Korpen gör miljonsatsning på motion för de äldre

Nu satsar Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet extra mycket pengar och kraft på att få fler äldre i rörelse. Med hjälp av ett helt nytt projekt - ”Med hälsan i behåll – ålder är inget hinder" - skapar Korpen ett utbud av motionsaktiviteter som är anpassade för äldre.

Korpen har länge haft motionsaktiviteter för äldre. Nu görs en bredare satsning. Foto: TeamTony

Nyligen blev det klart att Korpen beviljats ett bidrag på nästan 3 miljoner kronor från Svenska Postkodsstiftelsen, pengar som är öronmärkta för en satsning på seniorer.

-Att regeringen dessutom just avsatt 20 miljoner kronor i sin höstbudget för en utveckling av äldreidrotten, visar att vi tar täten i en för hela samhället viktig fråga -  att ge äldre ett brett och anpassat utbud av hälsofrämjande aktiviteter, säger Eva Bjernudd som är generalsekreterare på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet.

Det nya projektet handlar om att få igång nya typer av verksamheter över hela landet. I fokus ligger den fysiska, psykiska och sociala hälsan. Historiskt har Korpen alltid haft en bred målgrupp med motion långt upp i åldrarna. Redan idag finns gympa, styrkeprogram, balansträning, fallteknik och gå-fotboll i vårt ordinarie utbud.

-Vi vill också att äldre ska kunna hitta tillbaka till den idrott man tidigare var engagerad i, säger Eva Bjernudd och välkomnar nya typer av samverkansmodeller. Just samarbetet med Svenska Postkodsstiftelsen är ett sådant exempel.

-Inaktivitet och ensamhet är två stora riskfaktorer för den såväl psykiska som fysiska hälsan bland äldre. Vi är därför stolta över att, tillsammans med Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet, lyfta den viktiga frågan om seniorers hälsa och möjliggöra för fler äldre att röra på sig tillsammans, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

Marie Dahlöf, generalsekreterare Svenska Postkodsstiftelsen

Unikt samarbete ska skydda mot fallolyckor20.6.2019 10:36:00 CESTPressmeddelande

Varje år sker 270 000 fallolyckor och 1 500 leder till dödsfall. En av de mest utsatta grupperna är äldre. Nu startar Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet och Svenska Judoförbundet ett samarbete för att utbilda äldre personer att ramla på rätt sätt. På kursen tränas styrka, balans och fallteknik för att bygga upp en trygghet och säkerhet för att undvika att falla. Målet är att halvera antalet personer som behöver vård efter ett fall. Med hjälp av Svenska Judoförbundets falltrygghetsprogram Judo4Balance kommer Korpen att starta gruppträningar för seniorer tillsammans med lokala judoklubbar där licensierade fallinstruktörer från Judoförbundet och korpinstruktörer håller i träningspassen. Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Varje år sker 270 000 fallolyckor, 70 000 leder till sjukhusvård och 1 500 personer dör på grund av ett fall. En av de mest utsatta grupperna är äldre. -När vi blir äldre blir musklerna svagare, balansen försämras och synen förändras. Det innebär

LundaEkonomer och Marias Mixed segrare i Korpen Stockholms kval i Sweden Floorball Cup26.11.2018 15:28:00 CETPressmeddelande