Korpen startar motionslandslaget med Micael Dahlen som förbundskapten

Nu finns möjligheten att vara med i det viktigaste och roligaste landslaget genom tiderna. Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet startar motionslandslaget som uppmuntrar till rörelse, ger inspiration och bidrar till ökad folkhälsa. Förbundskapten för motionslandslaget är ekonomiprofessorn Micael Dahlen som kommer att bidra med träningstips som är kopplade till den glädje och lycka som fysisk aktivitet kan ge.

Motionslandslaget nye förbundskapten, Micael Dahlen

-       Jag är glad och stolt över att bli förbundskapten för motionslandslaget, säger Micael Dahlen. Välmående, hälsa och träning ligger mig varmt om hjärtat.

Att vi rör på oss för lite och sitter still för mycket är knappast en nyhet. Enligt Värlsdshälsoorganisationen WHO bör vuxna motionera minst 20-40 minuter varje dag, men många kommer inte ens i närheten av det. Inaktiviteten resulterar i att vi riskerar att bli både fysiskt och psykiskt sjuka.

-       Vi är väl medvetna om att Korpen inte på egen hand kan lösa det folkhälsoproblemet, säger Erik Eng som är kommunikations- och marknadschef på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet. Därför är det här också en kampanj där vi hoppas på att skapa samarbeten med företag och organisationer som också de vill bidra till ett friskare Sverige.

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har en lång tradition av att i ett brett och landsomfattande sammanhang får svenskarna att röra sig mer.

-       Vi har varit det breda alternativet i över 75 år. Nu är det viktigare än någonsin att vi hoppar upp ur soffan, kliver ur bilen, sliter oss från skärmarna och börjar använda våra kroppar, oavsett ålder, säger Eva Bjernudd som är generalsekreterare på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet. Vi vill göra Sverige till ett föregångsland för hälsa och välmående.

Eva Bjernudd, generalsekreterare på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet
Erik Eng, kommunikations- och marknadschef på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet.

Motionslandslaget nye förbundskapten, Micael Dahlen
Korpen Svenska Motionsförbundet startar nu ett folkets landslag: motionslandslaget, med plats för hela Sverige.