Konst på elskåp ska minska klotter

Mindre klotter och en trevligare stad. Det är syftet med Jämtkrafts projekt ”konst på elskåp”. Tio elskåp längs Prästgatan i Östersund har i dagarna utsmyckats med motiv från lokala konstnärer.

– Det känns fint att kunna göra något glatt och kreativt av de grå elskåp som står runt om i stan. Motiven som vi satt upp på skåpen är verkligen inspirerande att betrakta och vi hoppas att alla som bor i och besöker Östersund kommer att uppskatta konstverken, säger Jämtkrafts kommunikationschef Karin Stolt Halvarsson.

Satsningen är en del i Destination Östersunds konst- och kulturprojekt för att göra stadskärnan trevligare. I andra delar av landet har det konstaterats att exempelvis elskåp fredas från klotter när de förses med vackra och spännande motiv. Destinationen ställde därför frågan till Jämtkraft om att smycka ut elskåpen i centrala Östersund.

Det här är ett första försök och de tio aktuella skåpen står i anslutning till Prästgatan, från Thoméegränd till Stortorget. Temat har varit kraft och konstnärerna har verkligen tolkat begreppet olika. Vissa är rena färgexplosioner, medan andra visar på lugnet och kraften i vår natur.

– Det har varit populärt att medverka och vi är imponerade av det engagemang vi har mött. Konstnärer står redan i kö inför nästa omgång, om det blir en sådan, säger Karin Stolt Halvarsson.

Rent praktiskt går det till så motiven från konstnärerna trycks ut på vinyl enligt uppmätta mallar. Efter att skåpen rengjorts ordentligt sveps vinylen om hela skåpet inklusive sidor och topp. Sedan skärs allt nödvändigt fram, exempelvis dörrar, namnskyltar och ”nyckelhål”. Detta för att göra motiven väderbeständiga, tvättbara och i värsta fall utbytbara. Själva handhavandet av skåpen kommer inte att påverkas.

Deltagande konstnärer

• Kajsa Tuva Werner
  • Sofia Ohlsén
  • Anna Vidmark
  • Henrik Ljusberg
  • Kai Lundin
  • Anna Cronheden
  • Charlotta Söderbom och Annika Damm
  • Lennart Samor
  • Anni Thorn
  • Theresa Christiansson

Motiv av Kai Lundin och Lennart Samor.
Motiv av Sofia Ohlsén och Anna Cronheden.