Kopparstaden är en av vinnarna av 2022 års bästa klimatinitiativ i allmännyttan

Kopparstaden gör en ”hattrick” och vinner för tredje året i rad utmärkelsen bästa klimatinitiativ i kategorin ”Energieffektivisering, effekttoppar och förnybar energi”. Detta för att deras tekniska lösning bidrar till effektivare kraftvärmeproduktion och är möjlig att skala upp och implementera brett inom Sverige.

Vinnaren Kopparstaden representerades av Fredrik Johansson, Kenneth Ahlström och Malin Liss Lundeberg

Med tävlingen ”Bästa klimatinitiativen 2022” vill Sveriges Allmännytta lyfta fram framgångsrika exempel på hur bostadsbolag kan bidra till en miljömässigt mer hållbar utveckling.

Kopparstaden vinner kategorin "Energieffektivisering, effekttoppar och förnybar energi" för att deras projekt har en bärande idé om att nyttja returledning från fjärrvärme. Det bidrar dels till effektivare kraftvärmeproduktion, dels är möjlig att skala upp och implementera brett inom Sverige.

– Projektet har tydligt, genom mätning, kunnat visa på stor energibesparing vilket är en viktig förutsättning för att nå Klimatinitiativets mål om 30 procent lägre energianvändning menar Björn Berggren, energiexpert på Sveriges Allmännytta.

– Projektet har en bra utväxling mellan ökad elanvändning och minskad användning av fjärrvärme säger Lotta Bångens, jurymedlem och VD på Energieffektiviseringsföretagen.

– Jättekul att vi fick till ett ”Hattrick”, det var mer än vad jag vågat hoppas på! Projektets mål har varit att visa att lågtempererad energi enbart från fjärrvärmens returledning, spillvärme från ett datacenter eller liknande klarar att uppfylla krav för varmvatten och värme till byggnader. Detta ger möjlighet att försörja ytterligare byggnader utan att öka den totala resursanvändningen i energisystemet, säger Kenneth Ahlström, energi- och miljöchef på Kopparstaden AB.

Totalt har tre allmännyttiga bolag belönats i olika kategorier för sitt klimatarbete och därmed tagit viktiga steg mot en mer klimatsmart allmännytta. Förutom Kopparstaden utsågs följande vinnare i två andra kategorier.

• Klimatkrav på leverantörer: Skelleftebostäder AB (Skebo)
• Klimatsmart boende: Familjebostäder i Göteborg

Klimatinitiativet är ett upprop initierat av Sveriges Allmännytta för att minska utsläppen av växthusgaser. Målet är att de allmännyttiga bostadsföretagen ska vara fossilfria senast år 2030 och att energianvändningen ska minska med 30 procent. Idag deltar 192 medlemsföretag som tillsammans har mer än 800 000 lägenheter.

Mer om Klimatinitiativet och tävlingen

Läs mer om tävlingen ”Bästa klimatinitiativen 2022” här.

Läs mer om Klimatinitiativet.

Björn Berggren, energiexpert, Sveriges Allmännytta, 08-406 55 16, bjorn.berggren@sverigesallmannytta.se

Kenneth Ahlström, energi- och miljöchef, Kopparstaden AB, 023–458 34, kenneth.ahlstrom@kopparstaden.se

Frida Hansson, tävlingsansvarig, Sveriges Allmännytta, 070-029 34 82,frida.hansson@sverigesallmannytta

I Kopparstadens kommande nybyggnation Furiren i Falun, kommer ett av husen (det så kallade X-huset) enbart använda fjärrvärmereturen för varmvattnet och värmen

Pressinbjudan: Sociala kontrakt – en väg till egen bostad webbinarium 9 december 202229.11.2022 08:21:45 CET | Pressinbjudan

Allmännyttan ska ta ett omfattande bostadssocialt ansvar. Men hur fungerar det i praktiken? Är kraven på nya hyresgäster rimliga och i vilken omfattning arbetar allmännyttan med förturer och sociala kontrakt? Det är några av de frågor som Sveriges Allmännyttas marknadsrapport försöker besvara. Den presenteras vid ett webbinarium den 9 december klockan 08.30. Media är varmt välkomna.

Marknadsrapport: Hyresutvecklingen måste hålla jämna steg med fastighetsägarnas kostnadsutveckling24.11.2022 08:30:00 CET | Pressmeddelande

2022 års hyresjusteringar hamnade på en betydligt lägre nivå än inflationen. Den kommer år 2022 att landa på cirka 7,77 procent, enligt Riksbanken, medan 2022 års hyresjustering blev 1,74 procent. Det innebär en real hyresjustering nedåt med 6,03 procent. Därmed fortsatte de negativa reala hyresjusteringarna. Under den senaste femårsperioden har hyresutvecklingen mattats av i förhållande både till den allmänna prisutvecklingen och till byggkostnadsindex för flerbostadshus. Det visar Sveriges Allmännyttas marknadsrapport om hyresutvecklingen som presenteras idag.