Kraftig ökning av kvinnliga sökande till Yrkeshögskolans byggutbildningar

Antalet kvinnliga sökande till Yrkeshögskolans samhällsbyggnad- och byggteknikutbildningar har ökat med 76% på 2 år.

Thomas Persson, generaldirektör på Myndigheten för yrkeshögskolan och Elin Kebert, expert på kompetensförsörjning, Sveriges Byggindustrier gläds åt den positiva ökningen av antalet kvinnliga sökande till yrkeshögskolans byggutbildningar.

Yrkeshögskolan (YH) är en viktig utbildningsform för bygg- och anläggningsbranschen då den kompetensförsörjer många av byggbranschens bristyrken på tjänstemannasidan, som till exempel arbetsledare, byggnadsingenjörer och mättekniker.

– För ett och ett halvt år sedan bjöd vi in Myndigheten för yrkeshögskolan, representanter från olika lärosäten och kollegor nationellt och regionalt för att diskutera hur vi med gemensamma krafter kunde öka söktrycket till våra yrkeshögskoleutbildningar i syfte att möta branschens efterfrågan. Vi behövde fylla de tomma platserna och bredda rekryteringen. Andelen kvinnor låg på tok för lågt om man jämförde med andra eftergymnasiala utbildningsformer såsom högskola och universitet. De nya söksiffrorna som presenteras av SCB och MYH vittnar om att vi har lyckats, säger Elin Kebert, expert på kompetensförsörjning, Sveriges Byggindustrier.

– Den stora ökningen av antalet sökande är välkommen och i takt med att yrkeshögskolan fortsätter att byggas ut behövs en ännu större ökning för att motsvara efterfrågan från arbetslivet, säger Myndigheten för yrkeshögskolans generaldirektör Thomas Persson.

Tongångarna var betydligt mörkare i december då budgetläget riskerade att bromsa expansionen av yrkeshögskolan.

– För få kvinnor är en av de största utmaningarna för byggbranschen. Därför är det glädjande att se att allt fler kvinnor nu söker sig till utbildningsområdet, tillägger Thomas Persson.

Nu fortsätter vi arbetet för en jämställd byggbransch!

Procentuell ökning av sökande till Yrkeshögskolans samhällsbyggnad- och byggteknikutbildningar de senaste två åren:

Antal kvinnor bland sökande har ökat med 41% på 1 år

Antal kvinnor har ökat med 76% på 2 år

Totalt (män+kvinnor) har antalet ökat med 29% på 1 år

Totalt (män+kvinnor) har antalet ökat med 50% på 2 år

SCB: Fler sökande till yrkeshögskolan 2018

Yrkeshögskolan i SCB:s statistikdatabas

Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav14.6.2019 09:47:59 CESTPressmeddelande

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.