Meliva AB

Konst bra för hälsan - vårdcentral öppnar konstgalleri

Vårdcentralen Ekeby Hälsocenter inviger sitt konstgalleri Ekeby Galleri på lördag 18 februari med en separatutställning av Uppsalakonstnären Kajsa Haglund. Sammanlagt kommer sju konstnärer att ställa ut i Ekeby Galleri under 2012. Utställningsserien arrangeras i samarbete mellan Ekeby Hälsocenter, Upplands KRO förening och Uppsala Konstnärsklubb.

- Genom sitt universella språk kan konst bygga broar mellan människor och skänka upplevelser av gemenskap och tillhörighet. På Ekeby Hälsocenter vill vi att kulturverksamhet i olika former skall vara en självklar del av vården, det främjar hälsan, säger Mats Brolin, vd för Ekeby Hälsocenter.

De flesta av de utställande konstnärerna är medlemmar i Upplands KRO förening och Uppsala Konstnärsklubb. Men även konstnärer från Japan och Kina finns med bland årets utställare.

- Att en vårdcentral har ett galleri är jättebra. När man väntar på att få träffa doktorn, så kan man se på konst. Konst nära människor helt enkelt, säger Kajsa Haglund som förutom att hon är den första utställaren i serien även är ordförande i Upplands KRO förening.

Media och speciellt inbjudna personer är välkomna på VIP-vernissage på fredag den 17 februari kl 17.00 - 19.00. Då finns Kajsa Haglund och Mats Brolin på plats.

Publik vernissage är lördagen den 18 februari kl 10.00 - 16.00. Därefter är galleriet öppet då vårdcentralen är öppen, vardagar kl 08.00 - 17.00. Utställningen är 18 februari - 29 mars.

Utställningen omfattar 15 konstverk. De flesta är målade i tempera/olja på duk, några på limmat rispapper. Ett par verk är screentryck på plexi och plåt.

- Genom våra konstutställningar lyfter vi fram de kreativa processernas betydelse för människans utveckling och välmående. Inom varje människa finns en konstruktiv och skapande kraft som strävar efter helhet. Konstupplevelser kan då de berör människan ge kraft och vila men också nya perspektiv på livet, säger Mats Brolin.

Mer om Kajsa Haglund:

Kajsa Haglund har atelje i Ekeby bruk. Hon arbetar med bildskapande i olika material: måleri, skulptur och installationer. Har fortlöpande utställningar, separat och i grupp, nationellt och internationellt. Arbetar med offentliga uppdrag i flera kommuner. Erbjuder ateljebesök , föredrag och workshops och arbetsplatsutställningar.

Kajsa Haglund, www.kajsahaglund.comkajsa.haglund@telia.com, tel 073-552 26 30.

Upplands KRO förening, www.krouppland.se.

Uppsala Konstnärsklubb, www.uppsalakonstnarsklubb.se.

Meliva AB

Ekeby Hälsocenter är en nyöppnad privat vårdcentral i Uppsala. Ekeby Hälsocenter har avtal med Landstinget i Uppsala kommun. Hälsoteamet arbetar enlig en helhetssyn där kropp och själ i samverkan är en förutsättning för god hälsa. I hälsoarbetet ingår förebyggande och uppföljande insatser. Hälsoteamet består av personer från följande yrkeskategorier: allmänläkare, distriktssköterska, diabetessköterska, sjuksköterska, labansvarig, sjukgymnast, dietist, kurator, psykolog och psykoterapeut.

Följ Meliva AB

Senaste pressmeddelandena från Meliva AB

Nordens största sjukvårdsaktör fortsätter sin storsatsning på Sverige 2024 – samlar erfarna vårdgivare under namnet Meliva5.2.2024 08:03:08 CET | Pressmeddelande

Sjukvårdsaktören Meliva, som lanserades som en del av finska Mehiläinen 2020, fortsatte växa i Sverige under 2023 med sex nya verksamheter i Stockholm och Uppsala. Inom primärvård har Meliva över 140 000 patienter och totalt 35 mottagningar i regionerna Stockholm, Uppsala och Västra Götaland. Under 2024 planerar Meliva att fortsätta växa för att på längre sikt erbjuda vård på nationell nivå.