Korttidspermitteringar – ett välkommet första steg

Svensk Kollektivtrafik välkomnar det kommande beslutet om korttidspermitteringar för regionernas trafikutövare i kollektivtrafiken. Det är en av flera åtgärder som Svensk Kollektivtrafik ser som viktiga för att dämpa coronakrisens effekter på kollektivtrafiken i Sverige.

- Det är ett bra första steg för att markera att även kollektivtrafiken behöver få förutsättningar att klara krisen. Det räcker dock inte att stärka stödet för de operatörer som av ekonomiska skäl nu kan tvingas till nedskärningar i vissa delar av landet. Än viktigare är att operatörer och regioner ges förutsättningar att upprätthålla så mycket trafik som möjligt genom, men också efter krisen. Vi har tidigare framfört behovet av att staten här måste ta ett kliv framåt och signalera vilja till ansvar med ett riktat stödpaket för kollektivtrafiken på samma sätt som man snabbt valde att göra för bankerna, flyget och sjöfarten. Här väntar vi fortsatt på handling från regering och riksdag, säger Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

- Det är positivt med ett beslut i rätt riktning för att hantera den akuta situationen hos våra mindre operatörer. Våra medlemmar måste kunna fokusera på att prioritera arbetspendling i peak och få ekonomiskt andrum, säger Helena Leufstadius, VD på Svensk Kollektivtrafik.

Fakta:
Förslaget innebär att korttidspermitteringar nu även kan komma att gälla för regionernas privata trafikutövare i kollektivtrafiken. Hit hör flertalet av de bussoperatörer som kör trafik i regionerna och som har upphandlats av regionala kollektivtrafikmyndigheter. Tidigare var dessa operatörer undantagna från de nya tillfälliga permitteringsregler som riksdagen har beslutat om. I korthet innebar det tidigare undantaget att enda sättet för medlemmarnas operatörer att markant sänka sina kostnader är att permittera personal utan lön enligt deras kollektivavtal.

Presskontakt Kristoffer Tamsons:
Emil Johansson, pressekreterare
Region Stockholm

Ordförande Svensk Kollektivtrafik, Trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL.
Vd Svensk Kollektivtrafik

Hornsgatan 15, 1 tr

Upprop från kollektivtrafiken i hela Sverige30.4.2020 12:21:19 CESTPressmeddelande

Kollektivtrafiken blöder ekonomiskt. Utan kompensation för tappade intäkter och merkostnader väntar ett stålbad för branschen redan om ett par månader. Nu behövs en garanti om att samtliga merkostnader kopplat till kollektivtrafikens samhällsinsats i coronakrisen kompenseras av staten. Det skriver branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik och ordförandena för samtliga Sveriges regionala kollektivtrafikmyndigheter i ett upprop i Svenska Dagbladet den 29 april och kräver handling.

Staten måste kliva fram för kollektivtrafiken under coronakrisen18.3.2020 11:57:20 CETPressmeddelande

För att samhället ska kunna fungera under coronakrisen är kollektivtrafiken är avgörande. Kollektivtrafiken måste pekas ut som samhällskritisk så att vi kan garantera att den kan fortsätta leverera i normalläge. Där måste staten ta sitt ansvar gentemot regionerna och garantera ett gemensamt ansvar för kostnaderna för kollektivtrafiken. Det var branschorganisationen Svensk Kollektivtrafiks budskap under mötet med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på onsdagsmorgonen.

Årsrapport: Utökad undersökning bekräftar högt förtroende för färdtjänst- och sjukresor18.2.2020 10:00:24 CETPressmeddelande

9 av 10 är nöjda med sin senaste färdtjänstresa eller sjukresa. Det visar Svensk Kollektivtrafiks årsrapport från ANBARO, en undersökning som baseras på svar från närmare 60 000 personer i hela landet. I år är rapporten dessutom kompletterad med HANBARO, som undersöker vad resenärer tycker om handläggningen. Där visar resultatet att 9 av 10 är nöjda med bemötandet vid den senaste kontakten.