Köp av privat välfärd på rekordnivå

Förra året köpte kommuner och landsting kärnverksamhet från privata företag och idéburna aktörer för 110 miljarder kronor. Det är en ökning med 6 procent jämfört med året innan.

Dagens Samhälle har tagit del av nya siffror från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), som nästa vecka släpper rapporten Köp av verksamhet 2015. Den visar att kommunernas och landstingens totala köp av verksamhet ligger på över 150 miljarder kronor, men i de siffrorna ingår köpen från andra kommuner och landsting, kommunala eller landstingskommunala bolag samt enskilda.

Dagens Samhälle har granskat de skattepengar som går till välfärdsföretag och idéburna aktörer. Ökningen av köp från privata företag var större än kommunernas och landstingens kostnadsökningar, som i fjol landade på i snitt 4,6 procent. Det är lika med en växande andel privat välfärd.

Av de totala kostnaderna på 693 miljarder för vård, skola och omsorg gick 16 procent, 110 miljarder, till privata företag och idéburna aktörer. 95 miljarder gick till privata företag.

– Privat välfärd är politiskt omdebatterat. Men kommunerna är pragmatiska. För dem handlar det om att hantera problem i vardagen, och de privata bidrar till lösningar, säger Annika Wallenskog, chefsekonom på SKL.

Allra mest expanderade marknaden för omsorg. Här köpte kommunerna tjänster för nära 40 miljarder från privata företag förra året, en ökning med 6,2 procent jämfört med 2014.

Karin Lagerholm Bitr nyhetschef
08-452 73 93 kla@dagenssamhalle.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.