Körklang på Skansen förstärks i år

30.5.2017 07:00 | Stiftelsen Skansen

Förra sommaren fick musikern och kapellmästaren Simon Ljungman hela Solliden att sjunga i stämmor i Skansens nya körkoncept Körklang på Skansen. Den uppskattade programserien återkommer även denna sommar, men denna gång med förstärkning av We Are Voice – en plattform som möjliggör förberedelse och repetition av stämmor och musik i förväg.

Simon Ljungman.  Foto: Dan Sjunnesson/Skansen
Simon Ljungman. Foto: Dan Sjunnesson/Skansen

Körklang på Skansen innebär att hela publiken bildar en storkör och lär sig sjunga i stämmor tillsammans under ledning av kapellmästaren Simon Ljungman. Dessutom finns orkester och kända gästartister på plats på Solliden. Körklang startade sommaren 2016 i samarbete med Sveriges Körförbund och lockade genast en rad sjungande människor. Samarbetet med Sveriges Körförbund fortsätter även i år och för att förstärka upplevelsen ytterligare har nu Skansen tagit hjälp av We Are Voice. Det är en ny digital plattform för körer i form av en app som laddas ned till mobiltelefonen.

− Körklang ger många människor tillfälle att sjunga tillsammans i stämmor och med en härlig repertoar. Nu blir det enklare för alla att förbereda sig med appen We Are Voice. Det gör upplevelsen ännu bättre och det vill vi gärna, säger Maria Kirsch som är producent för Körklang på Skansen.

Bakom We Are Voice står musikerna och vännerna Martin Rolinski, Simon Ljungman och Fredrik Berglund. Tanken är att förena Sveriges körrörelse, och skapa digitala och fysiska mötesplatser för sångare. I en plattform och app med körarrangemang och stämfiler kan man lyssna i förväg och öva stämmor för att underlätta inför sångtillfället. Appen testas nu för första gången i samband med Körklang på Skansen men kommer även att användas i större sammanhang senare i höst på Friends Arena.

− Körsång är Sveriges största folkrörelse som engagerar nästan en miljon människor varje vecka. Vi vill underlätta vardagen för alla dessa körsångare och inte minst körledare, och har därför skapat en gemensam digital mötesplats. Ju smidigare och lättare inlärning och repetition går, desto mer tid kan man läggaspå att ha roligt tillsammans, säger Martin Rolinski, vd och en av initiativtagarna till We Are Voice.

We Are Voice för Iphone
We Are Voice för Android

För frågor och mer information, kontakta:
Maria Kirsch, producent, Skansen, tel: 0708-15 23 91, maria.kirsch@skansen.se
Maria Sachs, pressansvarig We Are Voice, tel: 0733-67 66 56, maria.sachs@wearevoice.se

Om Körklang på Skansen

• Körklang på Skansen ges vid tre tillfällen i sommar: den 6 juli på temat Rock med gästartisten Ola Salo, 13 juli på temat Musikal med gästartisten Peter Johansson samt den 20 juli på temat Gospel med gästartisten LaGaylia Frazier.
  • Publiken delas in i fyra olika stämmor: sopran, alt, tenor och bas. Under ledning av kapellmästare Simon Ljungman lärs enkla körarrangemang ut på plats. Noter delas ut på plats men vill man förbereda sig innan kommer repertoaren att finnas i We Are Voice-appen som kan laddas ned gratis.
  • Det krävs ingen tidigare erfarenhet av körsång för att delta; alla som tycker om att sjunga är välkomna.
  • Körklang på Skansen ingår i vanlig Skansen-entré.
  • Körklang genomförs i samarbete med Sveriges körförbund.

Om Simon Ljungman
Simon Ljungman är gitarrist, låtskrivare, sångare och körledare. Han spelar gitarr i Håkan Hellströms kompband sedan 2008 och är gitarrist/sångare i På Spårets husband Augustifamiljen. Undervisar i körsång på musikhögskolan i Göteborg och är sedan 2009 konstnärlig ledare för Almakören (tidigare en Kör-för-alla).

Om We Are Voice

• We Are Voice grundades 2017 av musikerna och vännerna Martin Rolinski, Simon Ljungman och Fredrik Berglund och är ett initiativ som ska förena Sveriges körrörelse, och skapa digitala och fysiska mötesplatser för sångare.
  • Det görs i form av en app som underlättar inlärning av körarrangemang.
  • Appen är gratis att ladda ned och finns tillgänglig både för iPhone och Androidtelefoner: [infoga länk].
  • We Are Voice är även ett konsertkoncept som lanseras för första gången den 4 november på Friends Arena i Stockholm då hela arenan kommer att fyllas av 18 000 körsångare som sjunger tillsammans med gästartister som Tommy Körberg, Malena Ernman och Sofia Karlsson.
  • Hela arenan kommer att delas in i fyra sektioner: bas, tenor, alt och sopran och det finns alltså ingen lyssnande publik: artisterna är publiken och publiken är artisterna. Tack vare We Are Voice-appen kommer alla på arenan att veta vilken sång och stämma som ska framföras.
  • Man behöver inte vara van körsångare för att delta – alla som tycker om att sjunga är välkomna.

Simon Ljungman.  Foto: Dan Sjunnesson/Skansen
Simon Ljungman. Foto: Dan Sjunnesson/Skansen

08-442 81 97http://www.skansen.se/sv

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.