Kontrollbesiktning på bilverkstäder ger lyft för både miljö och bilägare

- Genom att låta verkstäder utföra kontrollbesiktningen i glesbygd skulle bilägare slippa åka långa sträckor för att få bilen besiktigad, vilket är en klar miljöfördel. Dessutom skulle man säkra tillgången på arbete för verkstäder på orter där det kan var svårt att behålla personalen och få lönsamhet.

Det säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), om den nya förstudie som startas för att utreda om kontrollbesiktning kan ske direkt på verkstäder. SFVF stöder till fullo de här tankarna.

- Årligen besiktas ungefär 5,4 miljoner bilar i Sverige** av besiktningsföretag. Bilägare betalar ungefär 450 kr per besiktning. Varje bilägare kör i snitt uppskattningsvis minst 3 mil i onödan för att besiktiga sin bil. Om bilägaren tvingas köra 36 mil i onödan uppstår frågan hur långt det är rimligt att åka för besiktiga bilen, säger Bo Ericsson.

- Med hänsyn till miljön, varför ska svenska bilägare i Sverige ens åka drygt 16 miljoner mil i onödan för att besiktiga sin bil, till en kostnad av 640 miljoner (40 kr/mil x 16 miljoner mil)? Varför ska vi släppa ut 274 000* ton koldioxid i onödan för att köra dessa 16 miljoner mil?

- Varför ska bilägare behöva betala uppskattningsvis 2,4 miljarder i onödan för att köpa denna besiktningstjänst? Och då har vi endast räknat med att bilägare kör 3 mil i onödan, säger Bo Ericsson.

- Just nu pågår en förstudie av konsekvenserna eftersom Bilprovningen beslutat att upphöra med sin mobila besiktningsverksamhet i glesbygd vid årsskiftet. SFVF blev kontaktad för en tid sedan för att besvara några frågor, bland annat ställdes frågan om en bilverkstad kan utföra besiktningsuppdraget, berättar Bo Ericsson.

På en bilverkstad är alla utbildade till mekaniker och tekniker (minst tre års utbildning). På ett besiktningsföretag är endast en bråkdel av personalen utbildade mekaniker. Besiktningsteknikerna är som regel utbildade i det som besiktningsföretaget får och ska kontrollera. Därför är utbildningarnas längd till besiktningstekniker endast 3 till 15 veckor.

- De positiva miljömässiga effekter som blir resultatet om bilägare slipper åka upp emot 36 mil för att besiktiga sin bil talar för oss, säger Bo Ericsson. Kostnaden och tiden som det tar för bilägaren ska vi heller inte bortse ifrån. Om förslaget antas kommer det också stärka glesbygden eftersom vi då troligtvis skapar nya arbetstillfällen, samtidigt som det ökar förutsättningarna för verkstäder att överleva.

Vi rekommenderar att det ställs krav enligt Branschstandarden Godkänd Bilverkstad (www.godkandbilverkstad.se) som har initierats av Per Bolund, Miljöpartiet. Även Tomas Eneroth, Infrastrukturminister och Sven-Erik Bucht, Landsbygdsminister borde glädjas över denna positiva utveckling, säger Bo Ericsson.

Transportstyrelsens förstudie har inletts för att hitta alternativa lösningar. Aktuella orter som i första hand nu berörs är Gäddede, Tärnaby, Karesuando, Kiruna, Särna, Funäsdalen och Överkalix.

- Det skulle spara både tid och pengar för bilägarna, möjliggöra att verkstaden finns kvar på orten samt göra en bra insats för miljön, om lokala verkstäder tilläts besiktiga bilar. Om allt faller väl ut bör antalet orter utökas snarast av miljöskäl. Frågan är, hur långt är det rimligt att fordonsägare ska åka i onödan? Bättre winn winn situation har jag aldrig sett. Norska, finska, holländska och brittiska verkstäder får besiktiga fordon. Jag gissar att det är tillåtet av miljö- och kostnadsskäl för fordonsägare, avslutar Bo Ericsson.

* https://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Uppdelat-efter-omrade/Utslappshandel/#

** https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/rapport-om-fordonsbesiktningsmarknaden-2016.pdf

Svarta listan visar på att branschen har en del att ”städa upp”1.10.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Med anledning av TV4:s morgonprogram om bilverkstäder och Råd och Röns svarta lista - här följer lite fakta om hur alla 184 företag på listan fördelar sig. - Det är lätt att tro att verkstäder står för merparten av alla företag på Råd och Röns svarta lista, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). När man granskar den svarta listan och kontrollerar vilka företag som finns med framträder en annan bild.

Nu ska staten ha in pengar - Då offras rabatten för miljöbilar29.9.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

- Varför ska vi som branschförening lägga ned massor av tid för att hjälpa myndigheter att underlätta och snabbare ställa om till en bättre miljö när förutsättningarna för miljöbilar ”över en natt” förändras, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Denna ryckighet leder till att allt fler ställer sig tveksamma till att köpa ett miljöfordon, och det gäller både personer och företag.

SFVF ryter till: När ska lagstiftarna inse vilken betydelse rätt däckutrustning har för lätta och tyngre fordon?25.9.2020 07:30:00 CESTNyheter

- I skuggan av Nollvisionen som sattes 1997 är det många olika förändringar som måste ske, för att vi ska nå vårt mål att ingen ska behöva skadas allvarligt eller omkomma i en trafikolycka i onödan, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). - Det borde därför vara en självklarhet att alla fordon, även tyngre, har vinterhjul på vintern och sommarhjul på sommaren. Samma självklarhet är att det ska vara vinter respektive sommarhjul på alla axlar.

Kompetenslyftet med landets främsta experter på att driva en säker fordonsverkstad15.9.2020 10:11:28 CESTNyheter

Ingen ska behöva skadas eller omkomma på sin arbetsplats i onödan, därför startar Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) kompetenslyftet en informationsresa avseende metan, vätgas, elfordon risker och standard, risk för rån och juridiskt ansvar. Risker med fordonsbränslen innebär någon form av brand- eller explosionsrisk och nu kommer nya typer av fordon på bred front som kräver ny kunskap, säger Bo Ericsson vd för SFVF.