Korpen hjälper dig besegra Mount Everest på hemmaplan

Nu finns möjligheten att nå toppen av Mount Everest där du själv bor. Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har med stöd från Svenskt Friluftsliv skapat motionsutmaningen Mitt Everest. Runtom i Sverige kan deltagarna samla höjdmeter i särskilt utvalda backar och kullar tillräckligt många gånger för att till slut nå Mount Everest topp på 8 849 meter över havet.

-       Vi har mätt upp höjdmeter på ett antal höjder som ligger tillgängligt och naturskönt för de som antar utmaningen, berättar Simon Ruuth som är projektledare på Korpen. Med hjälp av vår mobilanpassade webblösning kan deltagarna enkelt hålla koll på hur de ligger till under sin egen bergsbestigning.

Under pandemin har behovet av smittsäkra motionsaktiviteter ökat markant. Många av Korpens aktiviteter inomhus har stängts ner eller om möjligt flyttats utomhus. För snart ett år sedan skapade Korpen Umeå en everestutmaning under namnet Bränteverest. Mängder med motionssugna umebor gick vända efter vända uppför Bräntberget. Den idén har nu spridits vidare till fler korpföreningar runtom i landet under namnet Mitt Everest.

-       Suget efter peppande och coronasäkra utomhusaktiviteter är enormt. Vi har redan klart med 15 korpföreningar över hela Sverige som redan dragit, eller snart drar, igång sin Mitt Everest-utmaning, säger Simon Ruuth. Jag är övertygad om att Mitt Everest inte är en övergående pandemitrend, motiverande och roliga motionsutmaningar i naturen kommer att växa stort nu när vi ”tvingats” ut.

Mitt Everest är möjlig att genomföra genom stöd från Svenskt Friluftsliv. I år arrangerar organisaitionen Friluftslivets år 2021 med målet att få nya målgrupper att lära sig om- och utforska- naturen. Korpen vill med Mitt Everest hjälpa till att sprida information om projektet och uppnå dess mål.

-       Mount Everest är det slutgiltiga målet med utmaningen, men för oss i Korpen ser vi det som att uppmuntra till rörelse utomhus. Vi vill locka ännu fler att hitta ut och lära sig mer om friluftslivet och den svenska naturen. Backen hoppas vi ska leda till ett större intresse för motion i vår fantastiska skog och natur. Då känns det extra passande att vi gör satsningen under Friluftslivets år 2021, poängterar Simon Ruuth.

Simon Ruuth, projektledare
simon.ruuth@korpen.se

Om Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet

I över 75 år har vi gjort det enklare för människor att motionera tillsammans i våra föreningar och på våra arbetsplatser. Verksamheten bedrivs av Korpens lokala föreningar som finns över hela Sverige och totalt kan vi erbjuda våra medlemmar runt 100 olika motionsaktiviteter. Vi vill bedriva en inkluderande verksamhet där alla platsar och är med utifrån sina förutsättningar.

Korpen vill slå världsrekord i tipspromenad!2.11.2023 10:50:23 CET | Pressmeddelande

Under nästa vecka, 6-12 november, kommer förmodligen ett nytt världsrekord att slås: i tipspromenad. Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet lanserade tidigare i år den moderna tipspromenaden som kan göras via mobilen när du är ute och promenerar. Nu görs en kraftsamling under nästa vecka för att få så många som möjligt att tipspromenera och på köpet slå ett världsrekord. Målet är att minst 20 000 tipspromenader ska genomföras under kommande vecka.