Köttbullarna på julbordet orsakar mer koldioxidutsläpp än en flygresa till Gotland

En flygresa med BRA mellan Bromma och Gotland genererar idag och utan fossilfritt biobränsle 25 kilogram CO2 per person. De som dessutom väljer biobränsle för flygresan med BRA minskar sina flygutsläpp med 70 procent. Tidningen Gotlands Allehanda har listat koldioxidutsläpp (CO2) per kilo från ett antal olika, tillverkade råvaror. Bland annat orsakar ett kilogram svenskt nötkött 26 kilogram CO2. Alltså ett kilogram mer än flygresan.

– Nu äter så klart inte en person ett helt kilogram köttbullar från julbuffén, men utsläppsjämförelsen är ändå intressant just som jämförelse med något väldigt konkret, säger Anna Soltorp som är Hållbarhetschef för inrikesflygbolaget BRA.

BRA började i april 2018 att erbjuda alla sina resenärer möjlighet att vid biljettbokning välja fossilfritt biobränsle för sina flygresor.

Intresset tilltar hela tiden. Bland privatresenärer, som utgör cirka 30 procent av BRAs kunder, bokar drygt 1 procent biobränsle för sin flygresa.

Men den största ökningen sker bland företag, myndigheter och personer som behöver flyga mycket, där flyg är en del av kollektivtrafiken för att få yrkesliv och vardag att gå ihop.

– Vi har nu börjat erbjuda årskort och klippkort för flyg där biobränsle är inkluderat och intresset är överraskande stort, säger Anna Soltorp.

Flera ledande, svenska företag har redan ingått ett biobränsleavtal med BRA eller börjat köpa de nya års- och klippkorten.

Bild: faksimil från Gotlands Allehanda

Anna SoltorpHållbarhetschef, Political- & Industrial Affairs

Klimat, miljö CSR och hållbarhet. Koordinering av politiska aktiviteter och branschfrågor

010-819 67 10anna.soltorp@flygbra.se

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.