Vänsterpartiet Västra Götalandsregionen

Kortare arbetstid nödvändigt inom förlossningsvården

Vid hälso- och sjukvårdsstyrelsens möte 10 december beslutades om ett förslag om förbättrad samordning av förlossningsvården, för att komma till rätta med bristen på barnmorskor.

Vänsterpartiet röstade ja till förslaget, men hade ett tilläggsyrkande som handlade om kortare arbetstid, men detta avslogs av övriga partier.

- Beslutet är bra, men vi tror att det behövs kortare arbetstid för att skapa en långsiktigt hållbar arbetsmiljö i förlossningsvården, säger Vänsterpartiets oppositionsråd Carina Örgård (v). - Bara på Östra sjukhuset fattas 75 barnmorskor, de har slutat för att arbetsmiljön är för tuff. Kortare arbetstid är ett förslag som faktiskt kan bidra till att vi får en fullbemannad förlossningsvård, säger Carina Örgård (v).

Carina Örgård, oppositionsråd (V), tel 073-6892006

Niklas Theodorsson, politisk sekreterare (V), tel 070-2556217

Oppositionsråd Carina Örgård (v)

Vänsterpartiet Västra Götalandsregionen
Magasinsgatan

Vänsterpartiet Västra Götaland ingår i RödGrön Ledning.

RödGrön Ledning styr Västra Götalandsregionen mandatperioden 2023-2026 och består av ett samarbete mellan Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet de gröna.

Följ Vänsterpartiet Västra Götalandsregionen

Senaste pressmeddelandena från Vänsterpartiet Västra Götalandsregionen