Konstmuseum i Borås får ny profil

Konstmuseet i Borås har fått en helt ny profil - och ett nytt namn. Numera heter det Abecita pop- konst och foto. Orange, rosa och svart är färgerna som möter besökaren.

I en artikel i Borås Tidning uppmärksammas museets förvandling och museichefen Michaéla Faily är inte sen att hylla Consid.

Byrån har hjälpt museet mycket pro bono och byrån ”fick feeling” och kom tillbaka med ett förslag till nytt namn och nya färger i museilokalerna som skapåminna om popkonstens uttryck. Vi blev eld ochlågor när vi såg detta, säger museichefen Michaéla Faily till Borås Tidning.

Detnya konceptet innebär inte bara ett nytt namn, utan även museilokaler i delvis ny skepnad. Nya färger och nytt typsnitt ska påminna om popkonstens uttryck.Besökarna kommer att mötas av mycket orange, rosa och svart i museiinteriören.

Abecitapop- konst och foto visar fotografi och popkonst av hög internationell klass. Museet ryms i en gammal anrik korsettfabrik i Borås. Det erbjuds nio spännande vernissager varje år och ett flertalföreläsningar. Du behöver inte ”kunna konst” för att komma dit, njuta och andas ut en stund. Verken som hänger där var från början aldrig menade att pryda väggarna på ett museum. De hängde iställethemma hos Bengt och Berit Swegmark i deras bostad i Borås. En dag blev samlingen större än vad bostaden klarade av. Då föddes Abecita Popkonst och Foto.

Considarbetar sedan många år tillbaka tillsammans med museet. Det var Consid som tog fram den uppmärksammade kampanjen “ta en konstpaus” till museet.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Halmstad, Malmö, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Kalmar, Ljungby, Värnamo, Växjö, Jönköping, Borås, Karlstad, Gävle och Sundsvall. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag över 1 000 anställda och omsätter över en miljard kronor. Läs mer på www.consid.se.