Konstaterad smitta av covid-19 i Juniorkronornas ledarstab

Under tisdagen har vi nåtts av beskedet att ledare i Juniorkronorna fått positiva svar på covid-tester som genomförts. Bland de smittade finns förbundskapten Tomas Montén. Svenska Ishockeyförbundet jobbar nu på en lösning för att komplettera ledarstaben.

Spelare och ledare i Juniorkronorna testades söndagen den 6 december inför resan till Sundsvall. De som då visade positiva resultat på snabbtesterna isolerades från laget direkt, däribland assisterande förbundskapten Anders Lundberg som sedan också fick ett positivt pcr-test. Förbundskapten Tomas Montén testades negativt på snabbtestet men fick sedan ett positivt svar på pcr-testet. Tidigare förra veckan fick videocoach Adam Almqvist ett positivt svar och anslöt inte till truppen under söndagen. Nu för Svenska Ishockeyförbundet en tät dialog med det Internationella ishockeyförbundet.

- Det här är självklart bekymrande och en svår situation där vårt yttersta ansvar är spelare och ledares säkerhet. Vi har gjort ett gediget arbete med testning och isolering av både spelare och ledare, utifrån det känns det tillfredsställande att vi har ett system och strukturer som fungerar och där vi upptäcker smitta i ett tidigt skede. Nu har vi en utmaning i att komplettera ledarstaben utifrån tid och ett sportsligt perspektiv. Det här är ett allvarligt läge utifrån ett säkerhetsperspektiv och vi måste följa det här timme för timme och vi har också en nära dialog med Internationella ishockeyförbundet för att beskriva vår situation och se över våra alternativ, säger Johan Stark, generalsekreterare för Svenska Ishockeyförbundet.

Förbundskapten Tomas Montén säger så här om det positiva testsvaret:

- Jag mår bra och har inga symptom, jag fortsätter att isolera mig. Situationen känns såklart otroligt tråkig. Jag har nyligen fått beskedet och måste landa i det här, men det känns bra att vi tillsammans med ledningen i förbundet ser över alla alternativ framåt.

Intervjutillfälle med förbundskapten Tomas Montén sker klockan 14.30 via Teams. För anmälan till intervjun, kontakta Juniorkronornas presschef. Kontaktuppgifter finns nedan.