Svenska Parasportförbundet och Paralympiska KommittéSvenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté

Köpings rekordman avslutar landslagskarriären

Han har personifierat svensk rullstolsrugby i decennier. Med sina otroliga 252 landskamper, flest av alla genom tiderna, är nu tiden i den blågula tröjan över för Stefan Jansson.
Stefan Jansson under sitt andra Paralympics i Rio de Janeiro 2016. Med sina 252 landskamper slår han till exempel fotbollens rekordman, Anders Svensson (143 landskamper), med hela 109 matcher.

2004 spelade Stefan Jansson sin första landskamp för svenska rullstolsrugbylandslaget. 252 matcher, två Paralympics och sex EM-medaljer senare är karriären i landslaget över för köpingssonen som satt svensk rullstolsrugby på kartan.

–  Jag är så tacksam över den här tiden i landslaget, det har varit mitt liv de senaste 15 åren och jag har så många fina minnen som jag tar med mig. Beslutet har vuxit fram under en tid och jag känner att jag har gjort mitt, nu är det dags att fokusera på annat i livet.

För att sätta antalet matcher i ett sammanhang slår han till exempel fotbollens rekordman, Anders Svensson (143 landskamper), med hela 109 matcher. Han har under 15 år haft en central roll i det svenska landslaget med en ständig vilja att bevisa att allt är möjligt.

–  Det finns inget bättre än att slå ur underläge, bevisa att ingenting är omöjligt. Jag blir så fruktansvärt taggad av att göra sådant som ingen tror på. Om någon säger att det inte går att ta sig till Paralympics, då ska jag bevisa motsatsen. Jag vill aldrig sluta tro på vad människor och idrott kan åstadkomma tillsammans, säger han om sin långa framgångsrika karriär.

Att han, i med sin avslutade landslagskarriär, skulle sluta brinna för parasport är det inte tal om. Sedan 2017 jobbar han på Parasport Sverige med frågor kring just rekrytering. Ett område där trenden under många år har pekat nedåt och där många säger att “det är omöjligt att vända”. Åsikter som passar för någon som älskar att slå ur underläge.

–  Ja det där triggar mig till 100 procent. Jag har en vision om att all parasport som vi jobbar med ska vara minst lika sexig som vilken idrott som helst. Det är, och ska vara, coolt med parasport. Så är det bara.

Meriter

2005                Brons i EM i Danmark
2006                Grundar rullstolsrugbylaget Köping Hillbillies
2007                Brons i EM i Finland
2009                Silver EM i Danmark
2011                Guld i EM i Schweiz
2012                Paralympics i London
2013                Guld i EM i Belgien
2015                Silver i EM i Finland (Bästa spelare i klass 1,0)
2016                Paralympics i Rio De Janeiro
2017                Silver i EM i Tyskland (Bästa spelare i klass 1,0)
2019                Guld i SM med Köping Hillbillies

För fler frågor, kontakta Stefan:
Tele: 08-699 62 48

Stefan Jansson under SM-finalen 2019 med sitt kära Köping Hillbillies.
Stefan beskådar SM-pokalen från 2019.
Här lyfter Stefan Jansson EM-pokalen från 2013.