Konst och ljus skapar ny och trygg miljö i Nobeltunneln

Den 11 januari invigs en trygg och säker tunnelmiljö under Nobelvägen när hela Nobeltunneln tänds upp med konst av elever från Sofielundsskolan, Kastanjeskolan samt konstnärer från Sofielund. Projektet är ett samarbete mellan Malmö stad, Fastighetsägare Sofielund, E.ON och Akzo Nobel.
Inspirationsbild: E.ON och Malmö stad

Under hösten har gång- och cykeltunneln under Nobelvägen förvandlats från en grå genomfart till en färgsprakande konstpassage. I flera månader har elever och konstnärer arbetat med teckningar och motiv på temat ”Att färdas”. Nu är konstverken klara och pryder Nobeltunneln under glas och med belysning. Tunneln i sin helhet är nu tryggt upplyst för gång- och cykeltrafikanter.

– Förra året tecknade E.ON, Malmö stad och VA SYD ett lokalt hållbarhetskontrakt som innebär att insatser görs i Sofielundsområdet i Malmö med direkt påverkan på något av FN:s 17 Globala Hållbarhetsmål. Genom samarbete med fastighetsägare, bland annat kring solceller och energieffektivisering, har E.ON bidragit till att lyfta området genom ett medvetet miljötänk. Med tunnelprojektet tar vi ännu ett steg i Sofielunds positiva utveckling, säger Peter Jonsson, chef för Hållbar Stadsutveckling på E.ON.

– Många har upplevt tunneln och området som en otrygg plats. Nu skapar vi inte bara en säker och trygg miljö, utan även en plats att se konst på, säger Jan Svärd, ordförande i Fastighetsägare Sofielund.

På sikt ska tunneln även få en digital skärm för samhällsinformation, i första hand med fokus på utvecklingen i Sofielund.

Välkommen till invigningen av ”nya Nobeltunneln” då ni får träffa skolelever, lärare, konstnärer och andra aktörer.

Plats: Nobelvägen 23, i stora konferenslokalen och i Nobeltunneln.
När: 11 januari 2018, mellan klockan 9.00- 11.00.

Program:

• 9.00 - 09.45 Vernissage av elevernas teckningar med elever, lärare och konstnärer på plats. Det blir kaffe, dryck och pepparkakor.
  • 09.45 Presentation av konstnärerna som står bakom arbetet med eleverna, egna målningar och på de murar som leder till tunneln.
  • 10.00 Presentation av processen kring Nobeltunneln med delaktiga aktörer: "Varför gör vi detta"?
  • 10.30 Invigning på plats i tunneln. Konstverken tänds av elever, konstnärer och kommunalrådet och ordf. i tekniska nämnden, Andreas Schönström.

Kontakt och ytterligare information:

Hjalmar Falck, utvecklingssamordnare på gatukontoret hjalmar.falck@malmo.se eller 0733-835351.

Inspirationsbild: E.ON och Malmö stad