Konsumenternas tipsar: Välj rätt hundförsäkring

Hundägare kan undvika höga veterinärkostnader med hjälp av en hundförsäkring. Se till att teckna en försäkring tidigt och välj helst rätt försäkring från start så att du slipper byta. Det rekommenderar Konsumenternas Försäkringsbyrå som har jämfört och satt betyg på olika hundförsäkringar.
Hunden Freya. Foto: Stefan Thelenius

Många skaffar en hundvalp nu under våren. För att skydda sig mot höga veterinärkostnader är det bra att ha en hundförsäkring från den dag som man blir formell ägare till hunden. Det kan vara svårt att byta hundförsäkring när hunden blivit äldre och haft olika sjukdomar eller skador.

- En hundförsäkring omfattar oftast inte sjukdomar eller skador som visat sig före försäkringens startdatum. Har du avslutat en tidigare försäkring så kan du inte vända dig till ditt gamla försäkringsbolag för ersättning. Se därför till att välja försäkring med omsorg redan från början, tipsar Håkan Carlsson, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Jämför innehållet i olika hundförsäkringar

Vi har förbättrat vår jämförelse av hundförsäkringar. Den är numera indelad i tre delar: veterinärvård, utökad veterinärvård och livförsäkring. Man kan jämföra vilken ersättning som försäkringarna ger vid olika veterinärkostnader. Det finns även uppgifter om vilka skadeförebyggande tjänster som ingår i försäkringarna och hur länge försäkringsbolagen funnits på hundförsäkringsmarknaden.

Tänk långsiktigt och se upp för valprabatt

Välj försäkring och veterinärbelopp främst utifrån ditt behov av skydd. Prisuppgifter finns på försäkringsbolagens webbplatser.

- Det är vanligt att försäkringsbolagen ger en valprabatt under hundens första levnadsår. Men tänk gärna mer långsiktigt när du väljer försäkring och försäkringsbolag. Den billigaste försäkringen blir kanske inte bäst på sikt. Försök att bedöma kostnaden och vad du kan behöva under hundens hela förväntade livslängd, avslutar Stefan Thelenius.

Om Konsumenternas jämförelse

Konsumenternas Försäkringsbyrå jämför de flesta hundförsäkringar som finns på den svenska marknaden. Vi bedömer försäkringarna utifrån deras viktigaste innehåll, från 1-5 poäng. Poängjämförelsen är ras- och könsneutral. Det betyder att vi inte tar hänsyn till sjukdomar eller besvär som i större utsträckning drabbar vissa raser. Kontrollera därför noga vilka begränsningar och undantag som din hundförsäkring innehåller och som kan bli aktuella för just din ras.

Till hela jämförelsen av hundförsäkringar på konsumenternas.se

Hunden Freya. Foto: Stefan Thelenius