Körklang på Skansen - opera

18.7.2016 07:00 | Stiftelsen Skansen

I Körklang på Skansen får hela publiken vara med och sjunga i stämmor tillsammans med en känd artist och kör. Programledare, körledare, orkesterledare är Simon Ljungman. Den här sista torsdagen med Körklang har tema Opera och gästartist är Rickard Söderberg och kören Romeo & Julia Kören.

Rickard Söderberg

Romeo & Julia Kören är en musikdramatisk vokalensemble sprungen ur teatervärlden som för samman musik och sceniskt berättande. Kören är en ensemble som sjunger och samtidigt lever ut musiken i en egensinnig form av vokal dramatik.

Rickard Söderberg är tenoren som använder sin musik för att väcka opinion. Han är en aktiv debattör som särskilt slåss för miljö-, genus- och kulturfrågor samt HBTQ-personers rättigheter. Han har synts i många roller utanför operascenen allt ifrån programledare för Grammisgalan till att bli en frontfigur i Sverige för HBTQ-personers situation i Ryssland.

Simon Ljungman har en bred bakgrund inom musiken och är känd som gitarrist i På Spårets husband Augustifamiljen samt som Håkan Hellströms gitarrist. Med Håkan ser han just nu fram emot två utsålda konserter på Ullevi i sommar. Han är också verksam i den klassiska genren och sågs nyligen med sitt band SeLest i en uppsättning av Mozarts requiem som sändes i SVT under hösten.

Husbandet består av Simon Ljungman på gitarr, Anna Lund trummor, Helena Ljungman bas och Sofia Winiarski på klaviatur. Simon är också program- och körledare.

Rickard Söderberg
Rome & Julia Kören

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.