Körklang på Skansen - opera

I Körklang på Skansen får hela publiken vara med och sjunga i stämmor tillsammans med en känd artist och kör. Programledare, körledare, orkesterledare är Simon Ljungman. Den här sista torsdagen med Körklang har tema Opera och gästartist är Rickard Söderberg och kören Romeo & Julia Kören.

Rickard Söderberg

Romeo & Julia Kören är en musikdramatisk vokalensemble sprungen ur teatervärlden som för samman musik och sceniskt berättande. Kören är en ensemble som sjunger och samtidigt lever ut musiken i en egensinnig form av vokal dramatik.

Rickard Söderberg är tenoren som använder sin musik för att väcka opinion. Han är en aktiv debattör som särskilt slåss för miljö-, genus- och kulturfrågor samt HBTQ-personers rättigheter. Han har synts i många roller utanför operascenen allt ifrån programledare för Grammisgalan till att bli en frontfigur i Sverige för HBTQ-personers situation i Ryssland.

Simon Ljungman har en bred bakgrund inom musiken och är känd som gitarrist i På Spårets husband Augustifamiljen samt som Håkan Hellströms gitarrist. Med Håkan ser han just nu fram emot två utsålda konserter på Ullevi i sommar. Han är också verksam i den klassiska genren och sågs nyligen med sitt band SeLest i en uppsättning av Mozarts requiem som sändes i SVT under hösten.

Husbandet består av Simon Ljungman på gitarr, Anna Lund trummor, Helena Ljungman bas och Sofia Winiarski på klaviatur. Simon är också program- och körledare.

Rickard Söderberg
Rome & Julia Kören

Barnens scensommar5.6.2018 07:00Pressmeddelande

Scenerna på Skansen är inte bara för vuxna, barnens program tar också plats bland jazzkvällar, livekonserter och allsång på Skansen. I sommar inleds barnens scensommar med Peter och vargen i Radiosymfonikernas tolkning den 16 juni, Babblarna - första musikalen ges 17 juni och 26 augusti och Barnens allsång startar söndag 1 juli på Sollidenscenen. Lill-Skansenteatern ger fyra föreställningar per dag på Lill-Skansens lilla amfiteater och barn visar sång- och danslekar på Tingsvallenscenen på söndagar.

Nya regler för presslegitimation och besök på Skansen från 1 juni 201831.5.2018 11:51Pressmeddelande

Från 1 juni 2018 gäller nya regler för alla som arbetar inom press och media. Enbart presslegitimation gäller inte på Skansen vid uppdrag, och inte heller för att besöka Skansen privat. För att vi ska kunna ge bästa möjliga service, och tillgång till den eller de som en reporter/fotograf behöver ha kontakt med, krävs att man bokar in sitt besök i förväg. Kontakta oss så hjälper vi till!