Konsumenternas Försäkringsbyrå: Välj rätt försäkring till husbilen

Nu börjar säsongen för husbilar. Vår motorförsäkringsexpert tipsar om viktiga skillnader i försäkringar och vad husbilsägare bör tänka på innan de ger sig ut på vägarna.

Husbilsförsäkringar är mer omfattande än vanliga bilförsäkringar. I både halv- och helförsäkringar ingår oftast skydd för personliga saker, semesteravbrott och utrustning som är normal för husbilar.

Konsumenternas Försäkringsbyrå har jämfört innehållet i olika husbilsförsäkringar på den svenska marknaden.

- Det finns skillnader mellan olika försäkringar som kan vara bra att känna till. Kontrollera till exempel vilken hjälp du kan få om du måste avbryta din semester, vilken ersättning du får om dina personliga saker stjäls och om det blir skador på husbilens inredning, tipsar Helen Bernerfalk, motorförsäkringsexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Viktiga skillnader

Semesteravbrott

Semesteravbrott kan ge kontant ersättning på 300 – 500 kronor i 21 – 45 dagar om du måste avbryta din resa på grund av en skada. Hos några bolag kan du välja ersättning för större delen av hyreskostnaden för en husbil eller personbil.

Personlig egendom

Skyddet för kläder och annan semesterpackning som du tar med dig på semestern varierar mellan 20 000 och 80 000 kronor. Den högsta ersättningen för stöldbegärlig egendom, som till exempel mobiler och datorer, ligger på 5 000 till 50 000 kronor.

Maskin- och glasskador

Kontrollera hur länge maskinskadeförsäkringen gäller. För husbilar varierar den mellan 8 till 10 år och 10 000 till 15 000 mil.

Självriskerna för att byta en glasruta varierar mellan 1 500 kronor och 35 procent av skadekostnaden. Ett byte av vindruta kan kosta 20 000 kronor.

Vattenskador

Vagnskadeförsäkringen gäller även för skador som orsakats av läckage från tank- eller ledningssystemet i boendedelen. Den högsta ersättningen varierar från 20 000 kronor till att hela skadekostnaden ersätts.

Allrisk och hushållsmaskiner

Allrisk kallas också för drulle eller utökat skydd. Det finns inte hos alla bolag. När allrisk ingår kan det omfatta: plötslig och oförutsedd skada på inredningen i boendedelen, nyckelförlust och feltankning.

Tips till husbilsägare

• Bärgning och hemtransport finns i alla halv- och helförsäkringar. Hos de flesta bolag går det att teckna ett assistanstillägg.
  • Bindningstiderna för husbilsförsäkringar varierar liksom möjligheten att få tillbaka premien om du ställer av husbilen.
  • Om föraren inte är försäkringstagare eller folkbokförd på försäkringstagarens adress kan du behöva betala en extra vagnskadesjälvrisk.
  • Normalt gäller inte husbilsförsäkringen om husbilen hyrs ut eller lånas ut mot betalning. Om du tänker hyra ut husbilen bör kontakta ditt försäkringsbolag. Många hyresförmedlare har särskilda uthyrningsförsäkringar.
  • Om du ska sälja din husbil är det viktigt att du kontrollerar bilförmedlaren och personer som ska provköra bilen. Stöldförsäkringen gäller inte om du frivilligt har lämnat ifrån dig bil och nycklar till någon som inte lämnar tillbaka den.

Mer om husbilar i Försäkringspodden

Vill du veta mer? Lyssna på nästa avsnitt av Försäkringspodden som släpps fredagen den 8 april. Helen Bernerfalk medverkar i kommande poddavsnitt som handlar just om husbilsförsäkringar

Här finns hela jämförelsen av husbilsförsäkringar