Korpens succé Mitt Everest även i år!

Mitt Everest kommer tillbaka 2022 i ny och utvecklad kostym, men med samma mål: att så många som möjligt ska nå toppen på världens högsta berg. Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet erbjuder deltagaren en möjlighet att bestiga världens högsta berg, Mount Everest, fast på hemmaplan och samtidigt lära sig mer om det svenska friluftslivet.

Korpens motionsutmaning Mitt Everest får för andra året i rad särskilda projektmedel från Svenskt Friluftsliv för att locka människor och skolklasser att komma ut i naturen och röra på sig. Pengarna möjliggör fortsatt utveckling av konceptet.

- Vi är superglada över att Svenskt Friluftsliv fortsatt tror på vår idé av att kombinera en tätortsnära motionsutmaning med lärande om det svenska friluftslivet, säger Sara Alfredsson som är projektledare för Mitt Everest. Vi ser även potential i att nå ut ännu bredare med kommunikationen kring utmaningen.

Förra året skapade Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Mitt Everest, med inspiration av Korpen Umeås Bränteverest, där deltagare kunde bestiga världens högsta berg på hemmaplan. I 26 olika backar runtom i landet antog flera tusen människor utmaningen att nå 8 849 höjdmeter som motsvarar toppen på Mount Everest.

Under året utvidgades Mitt Everest till Skoleverest för skolklasser i Sverige. En utmaning som innebar att klassen tillsammans samlar ihop höjdmeter och tar sig upp på toppen. Över 3 400 personer har varit med i de båda motionsutmaningarna.

- Även om det är en digital plattform som möjliggör utmaningen så är det gemenskapen i och kring den lokala backen som många fastnar för. Det är ett fint exempel på en hybridlösning som växt fram under pandemin, säger Sara Alfredsson.

Siktet är inställt på att öppna anmälningarna till årets upplaga under april. Bland de lokala korpföreningar som erbjöd utmaningen förra året är längtan stor till att få dra igång igen.

- Vi går och väntar på att få köra igång igen och hoppas locka såväl gamla som nya medlemmar tillbaka till Ladängsbacken 2022, säger Lotta Eriksson som är projektledare för Ladängseverest i Östersund. Vi vill fortsätta bygga på den fina gemenskap vi hade bland deltagarna förra året och genomföra fler gemensamma event i backen i år. Vi vill bli ännu fler Mount Everest-bestigare i Östersund 2022!

Sara Alfredsson, projektledare på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet
sara.alfredsson@korpen.se

Korpens projekt får 8 000 seniorer att motionera under pandemin7.2.2022 11:59:51 CET | Pressmeddelande

Över 350 ledare har utbildats digitalt under 2021 och totalt är det närmare 8 000 seniorer som har genomfört olika typer av motionsaktiviteter tack vare projekt Aktiv Senior. Trots pandemitider har både utbildning och aktiviteter kunnat genomföras. Både Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet och pensionärsorganisationen PRO har haft en utarbetad strategi för att nå ut till seniorer som annars varit isolerade och inaktiva.