Korpen gör miljonsatsning på motion för de äldre

Nu satsar Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet extra mycket pengar och kraft på att få fler äldre i rörelse. Med hjälp av ett helt nytt projekt - ”Med hälsan i behåll – ålder är inget hinder" - skapar Korpen ett utbud av motionsaktiviteter som är anpassade för äldre.

Korpen har länge haft motionsaktiviteter för äldre. Nu görs en bredare satsning. Foto: TeamTony

Nyligen blev det klart att Korpen beviljats ett bidrag på nästan 3 miljoner kronor från Svenska Postkodsstiftelsen, pengar som är öronmärkta för en satsning på seniorer.

-Att regeringen dessutom just avsatt 20 miljoner kronor i sin höstbudget för en utveckling av äldreidrotten, visar att vi tar täten i en för hela samhället viktig fråga -  att ge äldre ett brett och anpassat utbud av hälsofrämjande aktiviteter, säger Eva Bjernudd som är generalsekreterare på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet.

Det nya projektet handlar om att få igång nya typer av verksamheter över hela landet. I fokus ligger den fysiska, psykiska och sociala hälsan. Historiskt har Korpen alltid haft en bred målgrupp med motion långt upp i åldrarna. Redan idag finns gympa, styrkeprogram, balansträning, fallteknik och gå-fotboll i vårt ordinarie utbud.

-Vi vill också att äldre ska kunna hitta tillbaka till den idrott man tidigare var engagerad i, säger Eva Bjernudd och välkomnar nya typer av samverkansmodeller. Just samarbetet med Svenska Postkodsstiftelsen är ett sådant exempel.

-Inaktivitet och ensamhet är två stora riskfaktorer för den såväl psykiska som fysiska hälsan bland äldre. Vi är därför stolta över att, tillsammans med Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet, lyfta den viktiga frågan om seniorers hälsa och möjliggöra för fler äldre att röra på sig tillsammans, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

Marie Dahlöf, generalsekreterare Svenska Postkodsstiftelsen

Seniorvecka ska få Jönköpings äldre att hitta motionen igen2.9.2021 07:59:00 CEST | Pressmeddelande

Under en hel vecka mellan den 6 och 12 september kommer Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet att arrangera Aktiv Senior-veckan i Jönköping. Det är Korpen Jönköping som kostnadsfritt erbjuder inspirerande aktiviteter som passar seniorer. Aktiviteter och motion anpassade för de äldre har varit nästintill omöjliga att genomföra under ett och ett halvt års tid. Den sociala mötesplatsen och fysiska utmaningen har försvunnit för en åldersgrupp som behöver just det sociala och fysiska. - Under den här veckan kommer vi på många orter runtom i Sverige att visa upp de verksamheter som passar och hjälper den äldre befolkningen att komma tillbaka, börja om eller upptäcka den fysiska rörelsens fantastiska kraft, säger Regina Hedström som är projektledare för Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets projekt Aktiv Senior.