Korpen gör miljonsatsning på motion för de äldre

Nu satsar Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet extra mycket pengar och kraft på att få fler äldre i rörelse. Med hjälp av ett helt nytt projekt - ”Med hälsan i behåll – ålder är inget hinder" - skapar Korpen ett utbud av motionsaktiviteter som är anpassade för äldre.

Korpen har länge haft motionsaktiviteter för äldre. Nu görs en bredare satsning. Foto: TeamTony

Nyligen blev det klart att Korpen beviljats ett bidrag på nästan 3 miljoner kronor från Svenska Postkodsstiftelsen, pengar som är öronmärkta för en satsning på seniorer.

-Att regeringen dessutom just avsatt 20 miljoner kronor i sin höstbudget för en utveckling av äldreidrotten, visar att vi tar täten i en för hela samhället viktig fråga -  att ge äldre ett brett och anpassat utbud av hälsofrämjande aktiviteter, säger Eva Bjernudd som är generalsekreterare på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet.

Det nya projektet handlar om att få igång nya typer av verksamheter över hela landet. I fokus ligger den fysiska, psykiska och sociala hälsan. Historiskt har Korpen alltid haft en bred målgrupp med motion långt upp i åldrarna. Redan idag finns gympa, styrkeprogram, balansträning, fallteknik och gå-fotboll i vårt ordinarie utbud.

-Vi vill också att äldre ska kunna hitta tillbaka till den idrott man tidigare var engagerad i, säger Eva Bjernudd och välkomnar nya typer av samverkansmodeller. Just samarbetet med Svenska Postkodsstiftelsen är ett sådant exempel.

-Inaktivitet och ensamhet är två stora riskfaktorer för den såväl psykiska som fysiska hälsan bland äldre. Vi är därför stolta över att, tillsammans med Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet, lyfta den viktiga frågan om seniorers hälsa och möjliggöra för fler äldre att röra på sig tillsammans, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

Marie Dahlöf, generalsekreterare Svenska Postkodsstiftelsen

Miljonstöd till nya folkhälsoprojekt29.10.2019 14:00:00 CETPressmeddelande

Rapporter från världshälsoorganisationen, WHO, visar att två av tre barn inte når upp till rekommenderad fysisk aktivitet per dag. Svenska Spel och Riksidrottsförbundet inledde därför en gemensam satsning 2017 för att få fler personer i rörelse. Två år efter starten har över 100 000 personer deltagit. Tack vare det positiva resultatet satsas det nu ytterligare en miljon kronor på att få fler svenskar i rörelse.