Korpen hjälper dig besegra Mount Everest på hemmaplan

Nu finns möjligheten att nå toppen av Mount Everest där du själv bor. Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har med stöd från Svenskt Friluftsliv skapat motionsutmaningen Mitt Everest. Runtom i Sverige kan deltagarna samla höjdmeter i särskilt utvalda backar och kullar tillräckligt många gånger för att till slut nå Mount Everest topp på 8 849 meter över havet.

-       Vi har mätt upp höjdmeter på ett antal höjder som ligger tillgängligt och naturskönt för de som antar utmaningen, berättar Simon Ruuth som är projektledare på Korpen. Med hjälp av vår mobilanpassade webblösning kan deltagarna enkelt hålla koll på hur de ligger till under sin egen bergsbestigning.

Under pandemin har behovet av smittsäkra motionsaktiviteter ökat markant. Många av Korpens aktiviteter inomhus har stängts ner eller om möjligt flyttats utomhus. För snart ett år sedan skapade Korpen Umeå en everestutmaning under namnet Bränteverest. Mängder med motionssugna umebor gick vända efter vända uppför Bräntberget. Den idén har nu spridits vidare till fler korpföreningar runtom i landet under namnet Mitt Everest.

-       Suget efter peppande och coronasäkra utomhusaktiviteter är enormt. Vi har redan klart med 15 korpföreningar över hela Sverige som redan dragit, eller snart drar, igång sin Mitt Everest-utmaning, säger Simon Ruuth. Jag är övertygad om att Mitt Everest inte är en övergående pandemitrend, motiverande och roliga motionsutmaningar i naturen kommer att växa stort nu när vi ”tvingats” ut.

Mitt Everest är möjlig att genomföra genom stöd från Svenskt Friluftsliv. I år arrangerar organisaitionen Friluftslivets år 2021 med målet att få nya målgrupper att lära sig om- och utforska- naturen. Korpen vill med Mitt Everest hjälpa till att sprida information om projektet och uppnå dess mål.

-       Mount Everest är det slutgiltiga målet med utmaningen, men för oss i Korpen ser vi det som att uppmuntra till rörelse utomhus. Vi vill locka ännu fler att hitta ut och lära sig mer om friluftslivet och den svenska naturen. Backen hoppas vi ska leda till ett större intresse för motion i vår fantastiska skog och natur. Då känns det extra passande att vi gör satsningen under Friluftslivets år 2021, poängterar Simon Ruuth.

Simon Ruuth, projektledare
simon.ruuth@korpen.se

Seniorvecka ska få Jönköpings äldre att hitta motionen igen2.9.2021 07:59:00 CEST | Pressmeddelande

Under en hel vecka mellan den 6 och 12 september kommer Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet att arrangera Aktiv Senior-veckan i Jönköping. Det är Korpen Jönköping som kostnadsfritt erbjuder inspirerande aktiviteter som passar seniorer. Aktiviteter och motion anpassade för de äldre har varit nästintill omöjliga att genomföra under ett och ett halvt års tid. Den sociala mötesplatsen och fysiska utmaningen har försvunnit för en åldersgrupp som behöver just det sociala och fysiska. - Under den här veckan kommer vi på många orter runtom i Sverige att visa upp de verksamheter som passar och hjälper den äldre befolkningen att komma tillbaka, börja om eller upptäcka den fysiska rörelsens fantastiska kraft, säger Regina Hedström som är projektledare för Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets projekt Aktiv Senior.