Kör elscootern inne i matbutiken

Butiker berättar nu om grupper som kommer in på sina elscootrar och kör runt i butikerna. Det är inte olagligt, men kan snabbt bli det. Här förklarar vi vad som gäller.

3000 poliser är fler än en minister22.10.2021 15:00:00 CEST | Blogginlägg

En bisarr företeelse som växt sig stark de senaste tjugo åren i kölvattnet av värdegrunder och styrdokument är de som anses minst kompetenta är de som gör jobbet. Det gäller vården, skolan och polisen. Det är dags att åter låta de som kan vara med och besluta om vad vi ska göra, inte de som sitter bakom skrivbord på säkert avstånd från verkligheten. Polisernas upprop: https://polistidningen.se/wp-content/uploads/2021/08/DET-R%E2%88%9AN%CC%83CKER-NU.pdf Dambergs mottagande: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tusentals-poliser-skrev-pa-kravlista-sa-svarar-inrikesminister-mikael-damberg Om pinnjakten i Stockholm: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/z76PKO/fem-snatterier-ar-fler-an-fyra-mord-nu-igen

Anledningen till att det anmäls så få brott i butik1.10.2021 15:00:00 CEST | Blogginlägg

Det pågår ett lågintensivt krig mot landets livsmedelsbutiker. Men det syns inte i statistiken. Här är förklaringen. Livsmedelshandlarna har länge argumenterat för en översyn av brottsbalken: https://youtu.be/BZBIm7XwiyM och https://youtu.be/Rj7R2E_qMGU Nyligen kom glädjande ett första politiskt förslag på området. Nu hoppas vi på en bred majoritet bakom detta. https://moderaterna.se/sites/default/files/page_attachments/2021-09/Utspels-PM_%20Det%20beh%C3%B6vs%20en%20ny%20brottsbalk%20.pdf