Kraftfulla protester från SFVF mot att Transportstyrelsen vägrar förlänga däckskiftesperioden

Många pratar ju om risken för en tredje Covid-19 våg efter att alla sportlov är avklarade, men inte Transportstyrelsen. Transportstyrelsen meddelar SFVF idag att de inte i dagsläget kommer förlänga tidpunkten när dubbdäck är tillåtna att användas (15 april till 30 april) som SFVF framfört önskemål om, på motsvarande sätt som under förra året, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Transportstyrelsen meddelar SFVF idag att de inte i dagsläget kommer förlänga tidpunkten när dubbdäck är tillåtna att användas.

Transportstyrelsen bedömer att erfarenheter och kunskaper vad gäller begränsning av smittspridningen i samhället är på en helt annan nivå än vad som var fallet våren 2020. Även tillgången på skyddsutrustning för de inblandade är mycket bättre än våren 2020 samt att vaccinering pågår för skyddande av riskgrupper.

”Utifrån ovanstående så bedömer vi att det är praktiskt möjligt för medborgare och företag att använda däckbytartjänster inom den tidsgräns som i dag finns reglerad”, meddelar Transportstyrelsen.

- Det här är makalöst, säger Bo Ericsson. Här har vi en hel verkstadsbransch där personalen delvis är permitterade, personalen eller familjen är sjuk i Covid-19, bilägare är sjuka, vi har begränsningar i antal personer som får vara i kundmottagningen eller på verkstan, och en tredje våg befaras vara på ingång.

Alla bilar ska saneras före och efter hjulskiftet för att minimera riskerna att bli smittad. Även i normala tider är det en övermäktig uppgift för branschen att skifta till sommarhjul på nästan 4 miljoner bilar, nu under pandemin är det omöjligt!

För oss som representerar över 2 000 verkstäder är beslutet en katastrof och vi är väldigt upprörda över att Transportstyrelsen inte har större förståelse för både bilägares och fordonsbranschsens utmaningar att efterleva lagen som gäller däckskiftesperioden.

Fler bilverkstäder i storstäder, men bilverkstadsdöden gäckar på glesbygden22.2.2021 11:00:00 CETPressmeddelande

Antalet bilverkstäder fortsätter att öka. För andra året i rad kan branschorganisationerna Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, konstatera att den konkurrensreglering som bilverkstadsnäringen har inom EU leder till nyföretagande och att små fristående bilverkstäder tillåts konkurrera även inom service av nya fordon.

Brister i arbetsmiljön hos sex av tio bilverkstäder / bilserviceföretag17.2.2021 13:27:15 CETNyheter

Resultatet av en myndighetsgemensam insats mot ett 80-tal bilverkstäder och annan bilservice visar på brister i arbetsmiljön hos sex av tio företag. Om verkstan är en Godkänd Bilverkstad är det inte sannolikt att verkstan blir föremål för en kontroll, samtidigt är det inte troligt att en Godkänd Bilverkstad skulle få något nedslag, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Kraven för att vara en Godkänd Bilverkstad kvarstår för SFVF:s medlemmar3.2.2021 07:30:00 CETPressmeddelande

Omställningen av verkstadsbranschen pågår till följd av skarpa krav på förbättrad kvalitet som ställdes av Per Bohlund, Miljöpartiet under ett möte där flera branschföreträdare deltog. Arbetet med att säkerställa att verkstäder blir en Godkänd Bilverkstad tar längre tid än beräknat. Självklart påverkas branschen av covid-19 men arbetet med införandet fördröjs även av andra orsaker. Många kedjor och återförsäljare måste ges ytterligare tid att anpassa sig till Godkänd Bilverkstad, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

SFVF slår larm, kräver att Transportstyrelsen förlänger tiden för byte till sommarhjul.1.2.2021 07:30:00 CETNyheter

Våra medlemmar som består av verkstäder och många däckverkstäder är i stort behov av en förlängd skiftestid, för att ha en möjlighet att hinna med att skifta hjul inom föreskriven period. På grund av Covid-19 och risken för smittspridning tvingas man nu begränsa antalet personer i kundmottagningen och på verkstaden med hänsyn till lokalernas storlek. Detta innebär att man på många verkstäder ej kommer att kunna ha lika många personer i arbete som under normala tider, för att möta behovet under däckskiftesperioden, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).