeddelande

Idag presenterade regeringen den energipolitiska inriktningspropositionen med syftet att staka fram den långsiktiga inriktningen för den svenska energipolitiken. ”Att regeringen nu omfamnar bioekonomins möjligheter i den gröna omställningen är ett enormt styrkebesked för LRF och våra medlemmar.” Säger Pernilla Winnhed, Chef för näringspolitik och företagande på Lantbrukarnas Riksförbund.