Köpläge på skog i Norrbotten

Just nu sker ingen prisutveckling på skogsfastigheter i Norrbotten. Men ökande priser i södra Sverige kan sprida sig norrut, vilket gör att investeringsläget just nu är gott, anser Skogssällskapets fastighetsexpert Eivor Mettävainio.

Svensk skogsindustri går på högvarv. Massa- och pappersindustrin har en stark efterfrågan på sina produkter och likaså sågverken, med en långvarig prisökning på trävaror som tidsmässigt är av rekordkaraktär. Små virkeslager driver också upp priserna. Allt detta gör att virkesmarknaden är mycket stark just nu.

– Virkespriserna i Norrbotten ligger fortfarande lägre än vid samma tidpunkt för ett år sedan, men de senaste månaderna har en prisökning skett, säger Eivor Mettävainio, fastighetsexpert och affärschef för Skogssällskapet i norra Sverige.

Den positiva prisutvecklingen på virke förväntas fortsätta, samtidigt som priserna på skogsmark fortsätter att stiga i stora delar av landet.

– De ökade virkespriserna sprider sig allt längre norrut, och om virkespriserna fortsätter att stiga kan vi förvänta oss att det också påverkar skogsmarkspriserna i Norrbotten, säger Eivor Mettävainio.

Att investera i skogsmark nu kan därför vara en bra affär, något som förstärks av det låga ränteläget.

– På skogsmark i Norrbotten med en bra tillväxt kan skogen växa med 4 % per år. Det är att jämföra med bankräntorna som i de flesta fall är betydligt lägre.

Ett lågt utbud av skogsfastigheter bidrar också till att driva upp priserna framöver. I södra och västra Sverige noteras rekordpriser på skogsmark. Eivor Mettävainio anser att man får mer för pengarna när man köper skog i norra Sverige.

– I södra Sverige betalar man mycket för närheten till storstäder. Om vi jämför vilket pris man betalar för marken, jämfört med hur stor dess virkesproducerande förmåga är, så får du betydligt mycket mer skog för pengarna i Norrbotten jämfört med i södra Sverige.

Fyra faktorer som påverkar skogsmarkspriserna:

1. Virkesmarknaden. Stigande virkespriser ökar fastigheternas avkastningsvärde.
  2. Ränteläget. Lågt ränteläge gör skogsmark till en lönsam investering.
  3. Utbudet. Litet utbud driver upp priserna.
  4. Bostadsmarknaden. Påverkar framförallt mindre, bostadsdominerade lantbruksfastigheter, men kan påverka på ett psykologiskt plan även på andra håll.

Eivor Mettävainio är fastighetskonsult och affärschef för Skogssällskapet i norra Sverige. Eivor Mettävainio sitter i Östersund.