Korpen testar framtidens digitala motionsform

Korpen Östergötland går över till det digitala sättet att motionera i pandemitider. Det innebär att Kanalruset i Motala och Rosenkällaloppet ändå kommer att genomföras. Själva löpningen genomförs som vanligt, men allt görs individuellt och rapporteras i en app – helt Coronasäkert.

Idag finns det olika digitala plattformar att ta till för att skapa virtuella lopp. Du laddar hem en app i telefonen, registrerar dig i det aktuella loppet och gör sedan dina kilometrar individuellt. Smidigt, enkelt och helt utan gemensam start, klungbildningar, publik och kramar vid målgång.

­­– I det här fallet är det ”RaceOne” som erbjuder lokala virtuella lopp som vi tar del av, säger Åsa Hjärtstrand, verksamhetschef vid Korpen Östergötland. Deltagarna väljer en tid och plats, mellan den 1 och 7 juni, och avverkar sina fem kilometer som man registrerar i appen. På så sätt får man ordning på sina tider och kan mäta sig med andra som springer.

– Det blir ingen prisutdelning, så istället lottar vi ut priser till alla som deltar. Dessutom tar vi startavgiften på 100 kronor och skänker till Barncancerfonden, säger Åsa Hjärtstrand.

Stora delar av Korpens övriga gruppträning har också flyttat utomhus för att folk ska kunna träna utan oro för smitta.

­– Vi kommer att erbjuda våra medlemmar möjlighet att logga in sig och delta i bland annat styrkepass, yoga och danspass digitalt. Då kan man träna var och när man vill.

Åsa Hjärtstrand tror att den situation vi idag befinner oss i kommer att ändra våra motionsvanor, och det behöver inte bli till det sämre.

–Nej, jag tror att många gillar den här formen och slipper på så sätt folksamlingar i gemensamma lokaler på fasta tider. Det kan innebära att ännu fler kan ägna sig åt träning och motion.

Åsa Hjärtstrand, verksamhetschef Korpen Östergötland

Visst är det betydligt roligare att sporta och motionera när du gör det tillsammans med andra? Här hos oss i Korpen finns det mängder med sätt att engagera och aktivera sig. Vår historia sträcker sig mer än 75 år tillbaka i tiden och idag är vi ett rikstäckande, modernt motionsidrottsförbund som kan erbjuda runt 100 olika typer av motionsaktiviteter.

Erik Söderberg vald till ny förbundsordförande i Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet18.5.2020 08:02:00 CESTPressmeddelande

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har fått en ny förbundsordförande. Vid förbundsmötet den 17 maj valdes 39-årige Erik Söderberg till ny ordförande och han tar över efter Jan Johnsson som haft posten i fyra år. -Väldigt roligt och inspirerande. Korpen står för ett inkluderande och är det kompletterande förbund som idrottsrörelsen behöver, säger Erik Söderberg.

Telia Idrotts- och Fritidsförbund får fart på kollegorna med digital träning6.5.2020 14:41:46 CESTPressmeddelande

Hur kan man på ett smart och effektivt sätt inspirera sina kollegor att träna och motionera nu när en stor del av Sverige jobbar hemifrån? Jo, genom att koppla lättillgänglig vardagsmotion i lagform till en digital utmanings-app. Telia Idrotts- och Fritidsförbund, TIF, har tillsammans med Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet nu i maj startat den digitala hälsoutmaningen Korpen TIF Challenge. Under sex veckor kommer över 500 deltagare i 75 olika TIF-lag att utmana varandra i massor av former av vardagsmotion.