Korridorsrum byggs om till studentlägenheter

96 studentkorridorsrum har blivit till 103 studentlägenheter i Kungshamra i Solna. Det är Stockholms studentbostäder som omvandlar bostäderna eftersom fler studenter efterfrågar boende med eget kök.

– Stockholm behöver fler studentbostäder anpassade utifrån studenters behov för att nå målet om att bli en av världens ledande kunskapsregioner. Därför känns det här väldigt roligt och jag tycker att studentlägenheterna blivit fantastiskt fina och bra, säger Ingrid Gyllfors, vd på Stockholms studentbostäder.

Flera undersökningar har visat att många studenter föredrar att bo i ett rum med eget kök. Förädlingen av bostäderna i Kungshamra innebär att området får 96 ettor och sju tvåor istället för 96 korridorsrum. Samtliga lägenheter ryms i ett hus och utöver själva bostäderna får huset också ett gemensamhetsutrymme med fotbollsspel, soffa och tv.

– Det här är ett spännande projekt och det är kul att se att intresset för lägenheterna är så stort hos studenterna. Planen framåt är att kunna förädla fler korridorsrum här på Kungshamra och när vi gör det så ser vi samtidigt till att husen ska fungera bra i ytterligare 50 år, säger Björn Ribbhagen, projektchef på Stockholms studentbostäder.

I samband med att huset byggts om har också ventilation och värmesystem uppdaterats till modern standard. Ettorna blir 18 kvadratmeter stora och dess kök är utrustade med spis, ugn, kyl/frys och plats för mikrovågsugn.

Kungshamra är ett av Stockholms största studentbostadsområden med nästa 1300 bostäder. Flera av husen byggdes på 60-talet och är kulturmärkta för sina kulturhistoriska värden.

Fakta Kungshamra och det nya huset

• Ettorna är ungefär 18 kvadratmeter och tvåorna 35 kvadratmeter
  • På Kungshamra finns nästan 1300 studentbostäder