Körklang på Skansen - visa

I Körklang på Skansen får hela publiken vara med och sjunga i stämmor tillsammans med en känd artist och kör. Programledare, körledare, orkesterledare är Simon Ljungman. Varje torsdag har ett eget tema och den 21 juli är det dags för visor med Charlotte Perelli och S:t Jacobs Ungdomskör.

Carlotte Perelli

S:t Jacobs ungdomskör bildades 2007 som en del i ”Storstadsprojektet”. Körens medlemmar är alla runt 25 år och framför en klassisk körrepertoar. De har deltagit i flera internationella tävlingar, bland annat i European Grand Prix i Ungern 2014 där de tog första pris. Kören leds av Mikael Wedar.

Charlotte Perrelli är en sångerska som rör sig i många genrer. Hon har varit med i dansband, sjungit pop och disco-låtar, tävlat och vunnit Melodifestivalen 1999 och 2008, och i ESC med bidraget 1999. 2012 gjorde hon huvudrollen som Evita i en uppsättning på Malmö Opera, och 2014 hade musikalen en bejublad premiär på Göta Lejon i Stockholm.

Simon Ljungman har en bred bakgrund inom musiken och är känd som gitarrist i På Spårets husband Augustifamiljen samt som Håkan Hellströms gitarrist. Med Håkan ser han just nu fram emot två utsålda konserter på Ullevi i sommar. Han är också verksam i den klassiska genren och sågs nyligen med sitt band SeLest i en uppsättning av Mozarts requiem som sändes i SVT under hösten.
Husbandet består av Simon Ljungman på gitarr, Anna Lund trummor, Helena Ljungman bas och Sofia Winiarski på klaviatur. Simon är också program- och körledare.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.