Kraftig ökning av kvinnliga sökande till Yrkeshögskolans byggutbildningar

Antalet kvinnliga sökande till Yrkeshögskolans samhällsbyggnad- och byggteknikutbildningar har ökat med 76% på 2 år.

Thomas Persson, generaldirektör på Myndigheten för yrkeshögskolan och Elin Kebert, expert på kompetensförsörjning, Sveriges Byggindustrier gläds åt den positiva ökningen av antalet kvinnliga sökande till yrkeshögskolans byggutbildningar.

Yrkeshögskolan (YH) är en viktig utbildningsform för bygg- och anläggningsbranschen då den kompetensförsörjer många av byggbranschens bristyrken på tjänstemannasidan, som till exempel arbetsledare, byggnadsingenjörer och mättekniker.

– För ett och ett halvt år sedan bjöd vi in Myndigheten för yrkeshögskolan, representanter från olika lärosäten och kollegor nationellt och regionalt för att diskutera hur vi med gemensamma krafter kunde öka söktrycket till våra yrkeshögskoleutbildningar i syfte att möta branschens efterfrågan. Vi behövde fylla de tomma platserna och bredda rekryteringen. Andelen kvinnor låg på tok för lågt om man jämförde med andra eftergymnasiala utbildningsformer såsom högskola och universitet. De nya söksiffrorna som presenteras av SCB och MYH vittnar om att vi har lyckats, säger Elin Kebert, expert på kompetensförsörjning, Sveriges Byggindustrier.

– Den stora ökningen av antalet sökande är välkommen och i takt med att yrkeshögskolan fortsätter att byggas ut behövs en ännu större ökning för att motsvara efterfrågan från arbetslivet, säger Myndigheten för yrkeshögskolans generaldirektör Thomas Persson.

Tongångarna var betydligt mörkare i december då budgetläget riskerade att bromsa expansionen av yrkeshögskolan.

– För få kvinnor är en av de största utmaningarna för byggbranschen. Därför är det glädjande att se att allt fler kvinnor nu söker sig till utbildningsområdet, tillägger Thomas Persson.

Nu fortsätter vi arbetet för en jämställd byggbransch!

Procentuell ökning av sökande till Yrkeshögskolans samhällsbyggnad- och byggteknikutbildningar de senaste två åren:

Antal kvinnor bland sökande har ökat med 41% på 1 år

Antal kvinnor har ökat med 76% på 2 år

Totalt (män+kvinnor) har antalet ökat med 29% på 1 år

Totalt (män+kvinnor) har antalet ökat med 50% på 2 år

SCB: Fler sökande till yrkeshögskolan 2018

Yrkeshögskolan i SCB:s statistikdatabas

Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos: Lägst antal påbörjade bostäder sedan 20143.4.2019 06:15:00 CESTPressmeddelande

Nästa år faller antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus till under 40 000 för första gången sedan 2014. Det visar Sveriges Byggindustriers senaste konjunkturprognos. - Högkonjunkturen är över. Politik, näringsliv och fackliga organisationer måste samla sig för att återställa tempot i samhällsbygget, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark26.3.2019 14:24:30 CETPressmeddelande

På tisdagen tog representanter från näringsliv, myndighet och regering första spadtaget för byggbranschens gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Pressinbjudan: Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark vid Arlanda flygplats25.3.2019 13:20:35 CETPressmeddelande

På tisdag 26 mars klockan 10:00 tar Sveriges Byggindustrier första spadtaget för en branschgemensam Säkerhetspark vid Arlanda flygplats. Säkerhetsparken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.