Kraftig försäljningstillväxt för e-handeln av mat under april
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under april 2020 jämfört med samma månad 2019 visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.
Under månaden exploderade e-handeln som ökade med 101,2 procent, vilket är den högsta tillväxten sedan Dagligvaruindex började mäta e-handelsutvecklingen i januari 2017. Tillväxten kan också jämföras med genomsnittet per månad under perioden 2017-2019 som ligger runt 25 procent. Hemleverans ökade med 56,8 procent och upphämtning i butik med hela 188,1 procent.
- På kort tid har flera av branschens aktörer växlat upp e-handelskapaciteten för att matcha den ökade efterfrågan, vilket gör att e-handeln växer otroligt starkt med både större snittköp och ett inflöde av nya kunder. En kundgrupp som har börjat e-handla mat i betydligt större utsträckning än tidigare är de äldre konsumenterna, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel
Försäljningstillväxten i fysisk butik uppgick till 4,1 procent. Den starka bunkringstrenden under mars månad har i stort sett avstannat. Försäljningen ligger numera på en, pga. av rådande omständigheter, högre normalnivå som en följd av att fler måltider konsumeras i hemmen.
- Det var fortsatt högtryck i dagligvaruhandeln under april och vi ser en generellt högre efterfrågan där en större andel av matkonsumtionen flyttats till hemmen. Det går också att konstatera att livsmedelsförsörjningen och servicegraden har varit fortsatt god trots den höga kundtillströmningen, avslutar Karin Brynell
Kalendereffekten bedöms enligt Dagligvaruindex uppgå till +0,2 procent i april.
Dagligvaruindex för maj publiceras 16 juni.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Jönsson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-80 32 09
Nyckelord
Kontakter
Anna JönssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.jonsson@svdh.seKarin BrynellVd
Tel:0709-758085karin.brynell@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum