Korpen gör miljonsatsning på motion för de äldre

Nu satsar Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet extra mycket pengar och kraft på att få fler äldre i rörelse. Med hjälp av ett helt nytt projekt - ”Med hälsan i behåll – ålder är inget hinder" - skapar Korpen ett utbud av motionsaktiviteter som är anpassade för äldre.

Korpen har länge haft motionsaktiviteter för äldre. Nu görs en bredare satsning. Foto: TeamTony

Nyligen blev det klart att Korpen beviljats ett bidrag på nästan 3 miljoner kronor från Svenska Postkodsstiftelsen, pengar som är öronmärkta för en satsning på seniorer.

-Att regeringen dessutom just avsatt 20 miljoner kronor i sin höstbudget för en utveckling av äldreidrotten, visar att vi tar täten i en för hela samhället viktig fråga -  att ge äldre ett brett och anpassat utbud av hälsofrämjande aktiviteter, säger Eva Bjernudd som är generalsekreterare på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet.

Det nya projektet handlar om att få igång nya typer av verksamheter över hela landet. I fokus ligger den fysiska, psykiska och sociala hälsan. Historiskt har Korpen alltid haft en bred målgrupp med motion långt upp i åldrarna. Redan idag finns gympa, styrkeprogram, balansträning, fallteknik och gå-fotboll i vårt ordinarie utbud.

-Vi vill också att äldre ska kunna hitta tillbaka till den idrott man tidigare var engagerad i, säger Eva Bjernudd och välkomnar nya typer av samverkansmodeller. Just samarbetet med Svenska Postkodsstiftelsen är ett sådant exempel.

-Inaktivitet och ensamhet är två stora riskfaktorer för den såväl psykiska som fysiska hälsan bland äldre. Vi är därför stolta över att, tillsammans med Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet, lyfta den viktiga frågan om seniorers hälsa och möjliggöra för fler äldre att röra på sig tillsammans, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

Marie Dahlöf, generalsekreterare Svenska Postkodsstiftelsen

Erik Söderberg vald till ny förbundsordförande i Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet18.5.2020 08:02:00 CESTPressmeddelande

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har fått en ny förbundsordförande. Vid förbundsmötet den 17 maj valdes 39-årige Erik Söderberg till ny ordförande och han tar över efter Jan Johnsson som haft posten i fyra år. -Väldigt roligt och inspirerande. Korpen står för ett inkluderande och är det kompletterande förbund som idrottsrörelsen behöver, säger Erik Söderberg.

Telia Idrotts- och Fritidsförbund får fart på kollegorna med digital träning6.5.2020 14:41:46 CESTPressmeddelande

Hur kan man på ett smart och effektivt sätt inspirera sina kollegor att träna och motionera nu när en stor del av Sverige jobbar hemifrån? Jo, genom att koppla lättillgänglig vardagsmotion i lagform till en digital utmanings-app. Telia Idrotts- och Fritidsförbund, TIF, har tillsammans med Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet nu i maj startat den digitala hälsoutmaningen Korpen TIF Challenge. Under sex veckor kommer över 500 deltagare i 75 olika TIF-lag att utmana varandra i massor av former av vardagsmotion.