Kraftig ökning av inbrottsstölder i byggbodar

Sedan 2013 har anmälda inbrottsstölderna i byggbodar ökat med 60%. Det visar BRÅ:s nyligen publicerade brottsstatistik.

- Det är inte acceptabelt att hederliga småföretagare ska drabbas så hårt av brottslighet. Nu måste justitieminister Morgan Johansson agera. Det behövs fler och kraftfullare åtgärder, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier föreslår följande åtgärder:

• Polisen behöver tillräckliga resurser och tydliga direktiv att uthålligt verka mot de internationella stöldligorna.
  • Utförsel av stöldgods bör klassas som smuggelbrott vilket skulle ge Tullen befogenhet att ingripa mot ligorna.
  • Det behövs strategisk bevakning av hamnar och andra utförselvägar för stöldgodset. Tekniska hjälpmedel som kameror, avancerad röntgenutrustning och utrustning som spårar illegala störsändare kan bidra till ökad upptäcktsrisk.
  • Den straffskärpning för inbrottsstöld som har diskuterats i åratal måste slutligen genomföras.
  • Skadestånd bör regelmässigt krävas in från dömda gärningsmän även när tillgångarna finns i utlandet.
  • Åklagare och domstolar behöver bli bättre på att bedöma om enskilda stölder är del av organiserad brottslighet. En särskild åklagare bör tillsättas för att bygga upp kompetens om de internationella stöldligornas tillvägagångssätt.
  • Det behövs även en förbättrad samordning på EU-nivå, främst genom Europol, för att varaktigt slå undan benen för de internationella stöldligorna.

Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav14.6.2019 09:47:59 CESTPressmeddelande

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.