Kör effektivare och köa mindre

Nu kommer det bli enklare för åkerier att planera transportuppdrag och ge ökad service till sina kunder. Hogia lanserar en ny produktserie i molnet, Hogia Moveit som ska hjälpa åkerier att effektivisera sin transportplanering. Via en app får förarna information om när containern ankommer terminalen och väntetiden utanför terminalen kan minimeras.

Hogia Moveit kopplar ihop informationen mellan åkerier, rederier och terminaler för effektivare transportplaneringen till och från terminalen, säger Anna Andreasson på Hogia.

Första delen i produktserien Hogia Moveit är utvecklad för åkerier med dragbilsverksamhet, som hanterar transporter till och från terminaler och hamnar. Transportplaneraren får information i realtid när enheter finns tillgänglig på terminalen för avhämtning och kan planera så att föraren anländer till terminalen i rätt tid och slipper att vänta. Om enheten är försenad till terminalen får både transportledaren och föraren den informationen och kan planera om transporten eller ta andra uppdrag under tiden. Genom att uppdatera order med realtidsinformation från olika led i transportkedjan kan transportföretaget förse sina kunder med information om exakt när leveransen kommer. På så sätt kan åkeriet erbjuda sina kunder en högre leverensservice.

‒ Vi har systemstöd för åkerier, rederier och terminaler och genom att koppla ihop det digitala informationsflödet på ett bättre sätt kan vi hjälpa dem att bli mer effektiva. Åkerierna får större möjligheter att optimera sin transportplanering och öka lönsamheten. Terminalerna kommer att se positiva effekter genom att till exempel färre lastbilar köar utanför terminalen. Det kommer förbättra både miljön och säkerheten runt terminalen, säger Anna Andreasson Product Manager på Hogia Logistics Systems.

19 juni 2018

Hogia Moveit kopplar ihop informationen mellan åkerier, rederier och terminaler för effektivare transportplaneringen till och från terminalen.

Hogia Logistics Systems AB är en del av affärsområdet inom Hogia-gruppen som fokuserar på att leverera integrerade helhetslösningar för färjetrafik, hamnterminaler, vägtransporter och kollektivtrafik till kunder i Europa, Asien, Australien, Afrika och Nord– och Sydamerika.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Hogia digitaliserar engelsk terminal27.6.2018 09:00Pressmeddelande

RORO-terminalen i Heysham är navet för större delen av godstrafiken mellan nordvästra England, Isle of Man och Irland. Tre färjerederier fraktar årligen 300 000 enheter genom terminalen. Hogia har fått i uppdrag att leverera ett terminalsystem som ska digitalisera hanteringen av godstransporter och därigenom öka effektiviteten och underlätta arbetet för personalen. Heysham är den första brittiska terminalen som Hogia levererar terminalsystem till.

Port of Heysham’s timely digitalisation of RoRo port terminal23.5.2018 09:00Pressmeddelande

The RoRo terminal at the Port of Heysham is the hub for a large part of the freight that travels between north-west England, the Republic of Ireland, Northern Ireland, and the Isle of Man. Three ferry companies transport 265,000 freight units through the terminal each year. Port of Heysham awarded to Hogia the contract to supply a terminal operating system to digitalise the management of freight transport through the terminal thereby increasing the terminal’s efficiency and throughput, while at the same time reducing stress and increasing job satisfaction in staff.