Kör effektivare och köa mindre

Nu kommer det bli enklare för åkerier att planera transportuppdrag och ge ökad service till sina kunder. Hogia lanserar en ny produktserie i molnet, Hogia Moveit som ska hjälpa åkerier att effektivisera sin transportplanering. Via en app får förarna information om när containern ankommer terminalen och väntetiden utanför terminalen kan minimeras.

Hogia Moveit kopplar ihop informationen mellan åkerier, rederier och terminaler för effektivare transportplaneringen till och från terminalen, säger Anna Andreasson på Hogia.

Första delen i produktserien Hogia Moveit är utvecklad för åkerier med dragbilsverksamhet, som hanterar transporter till och från terminaler och hamnar. Transportplaneraren får information i realtid när enheter finns tillgänglig på terminalen för avhämtning och kan planera så att föraren anländer till terminalen i rätt tid och slipper att vänta. Om enheten är försenad till terminalen får både transportledaren och föraren den informationen och kan planera om transporten eller ta andra uppdrag under tiden. Genom att uppdatera order med realtidsinformation från olika led i transportkedjan kan transportföretaget förse sina kunder med information om exakt när leveransen kommer. På så sätt kan åkeriet erbjuda sina kunder en högre leverensservice.

‒ Vi har systemstöd för åkerier, rederier och terminaler och genom att koppla ihop det digitala informationsflödet på ett bättre sätt kan vi hjälpa dem att bli mer effektiva. Åkerierna får större möjligheter att optimera sin transportplanering och öka lönsamheten. Terminalerna kommer att se positiva effekter genom att till exempel färre lastbilar köar utanför terminalen. Det kommer förbättra både miljön och säkerheten runt terminalen, säger Anna Andreasson Product Manager på Hogia Logistics Systems.

19 juni 2018

Hogia Moveit kopplar ihop informationen mellan åkerier, rederier och terminaler för effektivare transportplaneringen till och från terminalen.

Hogia Logistics Systems AB är en del av affärsområdet inom Hogia-gruppen som fokuserar på att leverera integrerade helhetslösningar för färjetrafik, hamnterminaler, vägtransporter och kollektivtrafik till kunder i Europa, Asien, Australien, Afrika och Nord– och Sydamerika.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Möt Annika, vår egen säljcoach14.9.2018 15:18Nyheter

Vill du arbeta utåtriktat och fokusera på resultat? Då är säljobbet idealiskt. Men lyckorusen från de goda affärerna följs ibland av perioder av motgångar. Om du då snabbt får stöd och vägledning kan det rädda månadens resultat. På Hogia är Annika Bjurmalm heltidsanställd som säljcoach. – Som anställd har jag ingen inkörningstid. Jag känner alla som arbetar med försäljning och kan ge det individuella stöd som behövs för att utvecklas i rollen som säljare, säger Annika Bjurmalm.

Östgötatrafiken ger grönt ljus för ökad framkomlighet13.9.2018 10:00Pressmeddelande

Östgötatrafiken arbetar kontinuerligt med att förbättra framkomligheten för busstrafiken. Med kortare restid blir det attraktivare att välja att åka kollektivt istället för att ta bilen. Som ett led i att förbättra framkomligheten för bussarna investerar Östgötatrafiken nu i en ny molnprodukt, Hogia Traffic Light Priority, som skickar bussens position till trafikljusen för att få företräde.