Korrigerad: Volkswagen Group stärker ställningen för laddbara bilar i Sverige

Andelen laddbara bilar ökar snabbt, Volkswagen ID.3 blev Sveriges mest sålda elbil med 4 014 leveranser under 2020. Även Audi e-tron 2 067 (652) och Porsche Taycan, 466, har ökat kraftigt och visar att också premiumkunderna är intresserade av att köra laddbart.

Den samlade försäljningen av person- och transportbilar för Volkswagen Group Sverige under 2020 blev 95 977 fordon. Marknadsandelen inom personbilar ökade till 29,4 % (27,6 %). Inom segmentet för transportbilar steg marknadsandelen till 32,7 % (27,6 %).

– Även om 2020 med sviterna av covid-19 varit ett mycket svårt år för alla är det glädjande att VGS i Sverige tillsammans med våra återförsäljare kunnat hålla igång verksamheten med många åtgärder mot coronaviruset, för att ha en säker miljö för medarbetare och kunder i bilhallarna, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige.

Det positiva att ta med från 2020 är genomslaget för laddbara bilar. Det finns ett mycket stort intresse från både privatpersoner och företag för att ställa om till laddbara bilar. Nu är det viktigt med fortsatt utbyggnad av laddinfrastrukturen längs svenskavägar. VGS arbetar därför aktivt tillsammans med andra företag och myndigheter för att komma framåt med elektrifieringen av Sverige.

– Våra förhoppningar inför 2021 är väldigt goda. De investeringar som vår koncern gör i elektrifiering, 33 miljarder euro fram till 2023, gör också att vi kommer att få ett stort antal laddbara nya modeller framöver. Några exempel är Volkswagen ID.4, Audi e-tron GT, Skoda Enyaq, SEAT el-Born, Porsche Taycan CrossTurismo men också flera laddhybrider från koncernens märken, avslutar Claes Jerveland.

Elbilar och laddhybrider från VGS – volym januari-december

Elbilar

Laddhybrider

Totalt

Volkswagen pb

Audi

Skoda

Porsche

Volkswagen tb

33*

33*/811**

SEAT/Cupra

Totalt VGS

* Personbilsregistrerade laddbara transportbilar
** Transportbilsregistrerade laddbara transportbilar

Enligt definitiva helårssiffror från BIL Sweden är totalmarknaden i Sverige 292 024 fordon, varav elbilar & laddhybrider 27 968 (9,6 %) respektive 66 109 (22,6 %). VGS andel av totalmarknaden för elbilar är 30,6 % och för laddhybrider 19,7 %. VGS andel av totalmarknaden för både elbilar & laddhybrider är 23,0 %.

Volkswagen Group Sverige AB (VGS) är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2020 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 85 844 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 29,4 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde VGS 10 133 lätta transportbilar vilket är 32,7 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,97 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2019.