Konsumenter till Carolines Kök: “Sluta använda turbokycklingar i era färdigrätter!”

Tidigare i veckan började Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, informera konsumenter om att Carolines Kök fortfarande använder sig av så kallade turbokycklingar i sina färdigrätter. Tusentals konsumenter vädjar nu till företaget att ta ansvar för kycklingarna genom att anta de välfärdskriterier som ingår i European Chicken Commitment. Men hittills har Carolines Kök tystat kritiken.
Foto från Djurens Rätts kampanj 99 miljoner som visar upp turbokycklingarnas verklighet.

Carolines Kök är tredje störst i Sverige på färdigmat men kommer sist av företagen när det kommer till att ta ansvar för kycklingarna. På sin hemsida skriver företaget att genuint hantverk, råvaror och kvalitet är deras ledord och deras löfte till alla stressade vänner som är fångade i livspusslet är att efter tre minuter, ska god och äkta mat stå på bordet. Det som inte framgår på företagets hemsida är hur kycklingarna i färdigrätterna har levt sina liv.

– Det är kycklingarna som får betala priset när Carolines Kök inte tar ansvar. Det minsta man kan begära är att Carolines Kök tar ansvar genom så grundläggande kriterier som faktiskt ingår i ECC. Att kycklingar ska få komma ut och att de inte tvingas växa så fort att de får benproblem är en absolut miniminivå för djurvälfärd, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

I Djurens Rätts rapport om färdigmatstillverkare som publicerades innan sommaren hamnade Carolines Kök i botten, eftersom de inte visat något intresse att jobba med ECC (European Chicken Commitment). Med bakgrund av det gick Djurens Rätt ut i onsdags i en informationskampanj för att uppmärksamma konsumenterna om att Carolines Kök använder sig av så kallade turbokycklingar i sina rätter.

Reaktionerna och engagemanget efter konsumentupplysningens start är många där tusentals interaktioner skett i form av kommentarer, delningar och likes på sociala medier. Men än så länge har Carolines Kök inte svarat på kritiken från konsumenterna. Och då de istället både tar bort kommentarer och blockar konsumenter på sociala medier.

– Carolines Kök måste bojkottas för att de använder sig av oerhört plågade oskyldiga små kycklingar. Vakna upp och förstå vilket djurplågeri som finns bakom dessa turbokycklingar. Rena idiotin! Mig och min familj kommer ni aldrig se som kunder. Skäms istället, skriver en konsument till Carolines Kök i ett mail.

Kycklingarnas situation i djurfabrikerna
Kycklingar är de landlevande djur som är flest och har det sämst. Den tillväxtinriktade aveln har gjort att kycklingarna växer så snabbt att de får ont. Kycklingar lever sina fem veckor korta liv instängda i djurfabriker. Där har de ett utrymme att växa på som är mindre än ett A4-papper per kyckling och de förväntas växa från 40 gram till 2 000 gram under 35 dagar. Endast 1 procent av kycklingarna får vistas utomhus innan de slaktas.

Om European Chicken Commitment
European Chicken Commitment (ECC) är en uppsättning välfärdskriterier för kycklingar som tagits fram av Djurens Rätt tillsammans med ett 30-tal andra ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa. I kriterierna ingår bland annat att företag säger nej till turbokycklingar och inför mer skonsamma slaktmetoder. Företagen ska ha uppfyllt kriterierna fullt ut senast 2026. I svenska policyn krävs det även att kycklingarna har rätt till 20 % utevistelse.

Över 250 företag i Europa, varav Dafgårds och Picard som också tillverkar färdigmat, har i dagsläget börjat jobba med European Chicken Commitment. Carolines Kök är ännu inte en av dem.

Här kan du läsa mer om konsumentupplysningen.

Vill du läsa om vilka företag bakom färdigrätterna som tar mer ansvar för kycklingarna? Läs Djurens Rätts rapport här.

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.