Konsumenterna vill äta klimatsmartare

Livsmedelsproduktionen är en av de stora klimatfrågorna, och konsumtionen kommer bara att öka de kommande åren. Men miljöpåverkan kan minskas – genom hållbar matproduktion och eftersom förändringsviljan hos konsumenterna verkar finnas.

Foodtech. Foto: Reuters.

Enligt Johan Åkesson, trendanalytiker inom livsmedel, är det framförallt förbrukning av mejeriprodukter och rött kött som måste reduceras. Inom foodtech-branschen är det faktiskt kött som investerare har satsat mest på, men det finns också andra matprodukter som går att producera på ett hållbart sätt menar Lovisa Madås, medgrundare av AGFO.

”I Sverige finns många insektsföretag. Det är inte tillåtet att använda insekter för humankonsumtion här, men vi kommer att se en förändring i framtiden”, säger hon.

Det är de små foodtech-bolagen som lyckas, och en del av dem kommer vara stora segrare, säger Johan Åkesson, och nämner framgångsrika aktörer i USA.

Trots att det är en stor utmaning att förändra människors matvanor så finns viljan hos många konsumenter.

”En tredjedel av den svenska befolkningen är flexitarianer, vilket innebär att de är villiga att testa vegetarisk och vegansk mat”, säger Johan Åkesson.

Foodtech. Foto: Reuters.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, reklamfri och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fyra år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.

Anders Borg till Riksbanken: ”Jag har väldigt svårt att se varför man ska höja räntan.”8.11.2019 14:02:31 CETPressmeddelande

Sveriges ekonomi är på väg in i en avmattning, och Riksbanken bör därför inte höja styrräntan. Den bedömningen gör tidigare finansminister ANDERS BORG i en intervju med EFN:s programledare GABRIEL MELLQVIST i EFN möter. ”Jag har väldigt svårt att se varför man ska höja räntan”, säger Anders Borg i ett samtal om sin självbiografi, som spänner över kriser, ekonomi och favoritböcker.