Körförbud – en risk med nya besiktningsregler

Transportstyrelsen ändrar reglerna för kontrollbesiktning. Hundratusentals bilar riskerar i och med ändringen att få körförbud den dag de nya reglerna införs. – Fordon med slutsiffra 3 och 4 kan få körförbud den 20 maj om den tidigare besiktningen har genomförts mer än 14 månader innan, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Motormännens Riksförbund.

Om en bil har besiktats tidigt i sin inställelseperiod 2017 kan 14 månader redan ha passerat när reglerna ändras, då får bilen körförbud direkt den 20 maj.

Övergångsregler gör det möjligt att redan nu besikta sin bil, trots att den är utanför sitt ordinarie intervall, för att efter den 20 maj omfattas av det nya regelverket.

De nya reglerna är en anpassning till EU-lagstiftning. Även om Transportstyrelsen har landat i att inte införa besiktning vartannat år, måste en anpassning ändå ske eftersom Sveriges regelverk idag kan innebära att den första besiktningen sker först efter fyra år, vilket EU-reglerna inte längre tillåter.

En personbil ska från och med 20 maj besiktas för första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik. Nästa besiktning ska ske senast 24 månader efter den första besiktningen och därefter 14 månader efter den senaste besiktningen. Det blir även krav på besiktning av A-traktorer. Veteranbilar som är 50 år eller äldre blir besiktningsbefriade.

Ta reda på när ditt fordon ska besiktas:

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.

Oklar framtid för E85 med bonus-malus26.7.2018 06:17Pressmeddelande

För att klara 2030-visionen och minska utsläppen krävs en rad åtgärder. De nya bonus-malus-skatterna har utformats för att styra till mer medvetna val. – Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.