Kraftig minskning av kycklingkonsumtionen under 2021 – 1,4 miljoner kycklingar undvek att hamna på tallrikarna

Samtidigt som skandalen från Kronfågels slakteri, där kycklingar skållats levande och smutsigt kött florerat i media, presenteras statistiken för köttkonsumtion i Sverige under årets första kvartal. Den visar att kycklingkonsumtionen gick ner rejält, vilket innebär en minskning om 1,4 miljoner färre kycklingar som lagts på svenskarnas tallrikar jämfört med samma kvartal föregående år. Sett till hela köttkonsumtionen minskar den totalt med ungefär 1,5 miljoner färre individer på tallrikarna.

Foto: Shutterstock

Efter att skandalen på Kronfågels slakteri utanför Katrineholm uppdagades i förra veckan har många svenskar uppmärksammats om kycklingarnas situation i djurfabrikerna. Nu visar ny statistik att redan innan mediauppståndelsen kring Kronfågel, så valde allt fler svenskar att skippa kyckling och kött från tallriken. Det visas när Jordbruksverket har sammanställt statistiken för första kvartalet av 2021

Totalkonsumtionen under kvartalet låg på 18,4 kg per person vad gäller kött från kycklingar, nötdjur, grisar och lamm som köps, slängs och konsumeras. Under samma period förra året låg siffran på 19,8 kg per person. Djurens Rätt har räknat ut att det innebär att minst 1,5 miljoner färre individer hamnade på svenskarnas tallrikar under första kvartalet jämfört med samma kvartal 2020, varav fler än 1,4 miljoner var kycklingar.

– Det känns fantastiskt att kycklingkonsumtionen fortsätter att gå neråt i Sverige och att fler väljer kycklingfritt på tallriken. Jag tror att det beror på att allt fler får upp ögonen för djurfabrikernas råa verklighet och därför väljer bort köttet allt mer, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Fortfarande har dock 36,4 miljoner individer, bara räknat i antal kycklingar, konsumerats av den svenska befolkningen under första kvartalet. För att detta ska vara möjligt krävs en hög produktionstakt i djurfabrikerna och det visar på behovet av fortsatt minskning av konsumtionen, och att välja bort kycklingarna från tallriken gör därför stor skillnad.

Djurens Rätts arbete för kycklingarna
Under våren har Djurens Rätt återkommande kampanj “99 miljoner” pågått där organisationen uppmärksammar allmänheten om kycklingarnas verklighet. I år har detta gjorts genom en omfattande annonskampanj som setts både i kollektivtrafiken och digitalt. Även utmaningen “Kycklingfri fredag” har ägt rum där deltagarna kunnat inspireras av goda kycklingfria recept.

– Djurens Rätt arbetar aktivt för att göra mest skillnad för de djur som är flest och har det sämst och den nya statistiken visar att vårt långsiktiga arbete för kycklingarna gör skillnad, avslutar Camilla Bergvall.

Kycklingarnas situation i djurfabrikerna
I Sverige föds det upp och dödas fler än 99 miljoner kycklingar varje år för sitt kött. Kycklingar är de landlevande djur som är flest och har det sämst. Den tillväxtinriktade aveln har gjort att kycklingarna växer så snabbt att de får ont och kycklingar lever sina fem veckor korta liv instängda i djurfabriker. Där har de ett utrymme att växa på som är mindre än ett A4-papper per kyckling och de förväntas växa från 40 gram till 2 000 gram under 35 dagar.

Här kan du läsa mer om kycklingarnas verklighet i Sverige.

Foto: Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Konsumenter till Carolines Kök: “Sluta använda turbokycklingar i era färdigrätter!”17.9.2021 13:20:59 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i veckan började Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, informera konsumenter om att Carolines Kök fortfarande använder sig av så kallade turbokycklingar i sina färdigrätter. Tusentals konsumenter vädjar nu till företaget att ta ansvar för kycklingarna genom att anta de välfärdskriterier som ingår i European Chicken Commitment. Men hittills har Carolines Kök tystat kritiken.

Historiskt beslut i EU-parlamentet: Strategi för utfasning av djurförsöken på väg16.9.2021 12:38:37 CEST | Pressmeddelande

Under gårdagen fattades ett historiskt beslut i EU som innebär att en strategi för utfasningen av djurförsök ska tas fram. Strategin ska innehålla bindande milstolpar och tidsramar för övergången till forskning som inte är beroende av djur. Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har länge arbetat för att djurförsöken ska fasas ut och arbetat hårt med att frågan ska tas upp i parlamentet.

Enorm seger för miljontals hönor - Pizza Hut-koncernen blir buräggsfria globalt2.9.2021 16:28:05 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har sedan i maj informerat om att Yum! Brands, som bland annat äger Pizza Hut och Taco Bell, fortfarande använder ägg från hönor i bur. Efter 106 dagars global konsumentupplysning kommer nu beskedet att koncernen med närmare 50 000 restauranger världen över slopar buräggen. Vilket är det största antalet restauranger som påverkats av en och samma buräggsfria policy hittills.

Subway visar vägen i arbetet för kycklingarna - antar European Chicken Commitment13.8.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter en intensiv informationskampanj av Djurens Rätt, och ett 20-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer, väljer nu världens största restaurangkedja Subway att ställa högre krav på kycklingindustrin. Detta genom att börja arbeta med välfärdskriterierna i European Chicken Commitment (ECC). Kedjan finns idag på runt 200 platser i Sverige och beslutet inkluderar samtliga restauranger i hela Europa. Sedan tidigare har kedjor som KFC och Burger King i England antagit kriterierna.

SVT:s granskning lyfter fram systemfel i djurindustrin11.8.2021 15:50:44 CEST | Pressmeddelande

I uppföljningen av Uppdrag gransknings reportage om djurplågeri på 30-talet KRAV-gårdar, som sänds idag, nämns bl.a. den uppmärksammade Arlagården och att flera av djuren som vanvårdats där sedan såldes vidare till en gård i Småland där de vanvårdades igen. Detta visar att det inte går att prata om enskilda fall, utan att det rör sig om återkommande problem och att den svenska djurhållningen lider av allvarliga systemfel.

Banbrytande seger för miljontals djur när EU-kommissionen gav sitt stöd till End the Cage Age30.6.2021 12:59:56 CEST | Pressmeddelande

En historisk framgång för miljontals djur kom när EU-kommissionen meddelade under en presskonferens idag att de stödjer medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativet är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Går förslaget igenom hela vägen innebär det ett förbud mot att hålla djur i bur inom lantbruket i EU, vilket kommer påverka över 300 miljoner djur årligen.

Djurens Rätt i gemensamt upprop: Stäng minkfarmerna i Sverige permanent24.6.2021 09:19:30 CEST | Pressmeddelande

Idag går Djurens Rätt, tillsammans med ett 40-tal andra organisationer, ut i ett gemensamt upprop med en uppmaning till Sveriges regering och riksdag. Efter att SARS-CoV-2 spridits på majoriteten av Sveriges minkfarmer i höstas, införde regeringen ett tillfälligt avelsförbud under 2021. För att undvika risken att smittspridning ska uppkomma framöver kräver nu organisationerna i det gemensamma uppropet att regeringen snarast tar fram en avvecklingsplan för minkfarmerna i Sverige.