Kraftig minskning av klotter och skadegörelse på Tallbohov och Söderhöjden

De senaste åren har Järfällahus kostnader för klottersanering och skadegörelse på Tallbohov och Söderhöjden med omnejd sjunkit kraftigt. Framgången beror till stor del på ungdomar i dessa bostadsområden.

Tallbohov och Söderhöjden är två områden av miljonprogramskaraktär i Jakobsberg. Kring dem ligger de mindre områdena Dackehöjden, Hårsta backe och Tallbacken. Tidigare fanns i alla dessa områden mycket klotter och annan skadegörelse som kostade Järfällahus stora summor varje år. Men problemet har minskat kraftigt de senaste fem åren.

Kostnaderna för klottersanering i de nämnda områdena har gått ned med nästan 70 %, särskilt på Tallbohov. När det gäller skadegörelse har kostnaderna minskat med hela 75 %.

- Vi har två framgångsfaktorer, säger Lars Jonasson, förvaltare för Tallbohov, Dackehöjden, Hårsta backe och Tallbacken. Det ena är trygghetsvärdarna, som patrullerar i områdena kvällar och nätter. Det är en satsning som vi haft sedan 2010. Den andra framgångsfaktorn är ungdomarna i SWAT.

SWAT är en ungdomsförening som bildats ur Boutveckling, ett samarbete mellan Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla. Det började som ett projekt för att ge ungdomarna en bra fritid och stolthet över den egna hembygden. Idag är flera av ungdomarna engagerade i vanliga Lokala Hyresgästföreningen, man bedriver verksamhet med bl a LAN-spel och paintball och hjälper till att arrangera gårdsfester i många områden. De senaste åren har ungdomarna också arbetat helt idéellt med att ta bort klotter och städa i bostadsområdena.

- I början trodde en del hyresgäster att ungdomarna var ute och klottrade, berättar projektledaren Ali Al Djaber. När de förstod att det handlade om att ta bort klotter blev folk både glada och tacksamma.