Kör tryggt i vinter, förbered bilen på kylan

Det blir vinter i år också! Om du inte redan har gjort det, är det hög tid att se över bilen och dess utrustning.

– Förberedande åtgärder och underhåll är det bästa sättet att förebygga oplanerade stopp eller problem under den kalla tiden på året, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

Följ M Sveriges tips för att vara förberedd på kylan:

• Kolla att all belysning på bilen fungerar. Lyser strålkastarna dåligt? Byt glödlampor och polera plasthöljet på strålkastarna om det är repigt eller matt. Köp ett gör-det-själv-kit eller låt en verkstad göra jobbet.
  • Fyll på spolarvätska och kontrollera att torkarbladen är i bra skick. Slitna blad ger underkänt på besiktningen. Effektiva torkare är ett måste under de mörka månaderna.
  • Kontrollera att motor- och kupévärmare fungerar, oavsett om den är elektrisk eller bränsledriven. Gör värmaren enkelt att använda, förbered gärna sladden med timer. En uppvärmd bilmotor sparar på miljön, dessutom är det trevligare att sätta sig i en varm bil.
  • Applicera silikonspray på tätningslisterna runt dörrarna så att de inte fryser fast. Glöm inte bakluckan. Torka rent listerna med en trasa först.
  • Har du en bil med nyckellöst system? Läs i bilens manual hur du låser upp bilen ifall batteriet skulle laddas ur. Ofta är den mekaniska låskolven dold under ett plasthölje vid handtaget. Sådant är alltid bra att veta om sin bil, men kanske ännu viktigare på vintern när det är kallt ute.

När det blir riktigt kallt ute kan motorn kännas segare att starta. Känns den väldigt mycket segare kan det bero på att bilbatteriet börjar bli gammalt. Då är det bäst att byta ut det innan bilen helt plötsligt vägrar starta.

– Det är ganska enkelt att byta batteriet själv men ibland sitter det krångligt till och det kan vara tungt att lyfta. Ett batteri kostar ungefär 800–1 500 kronor, att byta det på verkstad kan kosta lika mycket till, tipsar Carl-Erik Stjernvall.

Bra saker att ha med i bilen på vintern:

• Snöborste och isskrapa
  • Ficklampa
  • Första-hjälpen-låda
  • Reflexväst
  • Pet-flaska med sand

Extra trygg blir långresan med startkablar, bogserlina, varma filtar och nödproviant.

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Grus på belagda vägar kostar fordonsägarna miljarder – varje år!18.6.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Allt fler bilägare drabbas av stenskott. Kostnaderna för ökade glasskador på bilar har fyrdubblats under en 15-årsperiod och kostade bilägarna hela 1,6 miljarder kronor under 2017. Samtidigt visar officiell olycksstatistik att grus var en bidragande faktor i var fjärde olycka utanför tätort där en motorcyklist skadats allvarligt. Detta orsakar mänskligt lidande och kostar samhället stora summor, närmare en miljard per år (*). Gruset kommer ofta från pågående eller avslutade vägarbeten. Varken Sveriges MotorCyklister, SMC, eller Riksförbundet M Sverige anser att det är rimligt att fordonsägarna ska betala för brister i vägunderhåll genom våra försäkringspremier.