Körklang på Skansen - visa

I Körklang på Skansen får hela publiken vara med och sjunga i stämmor tillsammans med en känd artist och kör. Programledare, körledare, orkesterledare är Simon Ljungman. Varje torsdag har ett eget tema och den 21 juli är det dags för visor med Charlotte Perelli och S:t Jacobs Ungdomskör.

Carlotte Perelli

S:t Jacobs ungdomskör bildades 2007 som en del i ”Storstadsprojektet”. Körens medlemmar är alla runt 25 år och framför en klassisk körrepertoar. De har deltagit i flera internationella tävlingar, bland annat i European Grand Prix i Ungern 2014 där de tog första pris. Kören leds av Mikael Wedar.

Charlotte Perrelli är en sångerska som rör sig i många genrer. Hon har varit med i dansband, sjungit pop och disco-låtar, tävlat och vunnit Melodifestivalen 1999 och 2008, och i ESC med bidraget 1999. 2012 gjorde hon huvudrollen som Evita i en uppsättning på Malmö Opera, och 2014 hade musikalen en bejublad premiär på Göta Lejon i Stockholm.

Simon Ljungman har en bred bakgrund inom musiken och är känd som gitarrist i På Spårets husband Augustifamiljen samt som Håkan Hellströms gitarrist. Med Håkan ser han just nu fram emot två utsålda konserter på Ullevi i sommar. Han är också verksam i den klassiska genren och sågs nyligen med sitt band SeLest i en uppsättning av Mozarts requiem som sändes i SVT under hösten.
Husbandet består av Simon Ljungman på gitarr, Anna Lund trummor, Helena Ljungman bas och Sofia Winiarski på klaviatur. Simon är också program- och körledare.