Kraftig försäljningstillväxt för e-handeln av mat under april

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under april 2020 jämfört med samma månad 2019 visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Under månaden exploderade e-handeln som ökade med 101,2 procent, vilket är den högsta tillväxten sedan Dagligvaruindex började mäta e-handelsutvecklingen i januari 2017. Tillväxten kan också jämföras med genomsnittet per månad under perioden 2017-2019 som ligger runt 25 procent. Hemleverans ökade med 56,8 procent och upphämtning i butik med hela 188,1 procent.

På kort tid har flera av branschens aktörer växlat upp e-handelskapaciteten för att matcha den ökade efterfrågan, vilket gör att e-handeln växer otroligt starkt med både större snittköp och ett inflöde av nya kunder. En kundgrupp som har börjat e-handla mat i betydligt större utsträckning än tidigare är de äldre konsumenterna, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel

Försäljningstillväxten i fysisk butik uppgick till 4,1 procent. Den starka bunkringstrenden under mars månad har i stort sett avstannat. Försäljningen ligger numera på en, pga. av rådande omständigheter, högre normalnivå som en följd av att fler måltider konsumeras i hemmen.

Det var fortsatt högtryck i dagligvaruhandeln under april och vi ser en generellt högre efterfrågan där en större andel av matkonsumtionen flyttats till hemmen. Det går också att konstatera att livsmedelsförsörjningen och servicegraden har varit fortsatt god trots den höga kundtillströmningen, avslutar Karin Brynell

Kalendereffekten bedöms enligt Dagligvaruindex uppgå till +0,2 procent i april.

Dagligvaruindex för maj publiceras 16 juni.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Jönsson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-80 32 09

Fortsatt stark försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln under maj16.6.2020 06:15:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,2 procent under maj 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Justerat för kalendereffekter var tillväxten 9,3 procent. Utvecklingen kan jämföras med den genomsnittliga utvecklingen för 2019 som var 3,1 procent. Den starka utvecklingen kan till stor del förklaras av en ökad försäljningsvolym.

9 av 10 har förändrat sitt beteende i dagligvarubutiker med anledning av coronapandemin4.6.2020 08:31:21 CESTPressmeddelande

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har med hjälp av Demoskop undersökt svenskarnas beteende i dagligvarubutiken med anledning av coronapandemin. Att hålla särskilt avstånd till andra i butiken var för de allra flesta ett nytt men numera självklart beteende. Men det visade sig också att svenska konsumenter i högre grad än tidigare planerar sina inköp i förväg och åker till butiken på tider då det normalt inte är lika mycket människor där. En av fem anger att de försöker att åka ensam till butiken.