Kontrollbesiktning på bilverkstäder ger lyft för både miljö och bilägare

- Genom att låta verkstäder utföra kontrollbesiktningen i glesbygd skulle bilägare slippa åka långa sträckor för att få bilen besiktigad, vilket är en klar miljöfördel. Dessutom skulle man säkra tillgången på arbete för verkstäder på orter där det kan var svårt att behålla personalen och få lönsamhet.

Det säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), om den nya förstudie som startas för att utreda om kontrollbesiktning kan ske direkt på verkstäder. SFVF stöder till fullo de här tankarna.

- Årligen besiktas ungefär 5,4 miljoner bilar i Sverige** av besiktningsföretag. Bilägare betalar ungefär 450 kr per besiktning. Varje bilägare kör i snitt uppskattningsvis minst 3 mil i onödan för att besiktiga sin bil. Om bilägaren tvingas köra 36 mil i onödan uppstår frågan hur långt det är rimligt att åka för besiktiga bilen, säger Bo Ericsson.

- Med hänsyn till miljön, varför ska svenska bilägare i Sverige ens åka drygt 16 miljoner mil i onödan för att besiktiga sin bil, till en kostnad av 640 miljoner (40 kr/mil x 16 miljoner mil)? Varför ska vi släppa ut 274 000* ton koldioxid i onödan för att köra dessa 16 miljoner mil?

- Varför ska bilägare behöva betala uppskattningsvis 2,4 miljarder i onödan för att köpa denna besiktningstjänst? Och då har vi endast räknat med att bilägare kör 3 mil i onödan, säger Bo Ericsson.

- Just nu pågår en förstudie av konsekvenserna eftersom Bilprovningen beslutat att upphöra med sin mobila besiktningsverksamhet i glesbygd vid årsskiftet. SFVF blev kontaktad för en tid sedan för att besvara några frågor, bland annat ställdes frågan om en bilverkstad kan utföra besiktningsuppdraget, berättar Bo Ericsson.

På en bilverkstad är alla utbildade till mekaniker och tekniker (minst tre års utbildning). På ett besiktningsföretag är endast en bråkdel av personalen utbildade mekaniker. Besiktningsteknikerna är som regel utbildade i det som besiktningsföretaget får och ska kontrollera. Därför är utbildningarnas längd till besiktningstekniker endast 3 till 15 veckor.

- De positiva miljömässiga effekter som blir resultatet om bilägare slipper åka upp emot 36 mil för att besiktiga sin bil talar för oss, säger Bo Ericsson. Kostnaden och tiden som det tar för bilägaren ska vi heller inte bortse ifrån. Om förslaget antas kommer det också stärka glesbygden eftersom vi då troligtvis skapar nya arbetstillfällen, samtidigt som det ökar förutsättningarna för verkstäder att överleva.

Vi rekommenderar att det ställs krav enligt Branschstandarden Godkänd Bilverkstad (www.godkandbilverkstad.se) som har initierats av Per Bolund, Miljöpartiet. Även Tomas Eneroth, Infrastrukturminister och Sven-Erik Bucht, Landsbygdsminister borde glädjas över denna positiva utveckling, säger Bo Ericsson.

Transportstyrelsens förstudie har inletts för att hitta alternativa lösningar. Aktuella orter som i första hand nu berörs är Gäddede, Tärnaby, Karesuando, Kiruna, Särna, Funäsdalen och Överkalix.

- Det skulle spara både tid och pengar för bilägarna, möjliggöra att verkstaden finns kvar på orten samt göra en bra insats för miljön, om lokala verkstäder tilläts besiktiga bilar. Om allt faller väl ut bör antalet orter utökas snarast av miljöskäl. Frågan är, hur långt är det rimligt att fordonsägare ska åka i onödan? Bättre winn winn situation har jag aldrig sett. Norska, finska, holländska och brittiska verkstäder får besiktiga fordon. Jag gissar att det är tillåtet av miljö- och kostnadsskäl för fordonsägare, avslutar Bo Ericsson.

* https://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Uppdelat-efter-omrade/Utslappshandel/#

** https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/rapport-om-fordonsbesiktningsmarknaden-2016.pdf

Ny kunskap krävs omgående hos i första hand all blåljuspersonal18.5.2020 09:58:58 CESTNyheter

- Jag har under flera år arbetat med frågor som rör risker med gas och el-fordon, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Det sker färre olyckor med gasfordon än med konventionella bränslen, vilket är naturligt då det inte finns så många gasfordon jämfört med de som drivs av fossilt bränsle. Gasbussolyckan i Örebro som inträffade under förra veckan sätter återigen fokus på säkerhet och gasfordon.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) ingår samarbete med AutoNytt!13.5.2020 11:21:31 CESTPressmeddelande

Fordonsnyheter gillar de flesta i vår bransch och nu kan SFVF säkerställa att våra medlemmar blir uppdaterade genom vårt nya samarbete med AutoNytt. För att våra medlemmar ska ha bästa förutsättningar har SFVF och AutoNytt ingått ett informationsutbyte för att säkerställa att både SFVF:s och AutoNytts medlemmar har den bästa informationskanalen, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Ny kvalitetsstandard krävs för bilskadereparationer11.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

- Bättre kvalitet på bilskadereparationer kan bara uppnås om verkstäderna arbetar under gemensamma och noggranna regler. Tyvärr arbetar man idag med plåt och lack på ett i många fall ”spretigt” sätt utan klara regler. Men det finns redan nu ett internationellt uppskattat system som skulle kunna eliminera fusk och dålig kvalitet. Systemet heter Eurogarant, används sedan många år i en rad europeiska länder och har introducerats i Sverige av SFVF, säger Bo Ericsson, vd för SFVF, (Sveriges Fordonaverkstäders Förening).