Kraftfulla protester från SFVF mot att Transportstyrelsen vägrar förlänga däckskiftesperioden

Många pratar ju om risken för en tredje Covid-19 våg efter att alla sportlov är avklarade, men inte Transportstyrelsen. Transportstyrelsen meddelar SFVF idag att de inte i dagsläget kommer förlänga tidpunkten när dubbdäck är tillåtna att användas (15 april till 30 april) som SFVF framfört önskemål om, på motsvarande sätt som under förra året, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Transportstyrelsen meddelar SFVF idag att de inte i dagsläget kommer förlänga tidpunkten när dubbdäck är tillåtna att användas.

Transportstyrelsen bedömer att erfarenheter och kunskaper vad gäller begränsning av smittspridningen i samhället är på en helt annan nivå än vad som var fallet våren 2020. Även tillgången på skyddsutrustning för de inblandade är mycket bättre än våren 2020 samt att vaccinering pågår för skyddande av riskgrupper.

”Utifrån ovanstående så bedömer vi att det är praktiskt möjligt för medborgare och företag att använda däckbytartjänster inom den tidsgräns som i dag finns reglerad”, meddelar Transportstyrelsen.

- Det här är makalöst, säger Bo Ericsson. Här har vi en hel verkstadsbransch där personalen delvis är permitterade, personalen eller familjen är sjuk i Covid-19, bilägare är sjuka, vi har begränsningar i antal personer som får vara i kundmottagningen eller på verkstan, och en tredje våg befaras vara på ingång.

Alla bilar ska saneras före och efter hjulskiftet för att minimera riskerna att bli smittad. Även i normala tider är det en övermäktig uppgift för branschen att skifta till sommarhjul på nästan 4 miljoner bilar, nu under pandemin är det omöjligt!

För oss som representerar över 2 000 verkstäder är beslutet en katastrof och vi är väldigt upprörda över att Transportstyrelsen inte har större förståelse för både bilägares och fordonsbranschsens utmaningar att efterleva lagen som gäller däckskiftesperioden.

MRF, BIL Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) är eniga om en kvalitetsstandard för skadeverkstäder.12.5.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Detta innebär att alla plåt- och lackverkstäder nu hamnar under en gemensam branschstandard. - Miljö och kvalitetssystem som Riktlinjer för skadeverkstad och Eurogarant har allt mer vuxit ihop till en standard. Det här underlättar verkligen för vårt gemensamma arbete med att ge skadeverkstäderna ett bra verktyg för att höja sin kvalitet säger Mazdak Haghanipour, Servicemarknadsansvarig på BIL Sweden.

Öppet brev till Konsumentminister Lena Micko (S)28.4.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

”Vet du som konsumentminister: Att en bilköpare inte kan välja försäkringsbolag vid köp av ny bil, det är unikt för Sverige. Trots att vagnskadegarantin kritiseras av Konkurrensverket fortsätter försäkringsbolagen att tjäna miljardbelopp. Bilägaren är den stora förloraren." Det skriver Bo Ericsson på SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, i ett öppet brev till konsumentminister Lena Micko (S).

Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar elbilsägare15.4.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Låter du som elbilägare ett företag skifta till sommarhjulen för 99 kr? Vad händer då om en okunnig person lyfter elbilen på ett felaktigt sätt? Tyvärr har det skett som inte ska kunna ske, en däckverkstad lyfte en Tesla på fel sätt och satte domkraften i batteriet. Den olyckan medförde att Teslan blev inlöst av försäkringsbolaget eftersom verkstaden var försäkrad, säger Michael Bergvall som är däckansvarig på Sverige Fordonsverkstäders Förening (SFVF).