Kort bindningstid förstahandsvalet i september

78 procent valde kortast möjlig bindningstid på sina nya bostadslån i september. Jämfört med genomsnittet för 2019 är det en ökning med 8 procentenheter. En viss ökning av andelen som valde bindningstid på fem år noteras mellan augusti och september.

Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB

Majoriteten av alla nya bolånetagare fortsätter att välja kortast möjlig bindningstid

78 procent av SBAB:s nya bolånekunder valde kortast möjlig bindningstid på sina bolån under september.

Övriga bindningstider i september

I september (augusti inom parentes) valde 5 (6) procent ettårig bindningstid och 4 (4) procent tvåårig bindningstid. 5 (5) procent av de som tecknade nya bolån valde treårig bindningstid. I september valde 7 (6) procent av SBAB:s nya bolånetagare att binda bolånet på fem år.

- Jämfört med genomsnittet för hela förra året är det fler som väljer rörlig ränta. En liten ökning noteras mellan augusti och september på bindningstider på två, tre och fem år. Där ökningen är störst för lån med bindningstid på fem år, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB.

I SBAB:s siffror för september syns en tydlig koppling mellan ålder låntagaren och val av bindningstid.

Alla 20–29 år 30–39 år 40–49 år 50–59 år 60–69 år 70–79 år 80–89 år
3 mån 78% 69% 80% 84% 80% 79% 68% 74%
1 år 5% 11% 6% 4% 3% 1% 3% 0%
2 år 4% 7% 4% 2% 3% 5% 7% 0%
3 år 5% 8% 4% 3% 5% 6% 10% 14%
4 år 1% 1% 1% 1% 1% 1% 2% 0%
5 år 7% 4% 5% 6% 8% 9% 10% 12%

Källa: SBAB

- Benägenheten att välja att binda på 5 år stiger med ålder. Det är svårt att generalisera men en möjlig förklaring kan vara att ju äldre man är desto lättare är det att vara förvissad om att man kommer att bo en längre tid i sin nya bostad. Som ung kan många fler livsavgörande situationer (nytt jobb, studier, kärleken) göra att man inte vet hur länge man tror att man kommer att bo kvar i sin bostad. Det påverkar sannolikt valet av bindningstid, säger Claudia Wörmann

Nyutlåning till privatpersoner, procentuell fördelning av bindningstider

Bindningstid 2017 2018 2019 Juli Augusti Sept
3 månader 66 75 70 80 80 78
1–4 år 33 23 28 13 16 15
5–10 år 1 1 4 7 6 7
Totalt 100 100 100 100 100 100

Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100. Statistiken för senaste månaden är preliminär.

Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 283 000 och 365 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 juni 2020). Antal medarbetare (FTE) är 743. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete.

Debattartikel: Vad hände egentligen med småhusbyggandet?11.1.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Småhusbyggandet har minskat dramatiskt det senaste decenniet samtidigt som hyres- och bostadsrättproduktionen har ökat kraftigt. Vilka förklaringar finns? Är det en önskvärd utveckling sett till hur hushållen vill bo och vad säger egentligen forskningen? Om detta skriver Robert Boije, chefsekonom SBAB och Fredrik Kopsch, docent i fastighetsekonomi vid Lunds universitet, i en debattartikel i Dagens Nyheter idag.

Fallande lägenhetspriser i Stockholm men stigande i Malmö och Göteborg i december6.1.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Priserna på lägenheter föll i december i Storstockholm medan de fortsatte att stiga på småhus. I Storgöteborg och Stormalmö gällde det omvända på lägenheter respektive hus. Mest steg lägenhetspriserna i Stormalmö samtidigt som småhuspriserna föll tillbaka som mest i samma region. Bokslutet för hela 2020 gav markant stigande bostadspriser överlag - trots corona.