Navet

Konsumenter kvar på enkla åtgärder när det kommer till hållbart byggande

Dela

Bygg- och fastighetssektorns produktion står för sammantaget cirka 10 till 30 procent av den totala miljöpåverkan i Sverige. Trots detta visar studien ”Vem bryr sig om hållbar renovering?”, som tagits fram av NAVET Analytics på uppdrag av Informationscentrum för hållbart byggande (ICHB) – ett initiativ från Boverket och Svensk Byggtjänst, där över en halv miljon konsumenter i Sverige studerats med hjälp av AI, att konsumenterna är kvar på de enkla åtgärderna och glömmer till stor del hållbarhetsaspekten när det kommer till renovering och byggande.

Konsumenter kvar på de enkla åtgärderna, bild: Navet & ICHB
Konsumenter kvar på de enkla åtgärderna, bild: Navet & ICHB

Bygg- och fastighetssektorns produktion står för sammantaget cirka 10 till 30 procent av den totala miljöpåverkan i Sverige. Trots detta visar studien ”Vem bryr sig om hållbar renovering?”, som tagits fram av NAVET Analytics på uppdrag av Informationscentrum för hållbart byggande (ICHB) – ett initiativ från Boverket och Svensk Byggtjänst, där över en halv miljon konsumenter i Sverige studerats med hjälp av AI, att konsumenterna är kvar på de enkla åtgärderna och glömmer till stor del hållbarhetsaspekten när det kommer till renovering och byggande.

Detta innebär att fokus för de flesta ligger på att ­förbättra sig inom återvinning och avfalls­hantering, eftersom detta är ett relativt enkelt, snabbt och billigt sätt att implementera hållbarhet i vardagen. Det följs av förändringar i kost och val av livsmedel.

Intresset för hållbara alternativ inom transport och hållbart byggande ökar betydligt långsammare jämfört med livsmedel. Detta beror sannolikt på det faktum att dessa kräver ­större och ofta dyrare förändringar. Till exempel att byta till en elbil eller välja ett mer miljövänligt träslag när man bygger kan kännas som ett större steg att ta. Det man har minst hållbarhetsintresse för, är områdena energisystem och kläder. 

Ta del av studien och läs den i sin helhet här: https://navet.se/aktuellt/publikationer/

Källa: NAVET Analytics, ICHB, Boverket

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Konsumenter kvar på de enkla åtgärderna, bild: Navet & ICHB
Konsumenter kvar på de enkla åtgärderna, bild: Navet & ICHB
Ladda ned bild

Länkar

Om

Navet
Navet
Järnvägsgatan 11
252 24 Helsingborg

042-16 90 30https://www.navet.se/

Navet är specialiserade affärskonsulter som sedan 1989 hjälpt kunder till Bättre Affärer inom tre samverkande affärsområden:

- NAVET Analytics
- NAVET Corporate finance
- NAVET Affärssystem

Navet är oberoende och verkar där du verkar. Som kund får du en unik lösning, för varje kund har sina speciella förutsättningar. Det handlar om nyfikenhet och vetgirighet. Att förstå just ditt företag och dess möjligheter. Att lyssna in för att kunna leverera bättre affärer. År efter år.

Följ Navet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Navet

Språkliga barriärer är det största hindret till varför vi inte söker jobb på andra sidan Öresund17.5.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Crossborder Insight är en rapport från Navet som presenterar gränsöverskridande insikter kring tillväxtfrågor bland Öresundsregionens 4,1 miljoner invånare med stöd av AI. I ett första skede har arbetsmarknaden studerats och det framkommer bland annat att det är språket som är den största barriären som hindrar människor från att söka jobb på andra sidan sundet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum