Kraftig ökning av kvinnliga sökande till Yrkeshögskolans byggutbildningar

Antalet kvinnliga sökande till Yrkeshögskolans samhällsbyggnad- och byggteknikutbildningar har ökat med 76% på 2 år.

Thomas Persson, generaldirektör på Myndigheten för yrkeshögskolan och Elin Kebert, expert på kompetensförsörjning, Sveriges Byggindustrier gläds åt den positiva ökningen av antalet kvinnliga sökande till yrkeshögskolans byggutbildningar.

Yrkeshögskolan (YH) är en viktig utbildningsform för bygg- och anläggningsbranschen då den kompetensförsörjer många av byggbranschens bristyrken på tjänstemannasidan, som till exempel arbetsledare, byggnadsingenjörer och mättekniker.

– För ett och ett halvt år sedan bjöd vi in Myndigheten för yrkeshögskolan, representanter från olika lärosäten och kollegor nationellt och regionalt för att diskutera hur vi med gemensamma krafter kunde öka söktrycket till våra yrkeshögskoleutbildningar i syfte att möta branschens efterfrågan. Vi behövde fylla de tomma platserna och bredda rekryteringen. Andelen kvinnor låg på tok för lågt om man jämförde med andra eftergymnasiala utbildningsformer såsom högskola och universitet. De nya söksiffrorna som presenteras av SCB och MYH vittnar om att vi har lyckats, säger Elin Kebert, expert på kompetensförsörjning, Sveriges Byggindustrier.

– Den stora ökningen av antalet sökande är välkommen och i takt med att yrkeshögskolan fortsätter att byggas ut behövs en ännu större ökning för att motsvara efterfrågan från arbetslivet, säger Myndigheten för yrkeshögskolans generaldirektör Thomas Persson.

Tongångarna var betydligt mörkare i december då budgetläget riskerade att bromsa expansionen av yrkeshögskolan.

– För få kvinnor är en av de största utmaningarna för byggbranschen. Därför är det glädjande att se att allt fler kvinnor nu söker sig till utbildningsområdet, tillägger Thomas Persson.

Nu fortsätter vi arbetet för en jämställd byggbransch!

Procentuell ökning av sökande till Yrkeshögskolans samhällsbyggnad- och byggteknikutbildningar de senaste två åren:

Antal kvinnor bland sökande har ökat med 41% på 1 år

Antal kvinnor har ökat med 76% på 2 år

Totalt (män+kvinnor) har antalet ökat med 29% på 1 år

Totalt (män+kvinnor) har antalet ökat med 50% på 2 år

SCB: Fler sökande till yrkeshögskolan 2018

Yrkeshögskolan i SCB:s statistikdatabas

Sveriges Byggindustrier inviger landets första Säkerhetspark för byggbranschen vid Arlanda flygplats7.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Idag måndag 7 oktober klockan 14.00 – 15.00 inviger Sveriges Byggindustrier landets första och enda gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. Parken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra arbetsplatser får aldrig ta paus. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Amorteringskrav ger 7 800 färre bostäder per år4.10.2019 11:00:00 CESTPressmeddelande

Kreditrestriktioner i form av amorteringskrav och bankernas skärpta kvar att leva på kalkyler förklarar åtminstone halva fallet i bostadsbyggandet sedan 2017. – Ett minskat årligt byggande med minst 7 800 bostäder är allvarligt. Momsintäkterna från bostadsbyggandet blir årligen 4,6 miljarder kronor lägre. Det är ett tappat reformutrymme som kunde ha använts till fler sjuksköterskor, lärare och poliser, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Pressinbjudan: Invigning av Sveriges första och enda Säkerhetspark för byggbranschen2.10.2019 10:06:05 CESTPressmeddelande

Måndag 7 oktober klockan 14.00 – 15.00 inviger Sveriges Byggindustrier landets första och enda gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. Parken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra arbetsplatser får aldrig ta paus. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Catharina Elmsäter-Svärd: ”Förväntar mig att arbetsmarknadsminister Eva Nordmark fortsätter verka för säkra arbetsplatser”10.9.2019 14:58:39 CESTPressmeddelande

- Säkerhet är en prioriterad fråga för Sveriges Byggindustrier. Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vi har haft en god dialog med Ylva Johansson i denna fråga. Nu ser vi fram emot ett fortsatt gott samarbete med Eva Nordmark, ny arbetsmarknadsminister, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.