Navet AB

Konsumenter kvar på enkla åtgärder när det kommer till hållbart byggande

Dela
Bygg- och fastighetssektorns produktion står för sammantaget cirka 10 till 30 procent av den totala miljöpåverkan i Sverige. Trots detta visar studien ”Vem bryr sig om hållbar renovering?”, som tagits fram av NAVET Analytics på uppdrag av Informationscentrum för hållbart byggande (ICHB) – ett initiativ från Boverket och Svensk Byggtjänst, där över en halv miljon konsumenter i Sverige studerats med hjälp av AI, att konsumenterna är kvar på de enkla åtgärderna och glömmer till stor del hållbarhetsaspekten när det kommer till renovering och byggande.
Konsumenter kvar på de enkla åtgärderna, bild: Navet & ICHB
Konsumenter kvar på de enkla åtgärderna, bild: Navet & ICHB

Bygg- och fastighetssektorns produktion står för sammantaget cirka 10 till 30 procent av den totala miljöpåverkan i Sverige. Trots detta visar studien ”Vem bryr sig om hållbar renovering?”, som tagits fram av NAVET Analytics på uppdrag av Informationscentrum för hållbart byggande (ICHB) – ett initiativ från Boverket och Svensk Byggtjänst, där över en halv miljon konsumenter i Sverige studerats med hjälp av AI, att konsumenterna är kvar på de enkla åtgärderna och glömmer till stor del hållbarhetsaspekten när det kommer till renovering och byggande.

Detta innebär att fokus för de flesta ligger på att ­förbättra sig inom återvinning och avfalls­hantering, eftersom detta är ett relativt enkelt, snabbt och billigt sätt att implementera hållbarhet i vardagen. Det följs av förändringar i kost och val av livsmedel.

Intresset för hållbara alternativ inom transport och hållbart byggande ökar betydligt långsammare jämfört med livsmedel. Detta beror sannolikt på det faktum att dessa kräver ­större och ofta dyrare förändringar. Till exempel att byta till en elbil eller välja ett mer miljövänligt träslag när man bygger kan kännas som ett större steg att ta. Det man har minst hållbarhetsintresse för, är områdena energisystem och kläder. 

Ta del av studien och läs den i sin helhet här: https://navet.se/aktuellt/publikationer/

Källa: NAVET Analytics, ICHB, Boverket

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Konsumenter kvar på de enkla åtgärderna, bild: Navet & ICHB
Konsumenter kvar på de enkla åtgärderna, bild: Navet & ICHB
Ladda ned bild

Länkar

Om

Navet AB
Navet AB
Järnvägsgatan 11
252 24 Helsingborg

042-16 90 30https://www.navetanalytics.se/

Följ Navet AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Navet AB

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye